Hej!

Vi har planer om at tage en væg ned i vores lejlighed og har nu fået tilladelse til at gøre dette.
Væggen er af en form for letbeton, og planen er at bruge en bajonetsav til
simpelthen at save væk bit for bit.
Jeg har dog ingen erfaring med dette og undrer mig derfor om nogen kan give råd om, hvad man bør tænke på?

Behøver man specialblade tilpasset til savning i beton? I så fald, hvad?

Jeg tager taknemmeligt imod alle tips, jeg kan få.

mvh // Jan

Køb en grov til nedrivning. Store tænder. Eller lån/køb en sledgehammer og slå den ned :) (støver meget. men skidesjovt!)

Det går med næsten hvilket blad som helst. Almindelige grove blade beregnet til træ vil dog blive værdiløse til træskæring. Køber du et blad med hårdmetallskær (findes fx på Bauhaus for et par hundrede kroner) vil du kunne skære i væggen som om det var smør.

Forbered dig på, at det vil støve noget frygteligt, hvis du bruger en tigersav. Overvej, om du ikke skal bruge en almindelig fukssvans (eller fukssvans med hårdmetallskær), hvis væggen er kort.

Var to mand, en står med støvsugeren og en med tigersaven samt tag det roligt og metodisk, så støver det ikke så meget.
Som Mathias skrev, så går det med hvilket som helst blad, indtil du kommer til en armeringsjern, da må man stoppe i et frisk blad og save jernet over. Mørtelen plejer også at være lidt svær at save i med almindelige blade.

Jeg kan tilføje, at jeg har savet adskillige meter i letbeton/siporex og da udelukkende brugt en almindelig fukssvans + en baufil til armeringen. Det er altså en metode, der fungerer godt uden at du arbejder dig ihjel. I dag har jeg dog en fin tiger og ville sikkert bruge den, dog med visse overvejelser på grund af alt støvet.

Tak for jeres tips. Det blev til at save i hånden denne gang, og det gik godt overordnet.
Lidt tidskrævende, men mindre støv :)
Købte en lättbetongsåg på Jula for 99:- som helt klart gjorde som lovet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.