Kan man fjerne en skillevæg i en kælder, der ligger under et betonhvælv på 15 cm tykkelse? Jeg mener uden at man bringer konstruktionens bæreevne i fare. Skillevæggen er 1,90 meter og sidder mellem en anden indervæg og ydervæggen med ca. 1,5 m mellem begge. Skillevæggen er muret af en slags betonhulsten.

Edit: Kan tilføje, at der i skillevæggen i dag er en dør.

Det kræver nok lidt udredning. Det er næppe selvfølgeligt, at det ville lade sig gøre.

Huset er bygget 1957. Er der nogen, der ved, hvordan man gjorde dengang, når man støbte betonhvælvinger? Blev alle indervægge bygget op i kælderen, før man støbte? Blev hele gulvet i kælderen støbt først, eller blev det gjort senere? Havde man i så fald først støbt en sokkel under hver inder-/ydervæg?

Mine forældre byggede hus på det tidspunkt. Først blev pladen støbt, derefter blev yder- og indervægge muret op. Til sidst blev forskalling og støtte sat op inden støbningen af etagedækket. ;)

Tak for svaret. Det må betyde, at mit gulv i kælderen er armeret og ikke særlig nemt at bryde op. Samtlige indervægge i kælderen bør vel så indgå i den bærende del sammen med ydervæggene?

Den væg, jeg overvejer at fjerne, er kun ca. 10-11 cm tyk, mens de øvrige vægge er godt 20 cm tykke. Betyder det, at den tynde væg er muret efterfølgende og let kan fjernes?

For at være på den sikre side, inden du foretager nogle indgreb i konstruktionen, kontakt en bygningsingeniør, som kan lave en vurdering. ;)

Immobil sagde:
For at være på den sikre side inden du foretager nogle indgreb i konstruktionen, kontakt en bygningsingeniør som kan foretage en vurdering. ;)
Enig!
Det er ikke nemt for en lægmand at se om det er en bærende del eller ej.
Den kan jo være bærende selvom den er blevet muret efterfølgende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.