Mikael_L
Man kan jo spartle glat med fix først, og flise en dag senere.

Jeg tror dog, at du absolut ikke vil få noget problem med det der. :)

En formel fejl ganske vist, men det er mere alvorligt i f.eks. et bruseområde hvor man regelmæssigt skyller store mængder varmt vand (som giver lidt udvidelse og spændinger i fliser/fix).

Okay, her er nogle billeder, desværre nåede vi kun halvvejs, man er jo ingen håndværker direkte...

Eftersom jeg havde heldet med mig, at stikkontakterne endte præcist midt i fliserne, så gjorde jeg det nemt for mig som I kan se:

eZEKQSv.jpg
http://i.imgur.com/eZEKQSv.jpg

qHe4QAn.jpg
http://i.imgur.com/qHe4QAn.jpg

PbaG2yw.jpg
http://i.imgur.com/PbaG2yw.jpg

Her knækkede desværre stykket af som I kan se, og kæresten ville ikke have, at jeg skulle bruge tid på at skære et nyt stykke. Heldigvis vil dækslet til stikkontakten dog dække mere eller mindre alt.
RytMCnG.jpg
http://i.imgur.com/RytMCnG.jpg

Det er dog noget, der er mærkeligt, jeg synes, det ser skævt og vinget ud på afstand, men når jeg kigger tæt på, ser det okay ud, og når jeg kontrollerer række for række med laseren, er det også rigtigt. Jeg mistænker, at det er noget med de fasede kanter eller krydserne, der spiller et puds, håber det i hvert fald.

Vi købte jo 5 kg poser, og første omgang blandede vi 2 kg og regnede da frem helt efter, hvad der stod på posen. Fikset blev brutalt hårdt at arbejde med! Det føltes også som om, at der gik mere til. Det gjorde også, at man ikke kunne trykke pladerne så langt ned, så når man satte i krydserne mellem pladerne, så sank de ned under pladerne så at sige, mindre heldig! Så vi valgte at sætte krydserne ovenpå som I kan se. Den anden blanding var på 3 kg, og der tilsatte vi næsten 1 dl, hvilket gjorde fikset perfekt!

Må sige, at det er meget rart at sætte fliser på en væg, der er lige, det går så meget hurtigere! Da jeg lagde klinker i kælderen, var gulvet mildest talt ujævnt, så det tog en hel evighed at få det plant med fix.

Hvad var tanken med det lille stykke i hjørnet, ikke sådan man plejer at planlægge sætningen.
Når jeg blander fix går jeg udelukkende på fornemmelsen, intet mål og andet det bliver det bedste.

Stefan N sagde:
Hvad var tanken med det lille stykke i hjørnet, ikke som man normalt planlægger opsætningen. Når jeg blander fix går jeg udelukkende på følelsen, ingen mål eller andet, det bliver det bedste.
Jeg tænkte ligesom når man lægger gulv, dvs. man skal begynde og slutte med et lige stort stykke. Det er dog godt, at du påpeger det, for jeg har faktisk glemt at følge op på det. Jeg må regne ud og se, om jeg er kommet så langt som det er beregnet på x antal rækker. Sandsynligvis har jeg lagt til flere mm i fugerne end trukket fra, men jeg har jo et par rækker til at kompensere for det, hvis det er tilfældet. Man kan jo trække 1 mm fra per række, så det ikke ses.

Tanken er så, at de der er skåret i kanten skal fortsætte på kortsiderne, og eftersom kortsiderne skal nå ud til et specifikt stykke, har jeg mulighed for at skære dem til den rigtige længde uden at det ser mærkeligt ud.

Men vi får se, jeg er ikke ekspert i at lægge fliser og klinker, åbenbart. Det bliver sjældent så perfekt som man gerne vil have det, men på den anden side er det vel heller ikke helt usædvanligt med håndværkere.

Man siger vel også, at man ikke skal have mindre end en halv bit i enderne. Hvis du tænker, at du flytter denne lille bit til den anden side, og skubber den hele plade mod kanten. Så får du en bit i den anden ende, som er dobbelt så stor som den lille bit, du nu har. Hvis du så fortsætter med at skubbe den hele bit (til venstre), så den bliver noget kortere, får du en større bit i den anden ende. Efter en lille stykke kommer du til at have endebiter på hver side, som er lige store og som er lige eller større end en halv bit.

Det virker ikke under alle forudsætninger, men ville have gjort det i dit tilfælde, hvis jeg har tænkt rigtigt ;)

• Synes
snowjim
  • Laddar…
thomasx sagde:
Man plejer vel også at sige, at man ikke skal have mindre end en halv flise i enderne. Hvis du tænker, at du flytter dette lille stykke til den anden side, og skubber den hele plade mod kanten. Så får du et stykke i den anden ende, der er dobbelt så stort som det lille stykke, du nu har. Hvis du så fortsætter med at skubbe den hele plade (til venstre), så det bliver noget kortere, så får du et større stykke i den anden ende. Efter et lille stykke vil du have endestykker på hver side, der er lige store og som er lige så store eller større end en halv flise.

Det virker ikke under alle forudsætninger, men det havde gjort det i dit tilfælde, hvis jeg har tænkt rigtigt ;)
Hmm aldrig hørt om den regel :(

Prøvede at tegne din tankegang op, og jeg må desværre meddele, at du har ret! Jeg kunne have forskudt det, så jeg havde fået en halv flise i stedet ved siderne :(. Meget ærgerligt, at jeg ikke tænkte på det tidligere! Jeg kommer nok til at irritere mig over dette hver gang jeg ser på det nu, men sådan må det være, der er ingen chance for, at vi river det ned igen.

Må håbe, jeg husker dette til næste gang, jeg skal lægge fliser eller klinker.

Tak for tipset!

Thomasx forklarede det helt perfekt
Er man usikker, så er det bedre at tørre pladerne af på bænken, så man ser, hvordan fordelingen bliver og kan justere, men det der bliver nok fint alligevel.

Blander også fixen mest på fornemmelse, man har jo lært sig med årene og efter adskillige ton :)

Det spiller egentlig ingen rolle, hvordan man gør ved stikkene, så længe kappen dækker og man ikke lader klinkerne gå rundt om stikkene, så er der virkelig pizzeria-advarsel, præcis som du påpeger, kommer kappen til at gabe lidt, da du har fasekanter, men det må du leve med... dit valg af plader.

Prøv om du kan starte med hele plader ude ved bordpladen, når du skal sætte kortsiderne, det ser ikke særlig pænt ud med en skåret kant, så skal man næsten dække den på en eller anden måde, og så kommer den liste til at gabe i faserne.

Mikael_L
Med sådanne plader med faset kant er det ofte meget pænere at have stikkontakterne i en hjørneboks i vinklen mellem væg og vægskab.
Hvis man nu har vægskabe, men det er der jo f.eks. her.

• Synes
nino
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.