Hej,

Vi skal lægge gulvvarme i kælderen, og valget er vandbåret system fra LK. 30 mm tyk celleplast og 20 mm slange. Ifølge forhandleren kan man lægge klinkerne direkte på celleplasten. Men jeg er lidt skeptisk. Er der nogen, der har erfaring? Jeg ved, der findes en anden dyrere variant af celleplast, hvor man kan gøre det, men det skal tilsyneladende fungere med den tykkere også.?

Buggaren

Det tror jeg ikke går så godt. Så skal cellplast være virkelig stiv. Cellplast bevæger sig jo lidt, i sprækker og sådan. Lægger man klinker på det med hård fugemasse, så vil fugerne i hvert fald sprække. Men selvfølgelig, med en tilstrækkeligt hård cellplast med meget tætsluttende fuger, så går det nok.

Søgte lige på emnet og fandt et gammelt indlæg. Tror du får gode svar her:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/141099-lagga-klinker-pa-s80-cellplast.html

Hvis man læser på LK's websider, er EPS16 AL-beklædt, sporfræst EPS, der er lavet til at blive limet direkte på beton og lime klinker direkte på. Det bygger da ca. 26 mm. Man kan også have et lag flydespartel mellem eps og klinker, hvis man ønsker faldopbygning. For deres EPS30 nævnes ikke direkte limning af klinker, kun flydende gulv....
Så læs gerne selv om dette http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/, eller så har forhandleren ret.
Det kan jo være, at 16 mm er tilstrækkeligt stift, men ikke 30.

tak for svar. Jeg har undersøgt videre og er kommet frem til, at jeg har brug for ca. 4m3 flydespartel, hvis jeg vælger 30 mm varianten... det skal åbenbart være mindst 30 mm, og jeg har et ret stort areal. Så udover omkostningerne til flydespartel kommer alle omkostninger til at lægge det... nogen der ved, hvad det koster?

Hvis jeg vælger 16 mm varianten fra LK, koster den ca. 20.000 kroner mere for mine 120 m2, men det er det nok værd? 4 m3 flydespartel + udlægning af det samme koster jo nok en del?

Buggaren

Hej,

Hvis man skal lægge 16 mm cellplast, hvor jævnt skal underlaget så være for at lime cellplasten?

Buggaren

Hej, jeg havde held i og med at hele kælderen bortset fra "gillestugan" faktisk havde isolering i pladen. Dog kun 5 cm, men med hensyn til at huset er fra 1974 er det ok. Jeg lagde 10 cm i gillestugan og støbte op i niveau med resten, til samlet areal ca. 150 m2. Jeg lagde derefter LK lavbyg på cementen. Vi har fordelt slangerne på to fordeler skabe. Totalt set har vi for 5 personer et årligt elforbrug på ca. 19.000 kwh med ca. 300 m2 opvarmet areal. Kælderplanet, som delvist er suttereng, føles varm om vinteren og kølig om sommeren og har et rigtig godt klima. Vi er meget tilfredse efter samlet set ca. 8 år med løsningen.

• Synes
tmarkr
  • Laddar…
S sepani sagde:
Hej, jeg var heldig i og med at hele kælderen bortset fra "gillestugan" faktisk havde isolering i pladen. Dog kun 5 cm, men taget i betragtning, at huset er fra 1974 er det ok. Jeg lagde 10 cm i gillestugan og støbte op i niveau med resten, til en samlet overflade på ca. 150 m2. Jeg lagde derefter LK lavbyggende i mørtel direkte på cementen. Vi har fordelt slangerne på to fordelerskabe. I alt har vi på 5 personer et årligt elforbrug på ca. 19.000 kwh med ca. 300 m2 opvarmet areal. Kælderplan, som delvis er terræn, føles varm om vinteren og sval om sommeren og har et meget godt klima. Vi er meget tilfredse efter samlet set ca. 8 år med løsningen.
Tak for svaret. Så meget isolering har vi ikke plads til, men forskellen mellem 30 og 100mm isolering er ikke så meget, hvis man bruger beton & klinker, hvis jeg har forstået LKs dokumentation rigtigt.
Jeg antager, at I bruger jordvarme?

T tmarkr sagde:
Tak for svaret. Så meget isolering har vi ikke plads til, men forskellen mellem 30 og 100mm isolering er ikke så stor, hvis man bruger beton & fliser, hvis jeg har forstået LKs dokumentation korrekt.
Jeg antager, at I bruger jordvarme?
Vi bruger luft/vand vp

• Synes
tmarkr
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.