Hej!
Vi er klar til at købe et rækkehus, men vil gerne fjerne den markerede væg. Jeg kan ikke finde bedre tegninger end denne, men væggen er på mellem etagen og ser ud til at gå igennem alle 3 etager. Tagryggen går på tværs og altså ikke langs med væggen.
Jeg forstår, at den sandsynligvis er bærende, men kunne der være noget, der forhindrer, at man kan fjerne den med hjælp fra en ordentlig fagmand?
Vi er klar til at købe et rækkehus, men vil gerne fjerne den markerede væg. Jeg kan ikke finde bedre tegninger end denne, men væggen er på mellem etagen og ser ud til at gå igennem alle 3 etager. Tagryggen går på tværs og altså ikke langs med væggen.
Jeg forstår, at den sandsynligvis er bærende, men kunne der være noget, der forhindrer, at man kan fjerne den med hjælp fra en ordentlig fagmand?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,126 indlæg
Normalt er det vægge, der går omtrent under tagryggen, som er bærende og ikke dem, der går i den anden retning. Men der er undtagelser, især i huse bygget før 50'erne. Vil man vide det med sikkerhed, er det bedst at hyre en byggeingeniør. En sådan kan også beregne, om der er brug for forstærkninger et sted, hvis man vil rive en bærende væg ned.
Tak! Vi regner koldt med, at den er bærende, men hvis det er tilfældet, er der så noget, der kunne gøre, at den ikke KAN fjernes? Vi er OK med omkostningen, men det ville være utroligt besværligt, hvis det slet ikke kunne lade sig gøre.BirgitS sagde:
Normalt er det vægge, der løber omtrent under tagryggen, der er bærende, og ikke dem, der går i den anden retning. Men der er undtagelser, især i huse bygget før 50'erne. Hvis man vil være sikker, er det bedst at hyre en bygningskonstruktør. En sådan kan også beregne, om der er behov for forstærkninger et sted, hvis man vil rive en bærende væg ned.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,126 indlæg
Jeg har ikke hørt noget i forummet om, at den er nogens bærende væg, som ikke har kunnet fjernes, men omkostningen kan blive meget høj, hvis det drejer sig om en lang strækning, og der er behov for forstærkninger i væggen på etagen nedenunder eller i fundamentet.
Kanon, takker. Mjo omkostningerne er vi nok ret bevidste om, vi har regnet med 100-150’000 hvis vi har uheld, det drejer sig om ca 3,5m væg. Tænker at det er bedre at regne med den omkostning og blive positivt overrasket end omvendt.
Klik her for at svare