Er begyndt at renovere den gamle kostald, som i stedet skal blive en lille hestestald. Har revet gulvet ud på høloftet, som var helt færdigt, og har ikke tænkt mig at lægge et nyt gulv, men i stedet holde åbent op til kip. På billedet nedenfor kan I se, hvordan konstruktionen af spærene ser ud:
Hver anden ser ud som A og hver anden som B. Der er 1,25 m mellem hvert spær. De sorte firkanter skal forestille de langsgående bjælker. Jeg kunne tænke mig at fjerne bjælken, der går mellem væggene på B, og erstatte den med en wire højere oppe. A vil jeg ikke røre, så det bliver, at jeg i så fald fjerner hver anden bjælke:
Jeg forstår, at trækspændingen flyttes opad på væggen, men eftersom jeg beholder A, som den er, bør det alligevel holde væggen sammen, synes jeg. Derudover ser jeg det også som en forstærkning for gavlvæggene, som spærret hviler på, hælder noget udad, hvilket sandsynligvis er sket gennem årene, bygningen er trods alt ca. 100 år gammel. Ved at have en wire deroppe holder det gavlvæggene sammen, så de ikke kan begynde at hælde endnu mere udad.
Grunden til, at jeg vil fjerne hver anden bjælke, er, at der skal være "fri" lofthøjde i boksene.
Rent principielt burde det fungere. Ydervæggens konstruktion har en vis betydning. Derudover kan gamle huse ikke lide så store forandringer. Hvis trækstangen havner på samme niveau som den gamle bjælke, er der nok ingen indvendinger.
Rent principiellt burde det fungere. Ydervæggene konstruktion har vis betydning. Så synes gamle huse ikke om så store ændringer. Hvis trækstangen havner på samme niveau som den gamle bjælke, findes der nok ingen indvendinger.
Men det er jo tænkt at sidde betydeligt højere oppe.
Jeg udtrykte mig måske lidt uklart. Jeg mente, at hvis trækstangen sidder i samme højde som bjælken, kan jeg ikke se nogle problemer. Vil man flytte det højere op, bør man også kigge på væggens konstruktion.
Trævægskonstruktionen er ifølge tegning, syll-stolpe-bjælke-stolpe-bjælke. 125x125mm tømmer på stolper og 150x150 mm tømmer på bjælke. Konditionen på tømmeret er god.
Nej, stolpen er ikke gennemgående. Midterbjælken ligger på den nedre stolpe, og så er bjælken, der går mellem væggene, skåret ind i enden og ligger oven på midterbjælken. Den øvre stolpe har en klods på underkanten, der går ned i bjælken, som går mellem væggene. Hvis jeg fjerner bjælken mellem væggene, skal jeg selvfølgelig sørge for, at den øvre stolpe er ordentligt forankret i underkanten.
Stabilitetsmæssigt er det ingen ideel konstruktion, men hvis ikke ydervæggene udviser store ujævnheder i højden, bør det være muligt at fastgøre trækstængerne i den øvre bjælke.
Er enig i, at det ikke er ideelt, men jeg synes, at konstruktionen burde blive stærkere, hvis trækstængerne sidder i den øvre bjælke på billede B, for det er der, hvor spærret hviler og presser udad, eller er jeg helt forkert på den? Jeg antager, at det er spærrene på billede A, der gør det meste af arbejdet i takkonstruktionen med de ekstra stænger, der sidder der, som gør, at væggene ikke vælter. Kunne det ikke være sådan, at bjælken, der går mellem ydervæggene på billede B, primært er beregnet til at bære gulvet? Selvfølgelig har de en vis indvirkning på at holde sammen, og derfor tør jeg ikke fjerne dem uden at erstatte med trækstænger højere oppe.
jeg synes, at konstruktionen burde blive stærkere, hvis trækstængerne sidder i den øvre bjælke
Havde stolperne i væggen gået hele vejen, ville jeg være enig. Hovedfunktionen for de bjælker, som du ønsker at fjerne, har sikkert været at bære gulvet. Om de også har en sammenhængende funktion tør jeg ikke sige uden at have set et billede af hele tagkonstruktionen.
Det billede er fint for mig. Det viser tydeligt, at der er tagbjælker også mellem spær af type A, som overfører belastninger til den øverste vægbjælke. Det betyder, at din B-bjælke også er udsat for trækkræft.
Man ser også, at A-spanterne hjælper med at stabilisere væggen. Jeg tror, at et trækstag i den øvre bjælke kan være nyttigt. Det skal stadig beregnes, hvilken dimension den skal have. En variant er at tage udgangspunkt i den bjælke, du vil fjerne, og oversætte dens trækstyrke til stål. En anden mulighed er at beregne den aktuelle trækkraft ved hjælp af faktiske mål, egenvægte, snelaster og taghældning. Det sidste er lidt mere besværligt. Men du har måske allerede en idé?
Nej, så langt har jeg ikke kommet i tankerne. Det ser ud til, at den variant du foreslog med at oversætte styrken på de eksisterende bjælker virker nemmest. Bjælkerne er 15x15 cm og 9 meter lange, men hvordan man regner det ud, har jeg ingen idé om.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.