Hej,
Taknemmelig hvis moderator flytter dette til det rette forum, hvis det er havnet forkert.

Ved en støbning af altan i går ser det ud til, at firmaet, der stod for betonen, har spildt noget på vores asfaltindkørsel. Er der nogen god/effektiv måde at fjerne betonen på uden at beskadige asfalten? Jeg prøvede at skylle med vand i går, da vi kom hjem, men da havde den allerede hærdet, og nu kan det ikke fjernes, selv med børste.
Asfalten er nylagt (6 måneder), hvis det spiller nogen rolle.

En nylagt asfaltopkørsel med spildt beton, som er tørret. Der er haveredskaber og skraldespande ved siden af.

harry73
Beton kan man vaske bort med saltsyre, men jeg tør ikke love, at asfalten ikke tager skade af det, så prøv på et hjørne at udsætte asfalt for saltsyre og se, hvad der sker.

Test med en almindelig hammer. Betonen burde være skrøbeligere end asfalten.

Der findes et værktøj, der kaldes nålehammer (kan være forkert). Det drives med trykluft.
Jeg har brugt det til at fjerne beton. Det var beton, der var størknet ovenpå anden beton. Altså ikke på asfalt!

Undskyld reklamen:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/large/17-399_l_1.jpg

Er der nogle flere input til et godt spørgsmål?

M
At fjerne det øverste går sikkert med et skrabejern, der findes noget, der hedder coromantskraber. Brugte jeg, da jeg skrabede støbeskind på nyligt støbte betonvægge og -gulve. Det, der er løbet ned mellem ballastmaterialet i asfalten, er nok værre. Der er det nok tjære eller kalvasfalt, som gælder for at "male over" betonen, der lyser lyst.

Claes Sörmland
Hvis det ikke fungerer mekanisk, ville jeg også bruge syre. Saltsyre virker hurtigt, men indebærer en vis risiko at arbejde med - især så tæt ved en vej (øjne, børn, hunde, katte etc.).

Citronsyre kan købes i større pakker (søg efter "citronsyre 5 kg") og er betydeligt mere skånsom at arbejde med. Opløs 5 kg i 3 l kogende vand (det går hurtigere at opløse det da). Hæld det ud på betonen og dæk med plastik. Betonen burde være opløst efter en dag. Skyl citronsyren og betonresterne væk med højtryksrenseren. Gentag med mere citronsyreopløsning, hvis der stadig er beton tilbage.

Hvordan har asfalten det med citronsyre eller saltsyre?

harry73
Det afhænger lidt af hvilken stensort man anvender i asfalten, men generelt klarer asfalten sig meget bedre af det end beton

Claes Sörmland
Asfalten er jo lange kulbrinter og de påvirkes ikke af syre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.