Overvejer at bryde mig ind i den gamle røgkanal ved pilen på billedet.
For at gøre dette skal jeg fjerne sten i "støttemuren", som har en indbygget varmespiral (sort).
Spørgsmålet er, hvad der sker, hvis jeg fjerner sten først for at få adgang til røgkanalen i skorstensdelen og derefter for at indsætte et 125mm rør til emhætten cirka 50 cm mod vest på billedet.
Det føles, som om alt kan falde sammen, når støttemuren kun er en mursten bred på begge sider af varme kanalen.
Det afhænger jo af, hvordan støttevæggen ser ud/er bygget. Altså hvor meget materiale der er at tage af, samt hvilke belastninger støttevæggen optager. Sandsynligvis er det ingen problemer, men som sagt - det afhænger af...
Det kommer an på, hvordan støttemuren ser ud/er bygget. Altså hvor meget materiale der er at tage af, samt hvilke belastninger støttemuren optager. Sandsynligvis er der ingen problemer, men som sagt - det kommer an på...
Nu har jeg undersøgt lidt, og det er desværre, som jeg tror, at der, hvor jeg vil fjerne sten, kun er væggen én liggende sten bred, hvilket gør mig bekymret for, at de sten, som er ovenover, vil falde ned, hvis jeg begynder at fjerne de sten, der er nødvendige for at få røret ind. Jeg har fundet røgkanalen i det mindste, men det hjælper ikke så meget, hvis det ikke er muligt at trække et rør i væggen.
Ovenfor er der nok ikke sindssygt meget vægt på. Jeg gætter på, at det er muret et stykke op i bjælkelaget som støtte for en eventuel ovn på overetagen.
Så spørgsmålet er igen, tror I, at lortet falder sammen, hvis jeg piller stenene væk? Mørtlen er meget porøs. Jeg har hakket det hele væk med en mejsel.
Jeg vedhæfter to billeder. Det ene er det planlagte rørtræk, og det andet nærbillede af hullet ind i røgkanalen.
Jahapp. troede jeg havde fundet en løsning. At trække slangen inde i den gamle varmekanal som ses i det første indlæg. MEN, da jeg fjernede stenen som bryder den grønne ring til venstre og stenen ovenfor den, kan jeg jo se, at der er en skillevæg lige præcis til højre for disse sten. Altså ingen fri kanal over til røgkanalen.
Er der nogen, der ved tykkelsen på en sådan skillevæg? Jeg gætter selv på 70 mm som en sten er tyk, men det er meget svært at vide.
Måske skal jeg ringe til en murer, så han kan komme og se, hvad der skal gøres.
Det er jo meget svært at afgøre her på forummet. Der skulle nok være brug for mange flere billeder, og evt. tegninger, samt tydeligere beskrivelse, men det er alligevel svært i et gammelt hus. At få en erfaren murer derud er ikke forkert. Gerne en skorstensmurer vant til gamle skorstene. Røgrøret/kanalen skal jo også komme rigtigt frem inde i skorstenen.
Løsningen på eventuelle skred er klar. Satte 4 stk. 16mm tykke og 800mm lange armeringsjern i en fuge for at holde de øverste sten på plads. Nedad har jeg støtte af sten, der ikke risikerer at løsne sig. Den nye ventilationskanal er også på plads. Mangler kun at mure og pudse hullet igen.
Nyt spørgsmål. Kan jeg først mure stenene og hullet op og lade det tørre for til sidst at pudse et ydre lag på 1-2 cm puds, tænkte at bruge mørtel C fra byggmax til både at mure og pudse?
Nyt spørgsmål 2. F.eks. Weber Gypsum naturgips, kan man sætte fliser på det underlag, eller bliver det for svagt?
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.