Selvom hjælpen er uvurderlig nogle gange, kunne min mindste håndværker ikke svare på spørgsmålet angående farven på væggen.
Vi har haft fugtgennemslag før, og det er det, man ser som bobler i malingen. Nu er det drænet og isoleret på ydersiden. MEN ser det ikke ud som en maling, der ikke tillader fugtvandring, eftersom den slipper.
Spørgsmålet er så, er det nok at bruge en roterende stålbørste og rive væggen lidt op, eller skal jeg til med tungere tiltag inden fliseringen?
Jeg antager det er puds bagved?
Sidder pudsen ordentligt er første spørgsmål i så fald...
Du vil jo gerne have, at væggen skal kunne "ånde", så at ruge op og "lave huller" i malingen er jo godt. Så skal du undgå primer (eller bruge en diffusionsåben primer) og i stedet støvsuge og fugte væggene et par gange inden du fliser.
Ja, noget cementbaseret antager jeg, for det sidder som bjerget. Har du et eksempel på en primer, der er diffusionsåben, eller er det anbefalet at støvsuge/fugte i stedet?
Weber Floor 4716 er den eneste, jeg kender til. Jeg mener, at nogen Ardex kan bruges, hvis man fortynder den en hel del.
Jeg ville nok bare støvsuge grundigt og fugte godt dagen før, og så fugte lidt (med f.eks. blomstersprøjte) lige inden lægning. Du kan jo prøve at lægge et par fliser først og lade dem brænde og se, om de sidder...
Jahapp, det der gik ikke som i min planlægning. Stålbørsten "glider" bare på malingen, indtil den til sidst kommer igennem. Så tygger den sig igennem 3 mm puds. Samt at det tager en evighed. Det ville tage flere dage at børste malingen væk, og underlaget ville være for ujævnt til at sætte fliser på uden at bredspartle det.
Andre tips?
Årsagen til, at jeg vil have malingen væk, er vel, at fugt ikke skal ligge sig under, og mine fliser falder ned, eller er det, at fliserne slet ikke kommer til at hæfte?
Varmluftpistol fungerede vist godt til at blødgøre malingen og ridse den. Pusser af med stålbørste for at fjerne løstsiddende maling. Ulemperne er, at luften i rummet ikke er god efter et stykke tid.
Den øvre del, skal den også ridses på trods af, at der ikke er fugtgennemsivning der, eller vil fliserne ikke hæfte på den glatte overflade? Måske er det bedst at "ridse" den også...
Du kan jo bruge en betonfræser på vinkelsliberen. Holder du den rigtig forsigtigt, så bliver det ikke dybt, og eftersom dun skal lægge fliser, gør 3-4 mm dybe spor ingenting. Det støver dog noget så grusomt...
Må nok købe en sådan. Forsøgte med en almindelig diamantskive for at teste konceptet, og det gik udmærket. Udover at sporene bliver brede og væggen "bølget". Hvor ujævnt kan det være, før man skal fuldspartle? Har kun flisebelagt på gips før, og da er det ret plant. Har ingen erfaring med lidt ujævnt underlag.
Jeg har haft det samme problem. En skive til vinkelsliberen som har sandpapir i lag fungerede "godt". Jeg ved ikke, hvad den hedder, men der ligger sandpapir som overlapper hinanden.