Jeg bor i et etplansrækkehus med betonplade, syld, isolering og en vidunderlig egetræsparket, bygget i 1959. Det trækker og gulvet er koldt, men som sagt meget fint. Nu er der en rotte, der er gået hen og døde under gulvet, og det lugter forfærdeligt! Anticimex har lagt gift ud i haverne, og de siger, at det "kun" tager 6-8 uger, indtil lugten forsvinder. På forskellige fora har jeg dog læst om lugt, der bliver hængende i op til et år.
Vi er tre personer, der nu skal studere/arbejde i to rum og et køkken, da to rum ikke kan bruges på grund af stanken.
Nu til mit spørgsmål; jeg ser her, at nogle har genanvendt deres gamle parketgulv. Kan man tage dele af gulvet op og så sætte det tilbage, eller skal man fjerne hele gulvet og starte forfra, så at sige? Jeg har nemlig et ret sikkert sted, hvor rotten ligger, og kunne i så fald tage gulvet op på et begrænset område. Forudsat at det så kan lægges tilbage.
Hvad tror I? Er der nogen, der har nogle gode forslag?

M Mandelitomamma sagde:
Jeg bor i et etplans rækkehus med betonplade, syllar, isolering og en vidunderlig egetræsparket, bygget i 1959. Det trækker og gulvet er koldt, men som sagt meget fint. Nu er en rotte gået hen og er død under gulvet, og det lugter frygteligt! Anticimex har lagt gift ud i haverne, og de siger, at det "bare" tager 6-8 uger, før lugten forsvinder. På forskellige fora har jeg dog læst om lugt, der bliver hængende i op til et år. Vi er tre personer, der nu skal studere/arbejde i to rum og et køkken, da to rum ikke kan bruges pga. stanken. Nu til mit spørgsmål; jeg ser her, at nogle har genbrugt deres gamle parketgulv. Kan man tage dele af gulvet op og lægge det tilbage, eller skal man fjerne hele gulvet og begynde forfra, så at sige? Jeg har nemlig et ret sikkert sted, hvor rotten ligger, og kunne i så fald tage gulvet op på et begrænset område. Forudsat at det så kan lægges tilbage. Hvad tror I? Er der nogen, der har nogle gode forslag?
Jeg tror det er meget svært at tage op og lægge tilbage med godt resultat, i hvert fald som lægmand. En tidligere chef rev nærmere 100 kvm parket op, som var vådt, lagde det til tørring, lagde det tilbage, sleb og lakerede, men da har han +40 års erfaring.

Ligger rotten i et rum eller midt i stuen? Gør det at save op en lem så man lige præcis kan komme ned og kan reparere pænt??

nino nino sagde:
Jeg tror det er meget svært at tage op og lægge det tilbage med godt resultat, iaf som lægmand.
En tidligere chef rev op nærmere 100kvm parket som var vådt, lagde til tørre, lagde tilbage, sleb og lakerede, men da har han +40års erfaring
Jeg må nok bede en professionel om hjælp, helt klart. Men jeg så i tidligere tråde, at flere syntes at have haft held med at flytte gulv til et andet rum, så jeg tænkte mest, om det skulle fungere at tage op kun dele af det og så lægge tilbage, uden at behøve tage op hele gulvet.

S Stolsben sagde:
Ligger rotten i et rum eller midt i stuen? Kan du save op en luge, så man lige præcis kan komme ned og kan reparere pænt??
Den ligger i den ene del af rummet, ca. 1 m fra væggene. Rummet er ca. 22 kvm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.