Hej!

Jeg har monteret et Elfa-system på en 4-metersvæg (se billede) og er lidt bekymret for, at hele konstruktionen skal falde ned. Det er en kronisk bekymring, jeg har... :confused:

Væggen består af 13 mm gips, 12 mm krydsfiner/plywood og derefter isolering. Der er 3 bæreprofiler i toppen med 9 skruer i hver, altså i alt 27 skruer. Jeg var helt overbevist om, at man skulle bruge rawplugs/ekspander til dette, men fik rådet om at bruge træskruer. Så det blev til 5x55mm. Skruerne sad godt fast, og vi lykkedes med kunststykket at undgå alle metalregler.

Men jeg er stadig bekymret. Bare Elfa-tingene vejer deres kilo, og vi er endnu ikke begyndt at fylde hylderne.

Så, kan nogen berolige mig? Kan jeg sove trygt om natten uden at være bekymret for at vågne op til verdens brag? ;)

Tak!

• Elfa-reolsystem monteret på en væg med flere hylder og kurve, nogle fyldt med genstande. Papkasser står stablet ved siden af reolen.
Mikael_L
Jeg kan jo tage et billede af alt træ, jeg har læsset op på nogle konsoller i garagen, så måske du falder lidt til ro ... ;)

Alt falder næppe ned pang bom. Du hører da, når det knirker først :)

Mikael_L sagde:
Jeg kan jo tage et billede af alt træet, jeg har læsset op på nogle konsoller i garagen, så måske du slapper af ... ;)
Jeg tror dig. :) Men sidder de i en gipsvæg? Kan jo præcisere, at det er fastgørelsen, jeg er bekymret over, typisk at gipsen gradvist skal smuldre op af al vægten på skruerne eller lignende. Har altid boet i lejligheder med betonvægge, så jeg har virkelig ingen anelse om egenskaberne hos gips. Jeg er blåst i denne sammenhæng, helt enkelt.

Nyfniken sagde:
Alt falder næppe ned bum bum. Du hører vel, når det knager først :)
Absolut. Og det er da jeg løber derhen med mine superheltekræfter og holder det op. ;)

Mikael_L
Jeg har gips + 11mm OSB, du havde jo 12mm krydsfiner bagved som er endnu lidt stærkere end OSB.
(Gipspladen bidrager ikke med denne fastgørelse, det er træskruer i krydsfiner der holder dit ELFA-sæt oppe.)

5mm skrue holder godt, jeg går ud fra, at du ikke har overstrammet dem, så din krydsfiner er begyndt at blive ødelagt.
En enkelt sådan skrue holder ellers til ret meget.

Tak, godt svar. Det lyder som om jeg kan slappe af. En eventuel fejl var, at jeg forborrede med en lille bore (typ 2mm) bag den første bærelist (før jeg forstod, at det ikke var nødvendigt). Der var faktisk en skrue, der ikke rigtig ville trække fast. Men en beskadiget fitting af 27 gør vel ikke nogen forskel...

Tak igen!

Du skal kunne sove godt om natten hvis hele pakken er monteret med 27 skruer. Tjek her så ser du at hver enkelt skrue skal kunne klare 270kg hvis de er i en 12 plywood. Med 27 skruer skal du da kunne fylde hylderne med 7,3 ton før hylden falder ned...

8 indlæg og ingen overvejer, hvordan metalreglarne er fastgjort? Det er næppe konsollerne, der løsner sig fra krydsfineret, hvis det styrter sammen......

SpongeBob i seng, nervøs og gemmer sig under et tæppe.

Senest redigeret:
7.3 ton....bør række. :)

Det er nyproduktion, så præcis hvordan fastgørelsen for reglarna ser ud ved jeg ikke. Informationen jeg fik fra byggeherren var:

13 mm gips
12 mm krydsfinér (plywood)
45 mm pladereglar med isolering imellem
10 mm luftspalte
Beton

Gætter på at reglarna er monteret i betonen, med 10mm afstandsstykker. Men jeg har egentlig ingen anelse.

Senest redigeret:
Så ville jeg fokusere på at forstå, hvordan plåtreglarna sidder fast, for det er det svage punkt i din konstruktion.

framis sagde:
7,3 tons....bør være nok. :)

Det er nyproduktion, så præcis hvordan fastgørelsen til reglarne ser ud, ved jeg ikke. Informationen jeg fik fra bygherren var:

13 mm gips
12 mm krydsfiner (plywood)
45 mm stålskelet med isolering imellem
10 mm luftspalte
Beton

Jeg gætter på, at skeletterne er monteret i betonen med 10 mm afstandsstykker. Men jeg har egentlig ingen anelse.
Hvis væggen er bygget med luftspalte for at dæmpe lyd fra naboen, tror jeg ikke, at stålskeletterne er fastgjort i betonvæggen.

ZipLock sagde:
Om væggen er bygget med luftspalte for at dæmpe lyd fra naboen, tror jeg ikke, at metalstolperne er fastgjort i betonvæggen.
Det er ud mod trappeopgangen. Men ja, det er nok af lydmæssige årsager.

Venter svar fra bygherren angående stolperne.

Fik lige at vide, at reglarne sidder i væggen, med afstandsstykker for at få til 10 mm luftspalte. Føles som om, jeg kan ånde ud og begynde at fylde på med mine 7,3 ton grej. :)

Tak for al input!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.