hej.
begynder at planlægge at fjerne en væg mellem 2 rum for at få en større stue og fordi den åbne pejs står i det andet rum, som lige nu er gæsteværelse. man vil jo gerne kunne sidde i sofaen og se tv samtidig med at man har en hyggelig ild i den åbne pejs.
nu til min overvejelse. væggen i spørgsmål er af en slags letbeton, for når man borer i den, behøver der ikke være slag på boremaskinen, men det er stenmateriale. huset er et pudset hus fra 47, og ejendomsmægleren sagde, at den væg var en ildvæg, da vi så på huset og allerede dengang overvejede, om det gik at fjerne den... men jeg har siddet og kigget på tegningerne, og på dem er den væg ikke med, så jeg ved ikke rigtig, om den er bærende... den går nemlig ikke hele vejen op til loftet på overetagen, men der er et stort rum, jeg har hørt, at en bærende væg skal gå hele vejen fra kælder op til tag.
lægger billeder op af tegningerne, så måske nogen her kan se, hvilken væg der er bærende. billedet med den røde streg er der, hvor der er en væg nu med en dør i, og det er den væg, jeg vil fjerne. ved ikke, om tegningerne er helt korrekte, for vinduet på, som sidder på gavlen i det ene rum, sidder faktisk i det andet rum i virkeligheden, men der kan måske ske nogle ændringer under byggeriet, uden at tegningerne ændres, var måske ikke så nøjagtigt i 40'erne, da dette blev bygget... håber nogen kan sprede lidt lys over dette.
/Mvh