Hejsa,

Vi står over for diverse renovering og planlægger blandt andet at
- tage væggen ned mellem køkken og stue
- flytte terrassedøren et trin til venstre (erstatte vinduet) og sætte ind helvindue, hvor døren er i dag


Plantegning af en enplansvilla med markerede ændringer i køkken og stue. Viser tiltag til renovering og byggeplaner for væg og dør.

Huset er en etplansvilla på ca. 120 kvm med loft.
Vi overvejer, om vi har brug for at kontakte en konstruktør, eller om det er givet, hvad man kan/ikke kan gøre.

Har vedhæftet de dokumenter, som jeg tror kan være nyttige.

Taknemmelig for alle tips og råd!
 
BirgitS
Velkommen til forummet!

Ydervægge er normalt bærende med overliggere over vinduer og døre. Det har også forekommet, at lodrette karme/reglar mellem vinduerne har været bærende af overliggeren.

Normalt er der jo ingen bærende indervægge, når der er spærtræstagstoler, men i dit tilfælde er det en opbevaringsloft. På et tidspunkt ændrede man nogle snezoner, fordi tagene begyndte at kollapse ved høj snebelastning. Det forekommer altså, at tagstoler er underdimensionerede.

Jeg anbefaler, at en bygningskonstruktør ser på huset.
 
  • Synes
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Ydervægge er normalt bærende med overliggere over vinduer og døre. Det har også forekommet, at lodrette karme/reglar mellem vinduerne har været bærende af overliggeren.

Normalt er der jo ingen bærende indervægge, når det er gitterspær, men i dit tilfælde er det et pulterkammers loft. På et tidspunkt ændrede man nogle snezoner, fordi tagene begyndte at kollapse ved høj snebelastning. Det forekommer altså, at spær er underdimensionerede.

Jeg anbefaler, at en bygningskonstruktør får kigget på huset.
Super, mange tak!
 
Det er jo frit frem at flytte døren til vindueshullet, da væggen allerede er aflastet over vinduet. Det er kun, hvis du går uden for det eksisterende vindues bredde, at du behøver at gøre noget nyt for at aflaste væggen. Her findes en guide, der kan hjælpe med dimensioneringen https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=187

Når det gælder nedrivning af indervæggen, afhænger det af, om spærkonstruktionerne er fritbærende eller ej. Ofte er fackverksstolar fritbærende, men det er alligevel ret almindeligt, at de har brug for en støtte på midten. Altså kan den indervæg, som I vil rive ned, være en bærende væg. Jeg skummede bare de dokumenter, du sendte, så jeg har måske overset, om det er angivet et sted, at spærkonstruktionerne er fritbærende.
 
BirgitS
Janus82 Janus82 sagde:
Det er jo frit frem at flytte døren til vindueshullet, da væggen allerede er afvekslet ovenfor vinduet.
Eller så er afvekslingen afhængig af de stående karmene omkring de eksisterende vinduer, og nye vinduer har ikke karme, der kan være bærende. Det var tilsyneladende almindeligt i 50- og 60'ernes ydervægge med 3 vinduer og en dør tæt ved siden af hinanden for at kunne beholde en tynd væg.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.