4,920 læst ·
24 svar
5k læst
24 svar
Fjern bjælker stald
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tværsnitsareal og virkeskvalitet er parametrene. Jeg må lige tænke lidt over det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trækstyrken hos træ er ret høj, især når det drejer sig om knastfrit træ. Ingen ved, hvor høj kvaliteten er på dine bjælker, men jeg synes, det er rimeligt at antage, at den i det mindste svarer til C 24. Da kan trækstyrken sættes til 14,4 MPa (Megapascal). Stål findes også i forskellige styrkekvaliteter. Vælger du S355, er trækstyrken (flydespændingen) netop 355 MPa. Det betyder, at stålet i dette eksempel er 25 gange så effektivt som træbjælken. Hvis træbjælkens tværsnitsareal er 225 cm2, bør stålets være 9 cm2, dvs. have en diameter på ca. 35 mm. Dette er kun et regneeksempel, men kan måske tjene som en udgangspunkt for diskussionen. Stål er ikke mit favoritmateriale, så der er måske andre med større erfaring med stål, som mener noget andet.
Interessant! Det føles som om bjælkens dimension er overdimensioneret for den trækstyrke, der er nødvendig. Dimensioneringen er sandsynligvis lavet efter den vertikale kraft fra høloftet. Jeg tænkte, jeg ville tage nogle mål i aften, så man kan få en idé om den faktiske trækstyrke, der kræves. Så i en anden tråd, at du havde regnet på dette, at man har brug for snezone, taghældning, spændvidde, afstand mellem spær og tagets egenvægt. Passer det? Så at du har brugt 0,5 kN/m2 som skabelonbeløb for tagets egenvægt. Kan man bruge det også i denne beregning (eternittag med forskalling under)?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror også, at bjælken er overdimensioneret med hensyn til trækbelastning. Derimod ikke som gulvbjælke. Helt sikkert har ingen beregnet på det, før bygningen blev opført. Man bør alligevel have respekt for ældre teknik, der var meget erfaring involveret.
Ja, man behøver at vide "snezone, tagvinkel, spændvidde, afstand mellem spær og tagets egenvægt".
Det er nok bedst at kontrollere tagets egenvægt særligt i dette tilfælde. Hvor tykke er tagbrædderne?
Ja, man behøver at vide "snezone, tagvinkel, spændvidde, afstand mellem spær og tagets egenvægt".
Det er nok bedst at kontrollere tagets egenvægt særligt i dette tilfælde. Hvor tykke er tagbrædderne?
Nu har jeg målt. Spændvidden er 8,4 meter. Tagvinkel 45 grader. Snezone 1,5. Afstanden mellem spær er 1,2 meter. Tagbrædderne er 21 mm tykke, og spærrene er 150*150 mm. Fandt et tal i træguiden for tagsten med undertag, og det er 0,9 kn/m2. Jeg har brugt 1,0 kn i beregningen nedenfor:
Snelast 4,20x1,2x1,5=7,56kn
4,20/cos 45 grader=5,94 meter
5,94x1,2x1,0=7,13kn
7,56+7,13=14,69kn
Kan det passe?
Snelast 4,20x1,2x1,5=7,56kn
4,20/cos 45 grader=5,94 meter
5,94x1,2x1,0=7,13kn
7,56+7,13=14,69kn
Kan det passe?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det må være rigtigt. Du kan regne, det sætter jeg pris på! Også korrekt at snelasten beregnes i det horisontale plan. Deles taglastens 14,69 kN op i to komponenter, en vinkelret og en i tagfaldets retning, bliver disse begge 14,69/roden af 2 = 10,4 kN. Deles den sidstnævnte kraft op i en horisontal og en vertikal del bliver begge ca. 7,4 kN. Det er altså en horisontal kraft på 7,4 kN som forårsager trækspændingen i bjælken/staget. En i denne sammenhæng temmelig ubetydelig størrelse eftersom S355 stål kan klare 35,5 kN/cm2. Selv hvis du går ned til S235 stål, kræves der ingen større diameter for at klare trækkræften. Formentlig bliver det andre hensyn som afgør dimensioneringen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Matematik er grundlaget for det meste. Selv har jeg kun gået i det gamle skolesystem, hvor udenadslære var central, hvilket jeg er taknemmelig for i dag. Rundstål i kvalitet S235 med 20 mm diameter vejer 2,47 kg/m. Med 9 meter og 25 kr/kg inkl moms bliver det godt 500 kr per stag. Tibnor har en konstruktionstabel for stål på nettet som du kan downloade. Der står det meste man behøver at vide. Wire bliver sandsynligvis billigere og nemmere, men den skal have tilstrækkelig diameter.
Klik her for at svare