T
Jeg overvejede at flise mit badeværelse igen. Jeg tænkte på at hyre et firma til at lave gulvet for at få den rette hældning osv. Dog havde jeg tænkt mig at lave væggene selv for at spare på omkostningerne.

Jeg har en vis erfaring med flisearbejde, men har primært flisebelagt mindre områder som f.eks. i køkkenet.

Jeg synes, det ser pænt ud med større fliser og overvejer at bruge 60x60 fliser. Er det svært at arbejde med så store fliser? Kan man klare det som amatør, eller kræver det mere erfaring?

Moderne badeværelse med fritstående badekar, store grå marmorklinker på væggene, og hvid vask med spejl. Elegant og minimalistisk design.

BirgitS
Det er sværere med store fliser, og det kræver delvis en anden teknik med at have fix på bagsiden af fliserne, smalle fuger etc.

G
Som sagt, så er det meget sværere. Frem for alt er det meget tungere, og sværere at småjustere, og ændre når det går galt. Pladerne er jo ofte tykkere og sværere at skære.
Dog går arbejdet hurtigere, når det glider. Så det er ret sjovt. Man kan også skære 5-10 plader, inden man blander fix. Hvilket rækker til en ret stor overflade, men det er stadig muligt at holde orden på de tilskårne.
Så findes der jo også skruer/kiler til hjælp, så pladerne placeres jævnt.
Så hvis du er rimelig erfaren fra tidligere, så bør du nok klare det. Det er ikke så svært at lægge gulvet heller. Hvis den som har støbt/spacklet faldet har tænkt lidt, og tilpasset det til så store plader.

T
Når man allerede har en fungerende tætningsmembran, fungerer det at sætte fliserne med fx PL400, eller er det bedste at flise på en traditionel måde?

BirgitS
T Tovin sagde:
Når man allerede har en fungerende tætningsmembran, fungerer det at sætte fliserne med fx PL400, eller er det bedst at flise på en traditionel måde?
Hvad skriver tætningsmembranproducenten om tilladte materialer ovenpå?
Man vil jo ikke risikere, at limen reagerer negativt med folien og dens lim eller tætmasse.

Fliseklæber har jo tykkelse, som man bruger til at modvirke mindre ujævnheder, hældninger osv. i underlag og fliser.

T Tovin sagde:
Når man allerede har en fungerende tætning, fungerer det at sætte fliserne med fx PL400, eller er det bedste at flise på en traditionel måde?
Tætningslaget er ikke kun folien. Men alle lim, klæbemidler og fix indgår i tætningssystemet. Man skal aldrig blande forskellige dele i tætningssystemet.

T Tovin sagde:
Jeg tænkte på at få flisebelagt mit badeværelse. Jeg overvejer at hyre et firma til at lave gulvet for at få den rette hældning osv.
Men jeg tænkte selv at ordne væggene for at spare på omkostningerne.

Jeg har en vis erfaring med flisearbejde, men mest flisebelagt mindre områder som f.eks. i køkkenet.

Jeg synes, det er flot med større fliser og overvejer at bruge 60x60 fliser. Er det svært at arbejde med så store fliser? Kan man klare det som amatør, eller kræver det større erfaring?

[billede]
Vil anbefale 30x60 cm i stedet, meget nemmere at få pænt og lige.

T
Jeg vil lægge fliser ovenpå eksisterende fliser. Derfor undrede jeg mig over, om det fungerede med PL400. Men hvis det er bedst med almindelig fix, så bruger jeg selvfølgelig det.

PL 400 ville jeg absolut ikke forsøge mig med. Dels giver det ikke samme justeringsmulighed som fix. Sandsynligvis krymper det lidt (ved ikke). Der findes materialer, som er udviklet af eksperter til at sætte fliser. Egne "opfindelser" fungerer muligvis, hvis man er heldig. Men der er en grund til, at de materialer, som bruges professionelt, anvendes.

• Synes
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Der findes særligt fliselim, men jeg ved ikke, om det virker i denne sammenhæng.

Hvis du nu vurderer, at dit gamle tætningslag vil holde i 20 år mere og skal sætte fliser på fliser, skal du sætte pladerne i almindelig fix,

forberedelser

vask alle fliser med et limfjerningsmiddel for at fjerne fx fedt silikone,

derefter skal overfladen primes med en specialprimer, som er lidt sandet, så den nye fix hæfter,

hvis du skal bruge 60x60, går der mere fix, da bagsiden af flisen skal glattes ud,

derefter skal et nivelleringssystem bruges, så du kan justere, så det ikke bliver kantet,

1mm til 1,5mm fuge bliver der af dette,

her gælder det om at have en god laser og ikke stresse. At lave fejl med disse plader er hurtigt gjort, da du ikke har stor fugeretning.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
BirgitS
T Tovin sagde:
Synes det er flot med større fliser og overvejer at bruge 60x60 fliser. Er det svært at arbejde med så store fliser? Klarer man det som amatør eller kræves der større erfaring?
Jeg så lige, at BKR har skrevet et særligt dokument med retningslinjer for store fliser, så kan du måske selv vurdere, om det er noget, du kan klare: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-storformatiga-plattor

• Synes
Tovin
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.