Billede 1 viser de to planer i min villa med bærende vægge i rødt og døråbninger markeret. På overetagen er det venstre rum opdelt i to rum. Jeg vil gerne fjerne væggen imellem og i forbindelse med det fjerne væggen (stiplet i billede 2) mellem de to døre (cirka 10 cm) og have en bred åbning uden dør (billede 3).

Hvordan kan jeg vide, om delen mellem dørene er bærende og skal blive? Desværre er der ingen tegninger tilbage, der viser andet end grundplan.

• Plantegning med to etager, bærende vægge i rødt. Første sal viser en stiplet linje og cirkel mellem to døre, som spørges, om det er bærende.
  • Plan med streger markerer døråbninger og vægdel mellem dem. Blåt område er væg; hvidt er åbninger. Streger viser overvejet fjernelse af vægdel.
  • Skitsen viser en etageplan med en hvid sektion mellem to blå områder, der repræsenterer rumdelinger, muligvis vægge og døråbninger.
BirgitS
Det bliver jo gætteri, men jeg tror, at der mellem dørene går en søjle, som bærer bjælkerne ovenover dørene. Derimod kan man jo hyre en bygningskonstruktør, som kan beregne en ny kraftigere bjælke ovenover åbningen og nye kraftigere søjler på hver sin side af den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.