Har købt et 1,5 plans træhus (-20 tal) med forhøjet vægliv og 45 graders taghældning. På overetagen sidder der indervægge med små, langsmalle opbevaringsrum bagved - tror de kaldes katteloftsrum af nogle. Under alle omstændigheder overvejer jeg at fjerne disse og lave dem om til sovealkover i kommende børneværelser. Der går ingen væg i midten af huset, så jeg undrer mig over, om I tror, at katteloftsrummene er en del af den bærende konstruktion?
Jeg kan forsøge at få fat på en tegning for at præcisere. Min bygningsinspektør troede, at det ikke var noget problem, for så gamle huse plejer at være solidt overdimensionerede i taget???
Nogen der kan give mig nogle tips?

Skråstænger (som jeg antager, at du har) skal du vel lade blive. Ellers mister jo spær sine bærekraft. Men selve væggen til kvisten skal vel ikke være bærende..? Forstår du, hvordan jeg mener?

Jeg forstår præcis, hvad du mener. Dette hus har dog ingen skråstivere på kattvinden. Jeg tror ligesom dig, at væggene til kattvinden ikke er bærende; hvad jeg husker, er de desuden ret tynde. Kattvindene sidder desuden forskelligt langt inde i huset i forskellige rum.

Afhænger i høj grad af hvilke mål vi taler om. Jeg har også samme alder og hældning. Jeg har forstået, at støttebenene mindsker belastningerne, men også hvor man placerer højbenene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.