Hej
Jeg vil fjerne gipspladerne i væggen mellem stuen og trappen, så der kommer mere lys ind. Huset blev bygget i 1962, og da jeg fjernede gipspladerne fra den ene side, så konstruktionen sådan ud (VG se billede 1). Jeg vil gerne beholde de vertikale regler, men vil fjerne støtte træstykkerne og træstykkerne, der sidder diagonalt (VG se pile i billede 1).
Jeg vil gerne have råd om, det er muligt at fjerne de små træstykker og have reglerne tilbage uden at påvirke konstruktionen.
Målene på reglerne, der sidder vertikalt, er 45x70 mm, men kun den, der sidder tættest på husvæggen, er 70x70.
Taknemmelig for råd.
Meytham
Jeg vil fjerne gipspladerne i væggen mellem stuen og trappen, så der kommer mere lys ind. Huset blev bygget i 1962, og da jeg fjernede gipspladerne fra den ene side, så konstruktionen sådan ud (VG se billede 1). Jeg vil gerne beholde de vertikale regler, men vil fjerne støtte træstykkerne og træstykkerne, der sidder diagonalt (VG se pile i billede 1).
Jeg vil gerne have råd om, det er muligt at fjerne de små træstykker og have reglerne tilbage uden at påvirke konstruktionen.
Målene på reglerne, der sidder vertikalt, er 45x70 mm, men kun den, der sidder tættest på husvæggen, er 70x70.
Taknemmelig for råd.
Meytham
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,112 indlæg
Du bør nok tage en bygningskonstruktør ind, som undersøger hvad væggen bærer, og hvordan den kan bygges om for stadig at klare at bære trappen og bjælkelaget ovenover. Man kortlede jo ikke sådan uden grund.
Hej, Tak for dit svar,BirgitS sagde:
Vertikale regler bærer trappen, og de vil forblive, de diagonale trætossestumper ligger løst.
venligst
Du vil helt klart påvirke konstruktionen, og det skal undersøges hvor meget.M Meytham sagde:
Når de vertikale regler belastes ovenfra, vil de bøje sig til siden. Dette forhindres dels af at der sidder gipsplader på dem, men også af kortlingene mellem reglerne. Nu taler du om at måske fjerne både gipsplader og kortlinger, hvilket kan føre til at reglerne knækker hvis belastningen er for stor.
Hvad er det for en væg i trappen ovenfor den del du vil åbne? Er der måske gulvbjælkelag som hviler på væggen du vil ændre, etc? Har du tegninger på huset?
Klik her for at svare