Hej!
Jeg har lige fået svar på, at mit linoleumgulv (fliser) er limet med sortlim og asbest.
Har købt alt det beskyttelsestøj, jeg har brug for, og har googlet en del på, hvordan jeg skal fjerne det. Der ser ud til at være forskellige teknikker.

Enten kan man leje en maskine, der sliber det væk og støvsuger støvet op. Så skal jeg finde nogen, der vil leje den ud til formålet. Med tid og så videre kan det være svært at få fat i nogen.

Variant to er at varme limet op med en varmluftspistol og skrabe det væk. Samtidig skal man holde gulvet vådt, så støvet ikke flyver i luften.

Jeg talte lidt med min far om det, og nævnte varmluftspistol, og han sagde, at da han skrabede maling af båden i sommer brugte han en gasvarmer, som skulle være meget bedre. Han sagde, at det var rigtig nemt. Det krøllede sig sammen, og så skrabede man det let væk med en bådskraber. Han syntes, at jeg skulle prøve den metode.

Hvad tænker I om denne idé? En tanke, jeg havde, var, at det ikke burde være godt at brænde på asbest, da metallerne i det bliver varme og måske lettere kommer ind i lungerne og sådan noget, men ved det ikke. Måske fungerer det ikke sådan. Og der burde jo ikke være nogen forskel med en varmluftspistol i så fald.

Har I nogle andre gode tips til, hvordan jeg skal fjerne lime? Fliserne kan jeg næsten bare pille løs med en spartel. De løsner sig meget let. Nogle er allerede faldet af af sig selv.
 
iamrane sagde:
Hej!
Jeg har lige fået svar på, at mit linoleumgulv (plader) er limet med svartlim og asbest.
Har købt alt det beskyttelsestøj, der er nødvendigt og googlet en hel del om, hvordan jeg skal få det fjernet. Der ser ud til at være nogle forskellige teknikker.

Enten lejer man en maskine, der sliber det væk og støvsuger støvet op. Så skal jeg finde nogen, der vil leje det ud til formålet. Og med tiden kan det være svært at få fat i nogen.

Variant to er at varme limet op med en varmepistol og skrabe det væk. Samtidig skal man holde gulvet vådt, så støvet ikke flyver rundt i luften.

Jeg talte lidt med min far om det, og nævnte varmepistolen, og han sagde, at da han skrabede maling af båden i sommer, brugte han en gasvarmer, som skulle være meget bedre. Han sagde, at det gik rigtig let. Det krøllede sammen, og man skrabede det nemt væk med en bådskrabber. Han syntes, jeg skulle gå med den variant.

Hvad synes I om denne idé? En tanke, jeg havde, var, at det ikke burde være godt at opvarme asbest, da metallerne i det bliver varme og måske lettere kommer ind i lungerne og sånt, men ved ikke. Måske fungerer det ikke helt sådan. Og det burde ikke være nogen forskel med en varmepistol, hvis det er tilfældet.

Har I nogle andre gode tips om, hvordan jeg får fjernet limet? Pladerne kan jeg næsten bare plukke væk med en spartel. De løsner sig meget nemt. Nogle har allerede fjernet sig selv.
Hvis du prøver at varme, og det ikke støver, men bliver blødt, så ville jeg gøre det. Hvis du sliber, så støver det, og det er støvet, der er farligt.
 
Uh da. Jeg har slebet præcis sådan lim væk, havde ingen idé om, at der var asbest i.

Dog skal asbest jo være meget brandsikkert, så jeg tror ikke, der sker noget, hvis du fyrer op på det.
 
  • Synes
Norrland93
  • Laddar…
Og at lade det ligge er ikke en mulighed?
 
Nej desværre ikke. I og med at det er på kældergulvet. Tror jeg har i loftet i et rum i kælderen, men der får det sidde, indtil jeg skal lave noget der (hvis jeg skal).
 
Ja det lyder nok klogt hantverkare1. Kør på den variant. Men hvad, gasolelkomfur må da være bedre end varmepistol? Meget sejere hvis ikke andet :)
 
Tænk på at ventilere godt bare.
 
iamrane sagde:
Ja det lyder nok klogt hantverkare1. Kør på den variant. Men gassolder må da være bedre end varmepistol? Meget sejere hvis ikke andet :)
Jeg har ingen idé faktisk om hvad der fungerer bedst.
Derimod så kan jeg mene at hvis man slipper for åben flamme så er det positivt.

Men du har ret, gasolbrænder er definitivt sejere end varmepistol (hårtørrer).
 
S
hvorfor ikke ir varme? skal komme på dem hedder. nogen ved sikkert findes lille og stor model

en speedheater.

tror det bliver sikrere end en åben flamme
 
Jeg læste dog, at man ikke skulle ventilere. Eller i og for sig ventilere ud måske. Men at jeg skulle lukke alle ventiler for at få så lidt spredning af det som muligt.
 
Hvad skal du gøre med gulvet så? Måske kan man "hacka" lidt i det og derefter flydespartle ovenpå?
 
Jeg nok havde ønsket at ventilere alligevel, risiko for ikke så behagelige gasser, der kan dannes.
Skal du bruge en metode, der baseres på forbrænding (gasbrænder for eksempel), anbefaler jeg virkelig ventilation.
 
  • Synes
Andre79
  • Laddar…
Så ville jeg plastindpakke alle ind- og udgange til rummet samt al ventilation, så støv ikke spreder sig til de øvrige dele af huset. Efter arbejdet, vådtør alle overflader, ventiler grundigt, eller lej en rigtig luftrenser med filter beregnet til formålet, som kan stå et døgn.
 
Senest redigeret:
Ved asbestarbejde pakker man normalt sig selv ind på et begrænset område og skaber et undertryk i rummet med en slags ventilator. Udløbet fra ventilatoren sendes passende udendørs. Man ville nok også filtrere luften, inden den sendes ud.

På denne måde minimeres risikoen for, at støvet spredes ukontrolleret.

Man bruger professionelt også en sluse, hvor man skifter tøj. Denne bygges ofte af samme type plastik, som man pakker døråbninger ind med.
 
  • Synes
plommonmos
  • Laddar…
Præcis! Plaste døråbninger og ventiler skal jeg gøre. Gas er ingen fare. Og præcis. Vådservietter og sådan o. Tak for alle tips! Har

* halvmask + p3 filter
* heldragt (til sanering)
* beskyttelsesbriller
* beskyttelseshandsker (til sanering)
* gummistøvler.

Ikke mere beskyttelsesprodukter jeg behøver vel? Bortset fra plastikket og holde gulvet fugtigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.