Hej.
Jeg er i gang med at mure en garage med webers nye lecablokke. Mens jeg venter på et tilbud, sad jeg og spekulerede på, om jeg virkelig skal bruge deres specialmørtel Flexoheft M5 mellem blokkene. Man skal jo have en speciel murerspand, men det føles som om, man kunne bruge noget andet mørtel.
Det første lag ligger i almindelig puds/muremørtel M2,5 mod fundamentet. Og burde det ikke fungere med noget andet end deres egen?
Det står på deres hjemmeside, at man kan lægge op til 8mm mørtel mellem stenene.

Sagen er jo, at de sække koster 169 DKK/25kg sæk, og jeg har brug for cirka 150 sække.
Hvad er der af alternativer?

Jeg var inde på webers hjemmeside og kiggede, og Flexoheft er et 0-1 mm brug med en slutholdbarhed på 5 Mpa og blandes med 4,5-6 liter vand per 25kg sæk.

Jeg ville personligt have erstattet det med et almindeligt 1 mm B-pudsbrug. Det har en slutholdbarhed på 4 MPa, hvilket er tilstrækkeligt tæt på. B-brug blandes med 4 liter vand per 25kg sæk til håndpåføring, men du skal nok øge til ca. 4,5-5 liter per sæk for at få det til at fungere med murerbaljen. Dette vil yderligere sænke holdbarheden lidt, men selv det er acceptabelt. Normalt murer man leca med et c-brug, der har 1,5 MPa i holdbarhed, så det bør ikke være noget problem med dette nye system.
Hvis du alligevel vil øge holdbarheden, kompenserer du den øgede vandmængde med ren bygningscement.

Murade en grund for nogle uger siden med de blokke og syntes også, at mørtlen var for dyr. Jeg fandt så ud af, at det er en almindelig kc-mørtel med fint sand for at kunne lave 2mm fuger.
Så jeg blandede 3 dele standard cement, 1/2 del murkalk og 11 dele mursand og murade med lidt tykkere fuger.

Regnede ud, at den mørtel fra Weber, som koster 169 kr, koster 10 kr, hvis man blander selv, og der har jeg kompenseret for, at det går lidt mere til.

Weber-blokkene er gode men dyre, kommer nok ikke til at købe dem til næste byggeprojekt.

Når du sammenligner pris, husk at Weber-blokkene er kortere end almindelige Lecablokke, så de skal være en del billigere.

10 Weber-blokke/m2 og 8 almindelige/m2

Så Byggmax reklamen her til højre at de tager 26,95 for leca 19x19x59 det indebærer at Weber skal ned i 21,60:- for at koste det samme.
Og at komme med argument om kvalitetsforskel af betydning i dette tilfælde synes jeg er svindel.

Tak for svar.
Webers nye Lecablock ser ud til at være enklere at mure med. Jeg er nybegynder og har aldrig muret før. Men med disse behøver man ikke at veje hvert enkelt blok af, da de lander relativt godt på plads med det samme, og det er lidt det, jeg er ude efter.
Jeg har fået et tilbud på 53.000:- for blok dimension 250x198x498 1116 stk (110kvm)
110 stk 25kg Flexoheft
150 stk galvaniserede bi-stål 4m længder
Samt murarlåda...
Prisen var så godt, at jeg tog imod det. Sad og regnede lidt på det, og det virkede meget godt.
Skal bygge en 1,5-plans garage, hvis nogen undrer sig over, hvorfor der er så mange blokke :)

Kanon, jeg aner at du har noget at lave?

Jeg byggede selv et skur med 1/4 af de mængder, du nævner, så jeg har selv haft travlt.

Nogle ting, jeg observerede:

Læg pasblokker i øverste lag som i arbejdsanvisningen, meget praktisk at afslutte med en lettere blok og så bliver toppen helt plan. Jeg lavede også ringarmeringen som foreslået, men ved ikke om det gør fra eller til.

Lejede en alligatorsav efter en dag. Orkede ikke at rode med fuksave, der "døde", eller økse mm. Havde cirka 5 skæringer per skift. Blev en jævn og fin overflade med saven.

Ved eventuelle vindues-/døråbninger fortryder jeg, at jeg ikke fik rådet at bruge massive blokke, for eksempel pasblokke eller endda hjørneblokke. Nu fik jeg hullerne midt i karmen hvert andet skift. Godt nok har jeg fyldt cementmørtel i der nu, men jeg måtte justere frem og tilbage med 100 målet, jeg havde for døren og slibe ned tappen, åh.

Det kan blive sprækker mindre end 80 mm indimellem, Weber vil ikke have at gøre med mindre længder end det, jeg havde en 5 cm åbning der drillede hvert andet lag, så jeg brugte stykker af flamingo mellem enderne og støbte med flexoheft. Nogle gange kastede jeg et stykke eller to af bistålet for at lege med tanken om, det gjorde gavn.

Edit:

Angående flexohefts eksistens eller ej, så må jeg tilføje, at der er noget eller tilsat for at give det en løsere men stadig stiv konsistens end almindeligt mørtel. Har haft en del forskellige mørtler/puds og blandinger i løbet af den sidste måned i den der tombola og flexo har været det mest særprægede.

Senest redigeret:
Ja jeg fik levering sidste mandag, 22 paller med materialer. Så sidste weekend begyndte jeg på mureriet. Det føltes som om det gik forholdsvis godt. Fik op 10 lag (2 meter).
Nu vil jeg mure en bjælke rundt om hele garagen næste lag, som vil komme over garageporte og vinduer og døre. Det føles som om jeg har brug for noget, der stabiliserer konstruktionen.
Jeg skal op på 3,80 m på langsiderne og 6 m til kip.
Garagen er 10x7 meter, og vi har placeret vinduerne og dørene, så det passer bedst med at undgå at skære så meget, men man slipper ikke helt :) men for mig bliver det halvsten. Jeg bruger en tigersav og et blad, der er tilpasset letbeton.
Desværre byggede stenene ikke så meget som jeg troede, så jeg har en 50mm åbning at fylde hver omgang, men jeg lægger sten nede, som jeg har skåret til ca. 45mm og meget mørtel.
Flexoheft'n fungerer godt efter at have eksperimenteret lidt med vandmængden, så det fungerer bedst med murerkassen.

OT. I dag støbte vi huspladen, og det føles godt at have det gjort. Så i nat kommer jeg til at sove godt!

• Synes
madnez
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.