Jeg overvejer at nedtage en del af væggen mellem køkken og rum i min brf lgh på 38 kvm. Alt for at få lidt mere lys ind og skabe en mere hyggelig plantegning. Lejligheden ligger på 3. sal.
Det jeg vil gøre, er at åbne op ca. 170-180 cm af den 310 cm lange væg (obs 310 cm er frem til tværgående væg, der afgrænser køkken/entré), se grøn markering i konstruktionsplanen. Orange markerer lejligheden.
Spørgsmålet er så hvad ekspertpanelet tror om væggens (eventuelle) bærende konstruktion? Min opfattelse er, at den ikke er det, da væggen er parallel med etagedækket ovenfor. Den er dog ret fyldig (formentlig slaggesten da det bliver sort pulver når man borer i den) og 10 cm tyk. Det kræver ikke borehammer (som det gør i betonvæggene mod facade/trappehus og nabo). Den aktuelle væg er heller ikke lige så "stiv", når man banker på den i forhold til betonvæggene.
Min hensigt er at få en erklæring/vurdering fra en konstruktør som grundlag for bestyrelsesbeslutningen. Jeg er bare så spændt, så jeg vil spørge her først, hvad jeg kan forvente af kommentarer.
cc mål etagedæk er 60 cm ifølge tegningsforklaringen med dimension 12,5 x 22,5 cm ifølge nedenstående konstruktionsplan.
Sandsynligvis ikke bærende, hvis det er en tynd væg, men foreningen skal sandsynligvis give tilladelse til indgrebet.
Tak for dit svar!
Hvad jeg har læst mig til, så plejer bærende at være mindst 10 cm, så dette er jo i så fald på grænsen.
Har tjekket med bestyrelsen, og de er OK med ændringen, så længe alt udføres "by the book".
Den er nok ikke bærende, men du har sandsynligvis brug for mere materiale end bare en bjælkelagsplan. Hvordan beskrives konstruktionen i byggetilladelserne?
Kompletterer med lidt flere konstruktions tegninger og en byggetilladelse jeg fandt fra da der blev bygget altaner i 2004 (måske gør det ikke noget lettere).
Lidt interessant at etageadskillelsen for etage st, 1,2,3 er parallel med væggen men for etage 4 og op er det på tværs. obs at lejligheden ligger på 3. etage.
Den er nok ikke bærende, men du skal sandsynligvis finde mere materiale end bare en bjælkelagsplan. Hvordan beskrives konstruktionen i byggetilladelsesdokumenterne?
Hej, tak fordi du tager dig tid.
Jeg har uploadet lidt flere dokumenter, som jeg har fået fat i, hvis du kigger lidt længere ned i tråden.
Ved ikke rigtig, hvor meget det hjælper dog?
Så meget til "beskrivelse" har jeg nok ikke fundet...
Og man skifter fra trækonstruktion til betonkonstruktion desuden! Jeg tror stadig ikke, at væggen er bærende, men du bør nok finde en ekspert, der kan give en vurdering.