E
Ja, det er det øverste plan! Derimod findes der allerede en åbning lige under i det nederste plan, men det skal angiveligt være ordentligt afstivet. Hvor meget påvirker åbningen dernede, hvis jeg også vil lave en lige ovenover?

Jeg kan måle spær på mandag, når jeg inspicerer flytterengøringen, jeg skal jo selvfølgelig også sørge for, at det er pænt på loftet ;) Så er det dimensionerne på de såkaldte over- og underarme, der er interessant, forstår jeg det korrekt? Jeg vedlægger et billede med pile på de to steder, jeg tænker at kontrollere dimensionerne på. Pilen, der peger nedad, tænker jeg, at jeg måler bjælken, som nederkanten af V'et er fastgjort til. Forstår tabellen her som at hvis den måler 45 x 170 eller grovere, så er det fint (beregnet på den mere pessimistiske hældning 14°, når jeg i virkeligheden har 18°) https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=000110

• Loft med træstrukturer og to blå pile, der peger mod bjælkerne. En person i baggrunden med en lommelygte inspicerer konstruktionen.
Åbningen i nederste plan har ingen betydning. Ja, det er dimensionerne på over- og underrammerne (obs stavningen) som er mest interessante.

E
J justusandersson sagde:
Åbningen i den nedre etage har ingen betydning. Ja, det er dimensionerne på over- og underrammerne (obs stavningen) som er mest interessante.

Hej, har nu haft mulighed for at måle!
Overrammen er dimensioneret 170 x 45 mm, underrammen 145 x 45 mm. Givet at snøzonen er 2 i Stockholm og at afstanden mellem ydervæggene er 8 m, er det lidt svagt dimensioneret. Ser i tabellen på Træguiden at det burde være 170 både på O/U. Godt nok er tabellen for 14° og mit tag er 18°.
Måske det er bedst at afveje min 2,5 meters åbning, eller er det unødigt forsigtigt... Råd?

Reglerne for snetryk er blevet skærpet mange steder siden 1981, hvilket kan forklare forskellen mod träguidens retningslinjer. Undgå at bruge koldloftet til opbevaring, så kan du kompensere for det. Fackverk blev opfundet af Romerne, så det er ikke nogen nyhed direkte.

E
Tak for støtten, nu er muren nede!

• Indvendigt billede af et rum under renovering med en væg fjernet, afslører større åbent område. Gulv og tapet væg synlige.
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.