18,055 læst ·
21 svar
18k læst
21 svar
Flamingo, bæreevne som gulv
Sikker på det, der lægges jo alligevel 78mm i alt oven på varmeslangerne?!Snurre sagde:
Overvejer måske med tanke på vægt og bæreevne at bruge 50mm frigg + 50mm EPS Cement og derefter varmeslangerne+armering. Så støbe 43mm, spartle 15mm samt 10mm granit.
Bedre end 100mm frigg, lidt dårligere bæreevne end kun beton, men meget bedre vægt (lav).
Kommentarer?
Har justeret setupen lidt:
Etage 1 (kælder under)
Skal op 12 cm i hallen
Skal op 12 cm i badeværelse 1
50mm frigg
20mm EPS Cement
armering+gulvvarme
30 mm støbe
10mm flydespartel
10 mm til fix og granit
Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i køkkenet
50mm frigg
70mm EPS Cement
armering+gulvvarme
33mm støbe
10mm flydespartel
10 mm til fix og granit
Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i badeværelse
50mm frigg
65mm EPS Cement
armering+gulvvarme
33mm støbe
30mm for fald (flyde) samt granit og fix
Så resterer der 2 spørgsmål (måske nogen kan, ellers ringer jeg EPS i mellem jul og nytår)
1. Kan man støbe med almindelig "tung" beton ovenpå EPS Cement? Ca. 40-50mm almindelig beton.
2. Kan man støbe kun 20mm EPS, hvis man skal støbe 30mm beton + flyde 10mm ovenpå? Gulvvarme + armering vil blive lagt imellem, på EPS'en.
Etage 1 (kælder under)
Skal op 12 cm i hallen
Skal op 12 cm i badeværelse 1
50mm frigg
20mm EPS Cement
armering+gulvvarme
30 mm støbe
10mm flydespartel
10 mm til fix og granit
Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i køkkenet
50mm frigg
70mm EPS Cement
armering+gulvvarme
33mm støbe
10mm flydespartel
10 mm til fix og granit
Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i badeværelse
50mm frigg
65mm EPS Cement
armering+gulvvarme
33mm støbe
30mm for fald (flyde) samt granit og fix
Så resterer der 2 spørgsmål (måske nogen kan, ellers ringer jeg EPS i mellem jul og nytår)
1. Kan man støbe med almindelig "tung" beton ovenpå EPS Cement? Ca. 40-50mm almindelig beton.
2. Kan man støbe kun 20mm EPS, hvis man skal støbe 30mm beton + flyde 10mm ovenpå? Gulvvarme + armering vil blive lagt imellem, på EPS'en.
Godt spørgsmål .... regn med slange fyldt med vand+flisefix+stenplader +bogreolen+badekarret +++. Det bliver hurtigt tonvis af pålagt materiale, som belaster den oprindelige gulvoverflade, som måske faktisk ikke kan klare mere end normen krævertomtletare sagde:
gaia
Altså, der har jo ligget beton i entré og badeværelse, nu erstatter jeg en del af det med flamingo og EPS Cement som kun vejer 15% af betonen.
Det er kun i køkkenet på etage 2, at det har været trægulv med 10cm beton, også for 20-25cm beton. I badeværelset på etage 2 var det dog beton hele vejen op.
Jeg har altså fjernet gulvet overalt undtagen i køkkenet på etage 2. Klinker vejer selvfølgelig mere end vinylgulvet, der lå der før, men EPS og flamingo justerer jo det med marginal.
Det er kun i køkkenet på etage 2, at det har været trægulv med 10cm beton, også for 20-25cm beton. I badeværelset på etage 2 var det dog beton hele vejen op.
Jeg har altså fjernet gulvet overalt undtagen i køkkenet på etage 2. Klinker vejer selvfølgelig mere end vinylgulvet, der lå der før, men EPS og flamingo justerer jo det med marginal.
Ved ikke om jeg har overset noget her men hvad er det der siger at du nødvendigvis skal støbe noget op? tænkte mere i linje med at udtynde gulvene, lægge i varmefordelingsplader mm og så gipse på + overfladebelægning..
Hej!
Vi har et ujævnt badeværelsesgulv, og vi er blevet anbefalet først at fylde op med lidt smågrus i de dybeste huller, typisk gårdsgrus, derefter flydespartel med armering. Alternativt hurtigtørrende beton, som er lidt billigere (tørrer på en dag). Så varmeslanger til vandbåret og derefter flydespartel, der udjævnes og laves med fald mod gulvafløbet. Det sidste skal en fagmand lave hos os, for det er virkelig vigtigt, at faldet bliver korrekt (1 cm pr. meter, men svært for en amatør at få perfekt).
Vi skal have en brusehjørne og vil altså bruge bruseren direkte på gulvet, så lige der skal vi have en Minerit-plade på gulvet, enten almindelig Minerit eller den grønne Minerit VT ("kakelpladen"). Jeg har lært, at det er vigtigt at isolere under gulvvarmen, ellers forsvinder varmen nedad i stedet for op i gulvmaterialet, hvor man vil have det varmt om fødderne.
Tip: Læg gulvvarmen selv, både elslanger og vandbåret er let at gøre selv - og lad derefter en VVS'er samle det og sørge for, at systemet fungerer korrekt. Tænk også på, om der skal sidde en håndklædetørrer, der er vandopvarmet, på væggen, lav denne installation samtidig. De findes med kombineret vand og en lille elpatron.
Vi har et ujævnt badeværelsesgulv, og vi er blevet anbefalet først at fylde op med lidt smågrus i de dybeste huller, typisk gårdsgrus, derefter flydespartel med armering. Alternativt hurtigtørrende beton, som er lidt billigere (tørrer på en dag). Så varmeslanger til vandbåret og derefter flydespartel, der udjævnes og laves med fald mod gulvafløbet. Det sidste skal en fagmand lave hos os, for det er virkelig vigtigt, at faldet bliver korrekt (1 cm pr. meter, men svært for en amatør at få perfekt).
Vi skal have en brusehjørne og vil altså bruge bruseren direkte på gulvet, så lige der skal vi have en Minerit-plade på gulvet, enten almindelig Minerit eller den grønne Minerit VT ("kakelpladen"). Jeg har lært, at det er vigtigt at isolere under gulvvarmen, ellers forsvinder varmen nedad i stedet for op i gulvmaterialet, hvor man vil have det varmt om fødderne.
Tip: Læg gulvvarmen selv, både elslanger og vandbåret er let at gøre selv - og lad derefter en VVS'er samle det og sørge for, at systemet fungerer korrekt. Tænk også på, om der skal sidde en håndklædetørrer, der er vandopvarmet, på væggen, lav denne installation samtidig. De findes med kombineret vand og en lille elpatron.
Glemte at sige, at hvis man vil være rigtig grundig, skal man også have varmeplader ovenover varmeslangerne. De spreder varmen effektivt. Men det plejer at være vigtigst under trægulve fx i stuen, da træet i sig selv isolerer bedre end keramiske fliser. Vi vil ikke have varmeplader, vi tror, det bliver tilstrækkeligt uden, og derudover slipper man lidt billigere. Men husk: Isolering er alfa og omega for at det skal blive varmt, både i gulv og på ydervægge.
Klik her for at svare