Hej!

Jeg så i går efter, at jeg havde fyret i vores åbne pejs, at to store stykker havde løsnet sig fra en mursten. Så nu her til morgen bankede jeg lidt på stenen, og flere stykker faldt af. Nu synes jeg, at det som sad løst er væk, men der er nogle revner i den tilbageværende sten.

Hvordan gør jeg nu bedst? Skal jeg banke hele stenen fri og erstatte den, eller skal jeg bare bruge ildfast mørtel der, hvor der er huller?

Jeg sætter pris på alle tips og råd.

Revnet mursten og stumper i en åben pejs, med aske på bunden og sorte mærker på væggen. En beskadiget mursten med løse stykker og revner i en pejs. Stenfragmenter ligger spredt i bunden. Råd om reparation ønskes. Revner i en mursten i en åben pejs, hvor flere stykker er faldet af. Stenen viser tegn på skader fra varme og brug.

Alt godt,
Johan

Bedste svar

Claes Sörmland
Bank det løs og skift til en ny ildfast sten synes jeg. Jeg undrer mig om stenen ikke har revnet fordi den er muret med stift ildfast mørtel. Det burde nok have været sat med leremørtel så den kan udvide sig og krympe efterhånden som den bliver varm henholdsvis afkøler.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Bank den løs og skift til en ny ildfast sten synes jeg. Jeg undrer mig, om stenen ikke er revnet, fordi den er muret med stift ildfast mørtel. Det burde nok have været sat med leremørtel, så den kan udvide sig og trække sig sammen alt efter, om den bliver varm eller køler af.
Stor tak!
Når jeg murer den nye sten på plads, skal jeg så vælge leremørtel i stedet for ildfast mørtel synes du?

Claes Sörmland
WzOn WzOn sagde:
Stort tack!
Når jeg murer den nye sten, skal jeg vælge lerbruk i stedet for eldfast bruk mener du?
Det er vel lidt et spørgsmål om, hvad du vil vedligeholde. Med eldfast bruk risikerer du stenen. Men med lerbruk så forvitrer fugen. En af dem skal du under alle omstændigheder vedligeholde. Jeg har kakkelovne, så her er lerbruk et selvfølgelig valg.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Det er vel lidt et spørgsmål om, hvad du vil vedligeholde. Med ildfast mørtel så risikerer du stenen. Men leremørtel så forvitres fugen. En af dem skal du under alle omstændigheder vedligeholde. Jeg har kakkelovne, så her er leremørtel et selvfølgelig valg.
Hm, ja det var jo lidt tricky. Jeg har indtryk af, at jeg har læst, at man kan pudse indersiden af ovnen med leremørtel for at spare på fugerne. Tror du, det kan fungere?

Claes Sörmland
WzOn WzOn sagde:
Hm, ja det var jo lidt tricky. Jeg har en idé om, at jeg har læst, at man kan pudse indersiden af ovnen med lerbruk for at skåne fugerne. Kan det mon virke, tror du?
Ja det er standardmodellen for kakkelovne (hvor man historisk set ikke har brugt ildfast tegl). Men regn med at skulle pudse om hver sommer, da lerbruket løsner sig og falder ned. Det er også standardvedligeholdelse.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Ja det är standardmodellen for kakkelovne (hvor man historisk set ikke har brugt ildfast mursten). Men regn med at skulle pudse om hver sommer, fordi lermørtlen løsner sig og falder ned. Det er også standardvedligeholdelse.
Så har jeg lidt at tænke over. Stort tak for din hjælp!

Ja det er standardmodellen for kakkelovne (hvor man historisk ikke har anvendt ildfast tegl). Men regn med at skulle pudse om hver sommer, da leremørtelen løsner sig og falder ned. Det er også standardvedligeholdelse.
Nu har jeg banket løs midterstenen, men jeg var nødt til at tage bundstenen med, da den revnede. Men det der ærgrer mig er, at stenen ovenfor er lidt lidt løs, men ellers hel og fin. Skal jeg lade den blive siddende, eller skal den også bankes? Eller vil den sidde stabilt med lidt mørtel og en ny sten nedenunder? Jeg frygter, at stenen ovenover sikkert også vil blive en smule løs.

Væg med en manglende sten, hvor midterstenen er fjernet. Omgivet af løse murbrokker og en sprækket bundsten. Potentielt ustabil topsten. Løst felt med mursten, delvist fjernet og beskadiget, og tegn på slid omkring. Øverste sten i emnet, let løsnet.

Hvordan er det gået?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
R Razer167 sagde:
Hvordan er det gået?
Det gik fint nok! Alt sidder som bjerget, og stenen ovenpå sidder stabilt efter nye sten nedenunder. Nyt ildfast tegl er tyndere end det, der sad der tidligere, så jeg satte dobbelte sten, og det blev toppen. Har fyret op måske 20-30 gange siden jeg reparerede komfuret, og det fungerer fejlfrit.

• Synes
Max Fjaestad og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.