Hej,

Har fået væggen pudset med finpuds c. Skal den ikke have en lidt finere overflade? Den har jo 0-1mm korn.
Og overgange (det mørkere) flere steder føles ikke helt godt. Tager man hånden der, slipper pudset (kornene), og det er ikke særligt hårdt som resten af overfladen. Og de lodrette linjer i hjørnet føles heller ikke rigtig professionelle, nogen der har erfaring?

• Væg med ujævn pudset overflade, synlige lodrette linjer og mørkere områder. Puds ser løs ud, ikke helt fastgjort.
  • Pusset væg med uensartet tekstur og farveovergange. Synlige lodrette linjer i hjørne. Korn synes ujævne og løse ved berøring.
  • Væg med ujævn pudset overflade, lodrette linjer og mørkere pletter, der viser tegn på dårlig håndværk eller materialeudførelse.
  • En nypudset væg med synlige overgange og ujævn tekstur, hvilket skaber en uprofessionel finish med løse korn og lodrette linjer i hjørnet.
  • Væg med finpuds c, ujævn tekstur og synlige lodrette linjer. Mørkere overgange og løse korn tydelige. Fokus på pletsætning og overfladefejl.
  • Væg med ujævn puds og korn, visende lodrette linjer og mørkere områder ved hjørne, teksturen ser ru og ufuldkommen ud.
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Nej, det ser ikke ok ud. Forstår ikke hvordan de har gjort for at få alle rivemærkerne og sporene i pudsen. Hvad har du tænkt at have for overfladebehandling bagefter?

D Dublin sagde:
Nä, det ser ikke ok ud. Forstår ikke hvordan de har gjort for at få alle revner og spor i pudsen. Hvad har du tænkt dig at have som overfladebehandling bagefter?
Hmm, kan man reparere sporadisk eller skal alt pudses om?

Havde bare tænkt mig at male, eller hvilke andre alternativer findes der?

Domarn84 Domarn84 sagde:
Hmm, kan man reparere sporadisk, eller skal alt pudses om?

Havde bare tænkt at male, eller hvad er der for andre alternativer?
Det var nok et lidt dumt spørgsmål fra min side set i lyset af dit indlæg. Man kan vel tapetsere eller afstive væggen og sætte gips, men så ville dit spørgsmål ikke være lige så relevant :).
Jeg er ingen ekspert på hvad man kan gøre. Reparere føles tvivlsomt, muligvis lægge et nyt tyndt lag puds.

Puds er jo svært, nogle vil have en grovere overflade og kan lide det andre ikke. Havde du en samtale med håndværkerne inden?

Jeg havde håndværkere hjemme, som pudsede to vægge i et rum i kælderen i efteråret. Væggene havde haft et lag blåbetong, som jeg havde fjernet. Men væggene i sig selv var ikke helt lige (hus fra 1908), så vi blev enige om at det skulle pudses på frihånd. Så de er lidt bølgede, men overfladen er bestemt meget glattere end dine.

• Synes
RoNi2020
  • Laddar…
D Dublin sagde:
Det var nok et lidt dumt spørgsmål fra min side med tanke på dit indlæg. Man kan vel tapetsere eller sætte et skelet op og sætte gipsplader, men så ville dit spørgsmål ikke være lige så relevant :).
Jeg er ingen ekspert på, hvad man kan gøre. Reparere føles tvivlsomt, måske lægge et nyt lag puds.

Puds er jo svært, nogle vil jo have en grovere overflade og kan lide det, andre ikke. Havde du nogen diskussion med håndværkerne inden?

Jeg havde håndværkere hjemme, som pudsede to vægge i et rum i kælderen sidste efterår. Væggene havde haft et lag blåbetong som jeg havde revet væk. Men væggene i sig selv var ikke overhovedet lige (hus fra 1908), så vi blev enige om, at de skulle pudses i fri hånd. Så de er en smule bølgede, men overfladen er bestemt meget glattere end dine.
Nej, ikke specifikt om hvilken struktur. Men troede nok, de ville være jævnere per automatik, når de blev finpudset. Tykkede næsten grovpudsen var glattere.
Behøver man være bekymret for overgangene, de mørkere partier tror du? At de er løse korn og lidt anden struktur, eller er det normalt?

Domarn84 Domarn84 sagde:
Nej inte specifikt om vilken struktur. Men trodde nog de skulle vara jämnare per automatik när de var finputsning. Tyckte nästan grovputsen var slätare
Behöver man vara orolig för övergångarna dom mörkare partierna tro? att de är lösa korn och lite annan struktur eller är de normalt?
Lige det tror jeg ikke du behøver at være bekymret for. Så bliver udseendet jo lidt anderledes når du har malet og afhængigt af belysning. Dog skal du beslutte dig på forhånd for du vil jo ikke male først og så komme på, at du vil lægge et lag puds til.

• Synes
Domarn84
  • Laddar…
Jeg ser faktisk ikke noget underligt.
Klassisk fintpudset vej.

• Synes
RickardAvara og 2 andre
  • Laddar…
Sådan ser min væg ud. Pudsset i nov og lige malet med silikatfarve. Pudset og nymalet væg i silikatmaling ved vindue og loft. Pudset væg malet med silikatmaling, viser hjørne ved vindue.

• Synes
DataJonny og 6 andre
  • Laddar…
D Dublin sagde:
Så här ser min væg ud. Pudsede i nov og præcis malet med silikatmaling. [billede] [billede]
Tak for billederne.
Måske malingen der gør det? men det ser ud som du har meget finere struktur og ingen større "ridser"?

D
Kan blive sådan, når man har påført et for tyndt lag mørtel. Ikke noget mærkeligt i det, ser ud som en skuret væg, smager sandsynligvis som én også.
Det går ikke at reparere i revnerne, man må påføre et lag mere.

• Synes
Domarn84
  • Laddar…
Skal det blive glat, så behøver overfladen udglattes med et pudsebræt af stål, lige når mørtlen er stivnet men ikke blevet hård. Desuden bør pudsebrættet være noget lidt konvekst for ikke at hænge i, men glide over overfladen. Mange af dem, man køber i byggemarkederne i dag, er bare en flad stålplade.
Men det der bliver nok ret godt, hvis du maler. Er jo lidt liv i overfladen.

• Synes
Domarn84
  • Laddar…
De forskellige mørke partier vil ikke være synlige, når du har malet. Ridserne burde man have taget sig af, da man pudsede. Nu ville jeg have blandet lidt af din farve med sand og malet over ridserne, så sandet hænger fast i ridserne.

• Synes
Domarn84
  • Laddar…
Hm. Hvis det mørkere sidder lidt løst, går det måske at børste det væk med en fin pensel eller med hånden?

går jo at slibe det værste væk og så bare male

• Synes
Domarn84
  • Laddar…
Havde en væg, der så ud omtrent som din efter pudsningen. Jeg tog et lag sandfarve i bunden for at jævne ud og "berolige" en del af livet. Resultatet blev kanon efter min mening.

• Synes
Domarn84 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.