Hej,
mit hus er bygget i 58. I kælderen og på anden etage er der mange vægge, der er efterisoleret med flamingo. Der er meget flamingo i huset, og jeg gætter stærkt på, at den ikke er fra 1958. Ved nogen, hvornår man begyndte at efterisolere indvendigt med flamingo?
 
F Frida80 sagde:
Hej,
mit hus er bygget 58. I kælderen og på anden sal er der mange vægge, der er efterisoleret med frigolit. Der er meget frigolit i huset, og jeg gætter stærkt på, at det ikke er fra 1958. Ved nogen, hvornår man begyndte at efterisolere indvendigt med frigolit?
Formentlig aldrig. Dvs. det er nok ingen anerkendt metode at isolere kældervægge indefra med frigolit. Ligger den direkte mod væggen, eller er der en luftspalte imellem? Jeg undrer mig bare, hvor fugtigt det er mellem væg og frigolit?
 
Kan have været nårsomhelst. Det er jo ikke forkert at isolere med cellplast.
 
P Per i Hamrånge sagde:
Troligtvis aldrig. Dvs det är nok ingen vedertagen metode at isolere kældervægge indefra med frigolit. Ligger den direkte mod væggen, eller er der en luftspalte imellem? Jeg bare undrer mig over, hvor fugtigt det er mellem væg og frigolit?
Ja, man kan nok undre sig over fugten... frigoliten ligger direkte på gulvet og direkte på indervæggen i gildestuen. Alligevel virker det tørt, ingen mærkelig lugt eller kælderfornemmelse, denne del af kælderen er jo desuden opvarmet.
 
P Per i Hamrånge sagde:
Ligger den direkte mod væggen, eller er der en luftspalte imellem? Jeg undrer mig bare over, hvor fugtigt det er mellem væg og frigolit?
En lille bemærkning:
Frigolit er ikke en dampspærre, det er dampgennemtrængeligt!
 
Det forklarer sagen. Men ved du, hvornår man begyndte at bruge den i husene?
 
Gissningsvis i 90'erne.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Det er jo ikke forkert at isolere med cellplast.
Et definitionsspørgsmål. Som jeg ser det, er det næsten altid forkert at isolere med flamingo.
Det er ekstremt brandfarligt og derfor ikke noget, man vil have i sit hus. Desuden er det en plast, og plast per se betragtes som en miljøsynder. Alle, der har håndteret flamingo, ved, at der uundgåeligt spredes masser af dens små plastkugler. Er man udendørs, kommer det i naturen, og er man indendørs, kommer det i usorteret affald.
 
Du har allerede fået svaret: Aldrig. Cellplast/frigolit er ikke egnet som isolering indendørs hverken dengang eller nu, da den er brandfarlig. Plast er jo mestendels olie, ikke noget du ønsker at have opslået på væggene derhjemme. )

Vil du vide, hvornår cellplast/friogolit begyndte at være tilgængeligt for modige gør-det-selv-folk i handlen, så ville jeg tjekke wikipedia.

Edit: 2a på den bold ))
 
Ja, jeg ved, er selv ikke glad for at have det i huset. Men årsagen til mit spørgsmål var mere, at jeg forsøger at få en opfattelse af, hvornår kælderen sidst blev renoveret... Wikipedia mm giver nok ingen tilfredsstillende svar, når det gælder brugen af cellplast. Jeg har hørt, at det også bruges i dag ved nybyggeri mm, trods at flere brande kan kobles til dette. Men spørgsmålet er stadig, hvornår fandt man ud af, at det ville være godt som isolering?
 
At flamingo isolerer godt har man vidst længe, men mere almindeligt tilgængeligt i byggemarkederne for GDS ville jeg tro var i 90'erne, og derfra er det eskaleret til nutidens niveauer.

Jeg tror, at årsagen til, at det bruges indvendigt, er fordi det er mindre ubehageligt at arbejde med og håndtere indendørs sammenlignet med hovedalternativet glasuld.

(At isolere indervægge med flamingo er jo ret dumt. Den eneste grund, jeg kan komme i tanke om for at isolere indervægge, er for at dæmpe lyd mellem rum, og der er flamingo værdiløst. Der skal det være en relativt tung og kompakt isolering, oftest stenuld.)
 
Senest redigeret:
Oldboy Oldboy sagde:
At flamingo isolerer godt har man vidst længe, men mere generelt tilgængelig i byggemarkederne for GDS ville jeg tro var i 90’erne, og derfra har det eskaleret til nutidens niveauer.

Tror at årsagen til at det anvendes indvendigt er fordi det er mindre ubehageligt at arbejde med og håndtere indendørs sammenlignet med hovedalternativet glasuld.

(At isolere indvendige vægge med flamingo er jo ret dumt. Den eneste grund jeg kan komme på for at isolere indvendige vægge er for at dæmpe lyd mellem rum, og der er flamingo værdiløst. Der skal det være en relativt tung og kompakt isolering, oftest stenuld.)
Tak for svaret! Hvis jeg så kobler svarene til spørgsmålet om plastikmåtterne som jeg stillede i en anden tråd (måtten findes i samme rum) blev lavet om i kælderen engang i 80’erne. Anledningen til dens isolering ville jeg gætte på var varmeskjold og som du påpeger at det var lettere at håndtere. Jeg opdager nu at jeg udtrykte mig forkert. Flamingoen findes på ydervæggen men indersiden af huset og direkte på betongulvet.
 
Oldboy Oldboy sagde:
Jeg gætter på 90'erne.


Et definitionsspørgsmål. Som jeg ser det, er det næsten altid forkert at isolere med flamingo.
Det er ekstremt brandfarligt, og derfor noget man ikke vil have i sit hus. Desuden er det en plastik, og plastik per se bør betragtes som en miljøsynder. Alle, der har håndteret flamingo, ved, at der uundgåeligt spredes masser af dens små plastikkugler. Er man udendørs, så ender det i naturen, og er man indendørs, ender det i usorteret affald.
Ekstremt brandfarlig er bomuld også, og det har man ofte tæt på levende lys. Så længe du har et overfladelag på, er der en meget lav risiko for antændelse. Cellplast har betydeligt lavere miljøpåvirkning ved fremstilling end fx mineraluld, men er enig i spredningen af plast i naturen.
 
  • Synes
Frida80
  • Laddar…
En lille tilføjelse om frigolit: en ven fortalte i dag, at hans far isolerede udedoen med frigolit engang i 70'erne for også at kunne bruge det som et slags jagttårn brandfarligt eller ej, det kan ikke have været særligt hyggeligt
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.