Medlem
· Västra Götaland
· 14 indlæg
Vi er ved at gøre det i stand i haven, og jeg vil fjerne fliserne tættest på huset og lægge grus der i stedet. Går det godt, eller forværrer det dræningen?
Bedrevidende
· Västra Götalands
· 11 260 indlæg
Njae, nu må vi være lidt forsigtige. Dræneringen er typisk ikke dimensioneret til at kunne opsluge overfladevand. Den er afhængig af et tætningslag opad (eller i det mindste et, der ikke er vidt åbent). Nu har TS sikkert ikke eksponeret drænering direkte under gruset, og det kan ordnes med et tætningslag som f.eks. plast, hvis man ikke har blålera, men det er noget at tage med i beregningen.Anna_H sagde:
Så, så længe dræneringen ikke udsættes for overfladevand i forbindelse med udskiftning af overfladelag, spiller det mindre rolle, hvad det består af. Fliser eller grus kan være lige godt. Selv har jeg fliser, da det giver en god kant for robotplæneklipperen og mindre ukrudt osv. at rydde op.
Så længe jorden hælder væk fra huset, skal dræningen kunne håndtere eventuelt overfladevand! Det, der i så fald kunne være en risiko, er vel, hvis regnvandet trækker snavs med sig, som sætter dræningen ud af funktion.
Jeg har frånlut fra huset på underliggende lag, derefter et gruslag som samler vandet til en overfladedræn rundt om huset, derefter dug ovenpå dette og derefter stenlægning og græs efter ønske. Græsset nærmest huset kan nogle gange tørre ud, hvis man ikke vander, men det er det værd.
Klik her for at svare