Har et 100-årigt tømret 1½-plans hus med ca +40^2 i stueetagen med køkken og dagligstue.
Midt i huset går en murstok.
Tror det er en meget almindelig hustype (i Mellemsverige i hvert fald).
Vi skal udskifte en del af bundremmen, da den er fugtskadet.
Har tænkt mig at støbe plade med gulvvarme, når vi allerede skal fjerne gulv/isolering for at få adgang til remmen.
Så ville det være rart at få et enkelt rum i stueetagen.
Så mit spørgsmål er vel, om jeg kan fjerne murstok + væg. Hvordan løser jeg ventilationen på bedste måde? For at finde ud af, om konstruktionen hviler på murstokken, behøver jeg at rive tag/gulv (overetage) eller er det nok at åbne fra den ene side, og hvilken er i så fald at foretrække, eller afhænger det kun af, hvad jeg anser for mest praktisk? Hvis der er dele, der hviler på murstokken, kan det hele så løses på en anden måde, eller er der visse konstruktioner, hvor det ikke kan/ikke er værd at forsøge at løse?

Ikke svar på dit spørgsmål men jeg synes, at det absolut flotteste ville være en åben planløsning med skorstenen stående midt i. Gør den flot med valgfri overfladebehandling og monter en flot kamin.

I mit nybyggeri med åben planløsning har vi valgt at mure (med tegl) en skorsten omkring en moderne indsatskamin.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.