Jeg tænkte på at høre, hvad den samlede ekspertise foreslår om dette. Jeg fjernede det opklodsede trægulv i kælderen for at udskifte træreglarne, der ligger på beton, med plader eller en anden løsning. Når jeg først får gulvet op, mødes jeg af asfalt/tjære på hele pladen i det pågældende rum! De har støbt ind 3 remme (tror det er det rette navn?) for at få gulvet i niveau (meget sjusket støbt og enormt meget tjære, så meget ujævnt i øvrigt). Tanken er at bilte de trykte remme op (som næppe har det godt efter over 50 år), men hvad bør jeg gøre ved tjæren? Der har tidligere været fugt, man kan se saltudblomstring på væggene i bunden plus at pudset er faldet af nogle steder. Jeg antager, det skyldes, at fugten ikke har kunnet trænge igennem pladen på grund af asfalten, så den i stedet er gået op i væggene.
Jeg har drænet, så det er meget tørrere nu, men jeg går ud fra, at man skal fjerne en del af tjæren alligevel? Hvis man skal flydespartle pladen, antager jeg, at man skal fjerne al tjæren??
Tjære, asfalt på den måde er en diffusionsspærre mod fugt og skal findes for at forhindre, at overgulvet rådner, så der er intet i vejen med det. Hvis du fjerner det og skal lægge nyt gulv, bliver det nødvendigt at lægge en anden type diffusionsspærre i stedet. Det bedste er varm asfalt, men det er ikke almindeligt i villaer, det ryger meget og lugter grimt i et godt stykke tid ved lægning og er næsten umuligt at gøre selv.
Tjære, asfalt på den måde er en diffusionsspærre mod fugt og skal være der for at overgulvet ikke skal rådne, så der er intet galt i det, fjerner du det og skal lægge nyt gulv, bliver det til at lægge en eller anden form for diffusionsspærre i stedet.
Det bedste er varm asfalt, men det er ikke almindeligt i villaer, det ryger godt og lugter dårligt et stykke tid ved lægning, og det er næsten umuligt at gøre selv
Dette lyder i mine ører mærkeligt, at have tætningslag på uisoleret plade klassificeres vel som en risikokonstruktion? Men det er klart, at man bør jo ventilere den eventuelle fugt, der kommer op, især hvis man skal lægge trægulv. Passivt ventileret måske er tilstrækkeligt.
Skulle jeg lægge klinker, ville jeg være nødt til at flydespartle, skal jeg fjerne al tjæren først?
Havde nøjagtigt det samme problem, (dog ikke med indstøbte syllar). Der findes jo forskellige løsninger afhængigt af, hvad rummet skal bruges til, og hvilket slutresultat man forventer. Selv blev det "nivell varianten", da lod jeg den grovstøbte og nedklistrede plade være som den var. Men hvis du skal flydespartle, er jeg yderst tvivlende om det er et godt underlag med kold asfalt, en opbrydning og isolering af pladen og gøre det rigtigt fra starten havde jeg valgt, hvis jeg skulle gøre arbejdet om med højere krav.
Havde nøjagtigt samme problem (dog ikke med indstøbte syllar). Der er jo forskellige løsninger afhængig af, hvad rummet skal bruges til, og hvilket slutresultat man forventer. Selv valgte jeg "nivell varianten", da lod jeg den grovgjorte og nedklattede plade forblive som den var. Men hvis du skal flydespartle, er jeg yderst tvivlsom om det er et godt underlag med kold asfalt, en opbrydning og isolering af pladen og lave det rigtigt fra starten havde jeg valgt, hvis jeg skulle lave arbejdet om med højere krav.
Med eller uden mekanisk ventilation under gulvet? Blev alt godt, ingen lugt?
Jeg kørte uden aktiv ventilation, syntes det var nok med sokler, der er ventilerede. Ingen lugt at tale om, det var væsentligt mere lugt før, da der lå gullfiber som isolering. Fjernede al isolering, der er en vis "tom" lyd som ulempe, men hellere det end som det var. Der er sikkert flere forbedrende tiltag, jeg ville have gjort, hvis jeg startede forfra. Men det tager jeg næste gang.
Jeg syntes nivell-systemet var for dyrt, så jeg kørte med en egen variant, som er nogenlunde ok. Viser et billede af justeringsskruen nedenfor. Egentlig er det en maskinfod med M8-gevind (+ islagsmøtrik i regel), den var ganske billig, hvis man bestilte 500 stk. C/C400mm mellem alle "fødder", samt lidt ekstra franske skruer her og der (i gamle borehuller).
Forbedrende tiltag:
-mere afstivning af regelsystemet mellem reglerne, type fagværk
-en eller anden type isoleringsplade, der fastgøres mellem reglerne, (trinlyde dæmpning)
-køre med gevindtape på skruerne for strammere justering, (vist mindre lyd kan forekomme nu)
Tak for det udførlige svar! Jeg hælder til at "tage chancen" med passivt ventileret. Tror at det bliver med en type plattonmåtte i bunden og trække den op over det tænkte gulv, lægge isolering på plattonmåtten og så lave reglar for at få styr på højde- og niveauforskelle. Derefter ventilere gennem sokler præcis som du beskrev. Lyder det fornuftigt?
Platonmåtte er velafprøvet til dette formål, så jeg tror ikke, der er nogle mærkværdigheder. Men du burde først rydde pladen ordentligt af og banke indstøbte regler væk og fylde hullerne med beton, A-brug eller lignende. Nogen med platonmåtte i kælderen kan måske bidrage med information at tænke på?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.