Vi skal nu flytte til denne lejlighed, og vi vil gerne åbne op mellem køkkenet og stuen, men væggen er muligvis en bærende væg.
Vi vil i stedet for at have væggen der lave ekstra plads til en arbejdsbænk med opbevaring, men sådan at vi kan kigge ud i stuen.

Mit spørgsmål er da, kan dette løses på en fornuftig og flot måde?
Ingen renoveringer er nogensinde blevet foretaget i lejligheden, og vi vil totalrenovere lejligheden, men vi vil starte i køkkenet.

Billeder af lejligheden kan ikke tilgås før den 17. maj. Men jeg håber, I forstår min tanke, da jeg vedhæfter plantegningen. Plantegning af lejlighed med rum: køkken, stue, soveværelser, badeværelser, altan og entre. Fokus er på vejgen mellem køkken og stue.

BirgitS
For at rive væggen ned har I brug for tilladelse fra foreningen, og hvis den desuden er bærende, kræves der vel også byggetilladelse eller byggeanmeldelse, som blandt andet tager op, hvordan I har tænkt at bære af i stedet, typisk dimension på bjælke og søjle, hvilket man kan have brug for at hyre en bygningskonstruktør eller lignende til.

Hvor mange etager er der oven over jer? HU!
Væggen er sandsynligvis bærende, og så er det ikke tilrådeligt. Bank på væggen; hvis den er stum, er det bærende beton, hvis den lyder hul, er det en indervæg i blåbeton/Ytong, så kan den rives. F.eks. omkring garderoben er det letbeton, de er også smallere, typisk 10-12 cm, mens bærende vægge er 25 cm brede eller mere.

Vi flytter til en to etagers lejlighed og kommer til at bo på øverste etage, så ingen over os. Men skal banke så snart vi flytter ind for at se og håbe på, at den går at rive.

Tegningen ligner en typisk ejendomsmæglertagning og er ubrugelig til vurderinger af, hvad der er bærende. Forsøg at skaffe en tegning fra Bygningsnævnets arkiv.

Hej
Tror ikke at den er bærende. At dømme af øvrige vægge havde jeg antaget at bjælkelag spænder vertikalt i billedet...

Foretag ingen nedrivning uden at kontakte konstruktør..

Mvh Alex

Fin og god pris i Eslöv på en ejerlejlighed.
Ser ud til at være en normal trævilla i 2 plan, så det bør ikke blive noget problem.
Men tænk på TV-programmet "husdrømme" hvor et par rev alle vægge nede, og den tidligere ejer havde fjernet bindingsværket i taget. De måtte rive huset og bygge nyt i "lego"

L Leif i Skåne sagde:
Fin og god pris i Eslöv på en ejerlejlighed.
Ser ud til at være en normal trævilla i 2 plan, så det bør ikke være noget problem.
Men tænk på TV-programmet "Husdrömmar", hvor et par rev alle vægge nede, og den tidligere ejer havde fjernet bindingsværket i taget. De måtte rive huset ned og bygge et nyt i "lego"
Det satser jeg ikke rigtigt på, da der er 4 andre lejligheder til i huset haha. Men skal kigge nærmere på, hvad det er for nogle vægge.

Ja, vi havde meget held, da vi købte denne med tanke på, hvad de andre 4'ere er gået for i Eslöv.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tegningen ser ud som en typisk mægler-tegning og er ubrugelig til vurdering af hvad der er bærende. Prøv at skaffe en tegning fra Bygningsnævnets arkiv.
Er det noget bestyrelsen eventuelt burde have?
Eller bør jeg kontakte kommunen?

Hvis huset er relativt moderne (bygget 1960 -) tror jeg, at væggen ikke er bærende. På stedet kan det let konstateres ved at banke på den. Er det en trævæg, er den ikke bærende. Hvis huset er ældre eller for allerede nu at lave en vurdering fra tegningen, kræves en rigtig tegning. Bestyrelsen kan have den. Ellers findes den i Byggesagsarkivet. Det plejer at være let at få en kopi derfra.

J justusandersson sagde:
Om huset er relativt moderne (bygget 1960 -) tror jeg, at væggen ikke er bærende. På stedet kan det let konstateres ved at banke på den. Er det en trævæg, er den ikke bærende. Hvis huset er ældre eller for at allerede nu lave en vurdering fra tegningen, kræves en rigtig tegning. Bestyrelsen kan have det. Ellers findes den i Bygningsforvaltningens arkiv. Det plejer at være nemt at få en kopi derfra.

Nu har jeg endelig fået fat i tegningen fra bygningsforvaltningen men jeg fatter lige meget med nul om den er bærende eller ej
Plantegning af en lejlighed med køkken, WC, indgange og vægge, set fra mobiltelefon.

D Donkeltina sagde:
Vi skal nu flytte til denne lejlighed og vi vil åbne op mellem køkkenet og stuen men væggen er eventuelt en bærende væg.
Vi vil i stedet for at have væggen der lave ekstra plads til en arbejdsbænk med opbevaring men så vi kan se ud i stuen.

Mit spørgsmål er så, kan dette løses på en fornuftig og pæn måde?
Ingen renoveringer er nogensinde blevet gjort i lejligheden og vi vil helst renovere lejligheden men vi vil starte i køkkenet.

Billeder af lejligheden er ikke tilgængelige før den 17. maj. Men håber at I forstår min tanke ved, at jeg vedhæfter plantegningen. [billede]
spørgsmålet er hvordan ventilationen fungerer efter at væggen er fjernet.
om du får madlugt i hele lejligheden

Jeg er næsten 100 på, at den ikke er bærende. Det fremgår af tegningen, at det er en væg, der er kommet til efter, at stommen er færdig. Bærende vægge er tegnet med hele linjer, også der hvor den tynde væg tilslutter. Observer at der findes et installationsskakt i enden, der er tættest på køkkenindretningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.