Tænkt lægge granit og vandbåren gulvvarme på 10cm armeret betonbjælkelag (kælder etagen nedenunder). Har købt 50mm DYR "gulvfrigolit", samt armering.

Er det nok, hvis man flyder 45mm ovenpå dette?

Rækkefølgen er:
1. Frigg
2. Gulvvarme
3. Armering
4. Flyde 45mm
5. Granit

Ingen der har nogle synspunkter? :o
Mvh/ A

Mikael_L
Uden egentlig at vide, så synes jeg spontant, at 45mm flydespartel lyder som meget (og dyrt desuden!).

Så får du også et ret træg-reguleret system, skal du have granitklinker ovenpå desuden? Kan man ikke lægge varmeslangerne mellem flydespartlen og granitten?

Hvis jeg forstod rigtigt, har du kælder under?, så varmespildet nedad er ikke helt tabte kroner.

Jeg håber, du får bedre svar fra nogen mere kyndig.

Ja, dyrt bliver det... :'(
Men rørmokeren sagde, at gulvvarmen+plastrender bygger 30, samt armering 5-7mm, og så er det "bare" 13-15mm tilbage, som skal dække ovenpå armering og gulvvarme.

Granit kommer det til at være, 9mm.

Men jeg køber det, du siger, alternativer?

• Synes
Lns_
  • Laddar…
Du behøver måske ikke bruge flydespartel til hele tykkelsen, men kun som afretning, resten kan du nok støbe i beton. Jeg er ikke helt sikker på det der, men det kunne jo være værd at tjekke op på.

PjS

• Synes
Acke66
  • Laddar…
Tjek fx ardex EB2, godt nok en dyr beton, men billigere end flydespartel.

Hej
Jeg er ingen ekspert, men synes det ser ud som en mærkelig konstruktion. Hvis du skal lægge flamingo, og derefter klinker ovenpå, skal du jo have et stabilt underlag for klinkerne. At "støbe" med armeret flydespartel har jeg i hvert fald ikke hørt om. Det burde vel være en armeret betonplade på flamingoen, og i den støber du også gulvvarmen ind. Så hvis det er nødvendigt, kan du flydespartle nogle millimeter for at jævne ud, inden du lægger granitten.

Men som sagt er jeg ingen ekspert, kan tage fejl.

Det går ikke at trylle med knæene addee, at bygge gulv med flydespartel, er en dårlig konstruktion. Hvis jeg (og øvrige) har forstået dig korrekt, så har du 100mm fra eksisterende gulv op til færdigt gulv. Når du vil gøre det bedste med tanke på varmespild nedad, så bruger du først 50mm polystyren. Der er så 50mm tilbage - 9mm for granitten = 41mm...
ha ha, ja det er virkelig knebent for betonen. Jeg vil råde dig til at lægge varmeslangerne på polystyrenen og armeringen ovenpå varmeslangerne. Ville nok have satset på færdig beton med glasfiber i som armering (tal med betonstationen)
går vel ikke mere end 1kbm til. Og så lagt ud og glattet det efterhånden, så får du en færdig overflade til dine granitskiver.

fræs ned varmeslangerne i flamingoen...det er et lortearbejde men det går fint med en håndoverfræser.........armer og støb med rigtig beton.........så får du et gulv, der holder

elmannen sagde:
fræs ned varmeslangerne i flamingoen...det er et lortearbejde men går fint med en håndoverfræser.........armer og støb med rigtig beton.........så får du et gulv der holder
men..man skal vel ikke isolere varmeslangerne fra betonen, det blir konsekvensen hvis man som du mener, skal fræse spor i flamingoen og trykke varmeslangerne ned der. Så havde det været nemmere at satse på en tyndere flamingo. Varmeslangerne påvirker ikke betonpladens holdbarhed nævneværdigt.

Hvordan ser dette ud, svært med etage 1?

Etage 1 (kælder under)
Skal op 11,6 cm i hallen
Skal op 11,6 cm i badeværelse 1

50mm frigg
armering+gulvvarme
41 mm støbning
15mm flydespartel
10 mm til fix og granit

Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8 cm i køkkenet

50mm frigg
70mm støbning
armering+gulvvarme
33mm støbning
15mm flydespartel
10 mm til fix og granit

Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8 cm i badeværelse

100mm frigg
armering+gulvvarme
48mm støbning
30mm for fald (flyde) samt granit og fix

Er enig med saturnus om, at du absolut ikke skal fræse gulvvarmeslangen ind i flamingoen. Støb den i stedet ind i betonen og forsøg at få betonoverfladen i så god niveau som muligt. Flamingoen skal jo bare beskytte, så varmen fra pladen (radiatoren) ikke giver for store varmetab nedad. Hvis du gør et godt stykke arbejde med støbningen, behøver du måske slet ikke at flyde.

addee sagde:
Hvordan ser dette ud, svært med etage 1?

Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i køkkenet

50mm frigg
70mm støbe
armering+gulvvarme
33mm støbe
15mm flydespartel
10 mm til fix og granit

Etage 2 (etage 1 under)
Skal op 17,8cm i badeværelse

100mm frigg
armering+gulvvarme
48mm støbe
30mm for fald (flyde) samt granit og fix
Hvad er det for et bef bjl mellem plan 1 og 2?
At støbe på 5-7 cm betyder, at du lægger på 120-170 kg ny belastning på bef gulv?
Kan gulvet virkelig klare det og stadig have kapacitet til at bære yderligere 200 kg som normerne siger, at boliger skal klare?

Det er 10cm beton mellem 1 og 2. Formodentlig Armerad (stødt på armering i badeværelse på samme etage)

Måske lægge 10cm frigg i stedet for 5cm for at støbe mindre?

Så kan det blive problemer med jævn varmefordeling med vandbåren gulvvarme i en for tynd plade. Effekten kan blive sådan, at du kan mærke, hvor varmeslangerne ligger, varmt over slangen, køligere mellem slangerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.