Hej

Tænkte at lave et soveværelse om til køkken og åbne en væg ud mod stuen og spisebordet. Væggen er på nuværende tidspunkt en intern væg, men har tidligere været en ydervæg på en veranda. Et vindue har siddet i væggen. Det lyse træ på billedet viser, hvor vinduet har siddet.

Spørgsmålet er nu, om man kan tage væggen ned uden at risikere, at noget styrter sammen. Bør man forstærke den øverste bjælke, før man fjerner noget nedenunder? Væggen på højre side er en ydervæg, og på venstre side er en indervæg. Hvad tror I, som har fjernet vægge i ældre huse før? Huset er fra 1927 med stående planker i ydervæggene.

Behøves der mere information for at udtale sig, plantegning? Tilbygninger?

Taknemmelig for alle synspunkter og tips.

God fortsættelse og godt nytår

/Jonas

• Vægkonstruktion med synlige trærammer og lysere træplanker hvor et vindue tidligere har været monteret. Gammelt værktøj og støvsuger i forgrunden.
synd billedet er så lidt svært at se, hvordan de forskellige stød er fastgjort også så.

men rent krasst som det ser ud nu, så de bjælker, der står
lodret mod siderne, skal blive stående, da de bærer overlæggeren øverst
som også skal blive.
tværen (vandret) under "vinduet" kan man uden problemer fjerne, da
den sidder der for at "bære" vinduet. den halve stolpe ved siden af vinduet
bør du uden klyd kunne fjerne også.

men som sagt svært at sige på et så dårligt billede.

Jeg var nødt til at komprimere billedet for at kunne lægge det op, men det blev måske unødigt meget. Havde jeg været hjemme, kunne jeg tage billeder separat på infästningarna, men ville du have glæde af et bedre opløst billede, som man kan zoome i?

Tak så meget for synspunkter. De to vertikale stivere i siderne, som bærer den øvre bjælke, skal være tilbage, men det lyder betryggende at høre angående bjælker rundt om vinduet. Jeg har jo selv tænkt i disse baner. Hvad tror du om den horisontale bjælke næst øverst? Dvs. den over vinduet. Bør man forstærke den øverste, hvis man fjerner denne?

Mvh
Jonas

Er det en væg på langsiden, eller en gavlvæg? Er det en væg på langsiden bærer den med størst sandsynlighed spær og taget. Den skal i så fald forstærkes, hvis man åbner op. Er det derimod en gavlvæg bliver det enklere. Den bærer ingenting, mere end sig selv.

uanset om det er gavlen eller langs, så bærer de lodrette garanteret den øverste.

om den over vinduet kan fjernes er svært at sige uden at se, hvordan den er fastgjort hvilket afslører en hel del om, hvilken rolle den har i konstruktionen.

men send billeder i sin helhed til mig.
linus@linuse.se

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.