Hej alle glade,

Jeg overvejer at nedtage en del af væggen mellem køkken og rum i min brf lgh på 38 kvm. Alt for at få lidt mere lys ind og skabe en mere hyggelig plantegning. Lejligheden ligger på 3. sal.

Det jeg vil gøre, er at åbne op ca. 170-180 cm af den 310 cm lange væg (obs 310 cm er frem til tværgående væg, der afgrænser køkken/entré), se grøn markering i konstruktionsplanen. Orange markerer lejligheden.

Spørgsmålet er så hvad ekspertpanelet tror om væggens (eventuelle) bærende konstruktion? Min opfattelse er, at den ikke er det, da væggen er parallel med etagedækket ovenfor. Den er dog ret fyldig (formentlig slaggesten da det bliver sort pulver når man borer i den) og 10 cm tyk. Det kræver ikke borehammer (som det gør i betonvæggene mod facade/trappehus og nabo). Den aktuelle væg er heller ikke lige så "stiv", når man banker på den i forhold til betonvæggene.

Min hensigt er at få en erklæring/vurdering fra en konstruktør som grundlag for bestyrelsesbeslutningen. Jeg er bare så spændt, så jeg vil spørge her først, hvad jeg kan forvente af kommentarer.

cc mål etagedæk er 60 cm ifølge tegningsforklaringen med dimension 12,5 x 22,5 cm ifølge nedenstående konstruktionsplan.

Konstruktionsritning af lejlighed med orange markering af enhed og grøn markering af væg mellem køkken og rum for potentiel åbning.

Stort tak fordi I tager jer tid!

mvh
 
Senest redigeret:
Sandsynligvis ikke bærende, hvis det er en tynd væg, men foreningen er sandsynligvis den, der skal give tilladelse til indgrebet.
 
imported_Benno imported_Benno sagde:
Sandsynligvis ikke bærende, hvis det er en tynd væg, men foreningen skal sandsynligvis give tilladelse til indgrebet.
Tak for dit svar!

Hvad jeg har læst mig til, så plejer bærende at være mindst 10 cm, så dette er jo i så fald på grænsen.
Har tjekket med bestyrelsen, og de er OK med ændringen, så længe alt udføres "by the book".
 
Er der nogle andre her på forummet, der har kvalificerede gæt om, hvorvidt det er en bærende væg?

Tager også gerne imod tips om bygningskonsulenter i Stockholm, der for en rimelig pris kunne skrive en udtalelse/attest som grundlag for bestyrelsen?
 
Den er nok ikke bærende, men du har sandsynligvis brug for mere materiale end bare en bjælkelagsplan. Hvordan beskrives konstruktionen i byggetilladelserne?
 
BirgitS
S sjostranden sagde:
Hvad jeg har læst mig til, så plejer bærende at være mindst 10 cm, så dette er jo i så fald på grænsen.
Det kommer an på, hvad det er lavet af, og om det er en regelkonstruktion, hvor tæt det er mellem reglerne.
 
Kompletterer med lidt flere konstruktions tegninger og en byggetilladelse jeg fandt fra da der blev bygget altaner i 2004 (måske gør det ikke noget lettere).

Lidt interessant at etageadskillelsen for etage st, 1,2,3 er parallel med væggen men for etage 4 og op er det på tværs. obs at lejligheden ligger på 3. etage.
 
  • Konstruktionsritning af nybygning, viser fundamentplaner og detaljer om bjælkestruktur. Byggetilladelse fra 2004 for balkoner, markerer bjælkelagets retning.
  • Byggetegning af kælderplan for en bygning med detaljer om betongulve og sektioner, dateret oktober 1926. Inkluderer placeringer af vaske- og fyrerum.
  • Plantegning for en nyopførelse på grunden, stueetage, fra 1926, med angivelse af rum som soveværelser, køkken og bad. Skala nederst.
  • Konstruktionsritning af etagebygning, der viser etageplaner fra kælder til tredje sal med detaljer om materialer og bjælkers retning.
  • Konstruktionsritning från 1926 över betongbjälklag och våningsplan 4 tr upp, med detaljerade mått och materialangivelser.
  • Byggetegning af gårdfacade med altaner og instruktioner for konstruktion, relateret til byggelov fra 2004. Skala 1:100.
1 16386 sagde:
Den er nok ikke bærende, men du skal sandsynligvis finde mere materiale end bare en bjælkelagsplan. Hvordan beskrives konstruktionen i byggetilladelsesdokumenterne?
Hej, tak fordi du tager dig tid.
Jeg har uploadet lidt flere dokumenter, som jeg har fået fat i, hvis du kigger lidt længere ned i tråden.

Ved ikke rigtig, hvor meget det hjælper dog?
Så meget til "beskrivelse" har jeg nok ikke fundet...
 
Og man skifter fra trækonstruktion til betonkonstruktion desuden! Jeg tror stadig ikke, at væggen er bærende, men du bør nok finde en ekspert, der kan give en vurdering.
 
Det er muligvis ingen, der har en god konstruktør i Stockholm at tipse om?

Det, jeg har brug for, er en erklæring om, hvorvidt væggen er bærende eller ej
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.