Medlem
· Västerbotten
· 25 indlæg
Har en lade med følgende konstruktion:
Murede vægge (2 lag med halm imellem), ovenpå står en regelskonstruktion i træ. (se skitse). Har kun tre spær og tagås af store stokke. Et mellemdæk ligger på murens kant og med stolper, som dog er begyndt at hænge, fordi gulvet er revnet. Jeg vil gerne fjerne mellemdækket for at kunne ordne gulvet og desuden få en højere lofthøjde. Men jeg undrer mig over, om spærene vil bryde sammen da? Holder mellemdækket spærene sammen, eller er de selvbærende?
Mellemdækket har begyndt at skade muren ret meget, fordi al vægt havner der, når stolperne hænger i luften.
Murede vægge (2 lag med halm imellem), ovenpå står en regelskonstruktion i træ. (se skitse). Har kun tre spær og tagås af store stokke. Et mellemdæk ligger på murens kant og med stolper, som dog er begyndt at hænge, fordi gulvet er revnet. Jeg vil gerne fjerne mellemdækket for at kunne ordne gulvet og desuden få en højere lofthøjde. Men jeg undrer mig over, om spærene vil bryde sammen da? Holder mellemdækket spærene sammen, eller er de selvbærende?
Mellemdækket har begyndt at skade muren ret meget, fordi al vægt havner der, når stolperne hænger i luften.
Medlem
· Västerbotten
· 25 indlæg
Det rosa på skitsen er mellemloftet.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 indlæg
Sådan etagedæk har ofte en stabiliserende funktion, udover at lægge gulv på. De holder sammen ydervæggene, så spærene ikke skal trykke dem ud. Hvordan det er med det i netop dit tilfælde, tør jeg ikke spå om.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom spærfagene har hanebjælker, de horisontale bjælker højt oppe, burde det være risikofrit at fjerne mellemdækket. Samtidig er diagonalstræberne i spærfagenes kanter vel små, så det er muligt, at der kræves en form for trækstag mellem ydervæggene for at modvirke de kræfter, der vil skubbe ydervæggene ud. Dette er det svært at udtale sig om uden bedre viden om ydervæggens status.
Medlem
· Västerbotten
· 25 indlæg
Omtrent de tanker jeg har, man kunne sætte de nye horisontale bjælker lidt længere ned, men spørgsmålet er om det hjælper, selvom spærkonstruktionen holder sammen, så måske selve væggen giver efter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er bedre at sætte dragstag af stål end nye reglar nederst på tagstolene. Stål tåler trækkræfter bedre, er mere diskret og klarer den store spændvidde uden samling. Hvis kun ydervæggene er nogenlunde lodrette, opstår der ingen udtrykkende kraft.
Medlem
· Västerbotten
· 25 indlæg
Har overvejet wire, i hvert fald mens jeg river mellemlaget ned, så vil jeg nok have åbent til kip, men så skal man nok forstærke et sted.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Wire går lige så godt som stålstag.
Klik her for at svare