12,505 læst ·
25 svar
13k læst
25 svar
Finputs c, skal resultatet se ud således:/
Hej,
Har fået væggen pudset med finpuds c. Skal den ikke have en lidt finere overflade? Den har jo 0-1mm korn.
Og overgange (det mørkere) flere steder føles ikke helt godt. Tager man hånden der, slipper pudset (kornene), og det er ikke særligt hårdt som resten af overfladen. Og de lodrette linjer i hjørnet føles heller ikke rigtig professionelle, nogen der har erfaring?
Har fået væggen pudset med finpuds c. Skal den ikke have en lidt finere overflade? Den har jo 0-1mm korn.
Og overgange (det mørkere) flere steder føles ikke helt godt. Tager man hånden der, slipper pudset (kornene), og det er ikke særligt hårdt som resten af overfladen. Og de lodrette linjer i hjørnet føles heller ikke rigtig professionelle, nogen der har erfaring?
Hmm, kan man reparere sporadisk eller skal alt pudses om?D Dublin sagde:
Havde bare tænkt mig at male, eller hvilke andre alternativer findes der?
Det var nok et lidt dumt spørgsmål fra min side set i lyset af dit indlæg. Man kan vel tapetsere eller afstive væggen og sætte gips, men så ville dit spørgsmål ikke være lige så relevantDomarn84 sagde:
Jeg er ingen ekspert på hvad man kan gøre. Reparere føles tvivlsomt, muligvis lægge et nyt tyndt lag puds.
Puds er jo svært, nogle vil have en grovere overflade og kan lide det andre ikke. Havde du en samtale med håndværkerne inden?
Jeg havde håndværkere hjemme, som pudsede to vægge i et rum i kælderen i efteråret. Væggene havde haft et lag blåbetong, som jeg havde fjernet. Men væggene i sig selv var ikke helt lige (hus fra 1908), så vi blev enige om at det skulle pudses på frihånd. Så de er lidt bølgede, men overfladen er bestemt meget glattere end dine.
Nej, ikke specifikt om hvilken struktur. Men troede nok, de ville være jævnere per automatik, når de blev finpudset. Tykkede næsten grovpudsen var glattere.D Dublin sagde:Det var nok et lidt dumt spørgsmål fra min side med tanke på dit indlæg. Man kan vel tapetsere eller sætte et skelet op og sætte gipsplader, men så ville dit spørgsmål ikke være lige så relevant.
Jeg er ingen ekspert på, hvad man kan gøre. Reparere føles tvivlsomt, måske lægge et nyt lag puds.
Puds er jo svært, nogle vil jo have en grovere overflade og kan lide det, andre ikke. Havde du nogen diskussion med håndværkerne inden?
Jeg havde håndværkere hjemme, som pudsede to vægge i et rum i kælderen sidste efterår. Væggene havde haft et lag blåbetong som jeg havde revet væk. Men væggene i sig selv var ikke overhovedet lige (hus fra 1908), så vi blev enige om, at de skulle pudses i fri hånd. Så de er en smule bølgede, men overfladen er bestemt meget glattere end dine.
Behøver man være bekymret for overgangene, de mørkere partier tror du? At de er løse korn og lidt anden struktur, eller er det normalt?
Lige det tror jeg ikke du behøver at være bekymret for. Så bliver udseendet jo lidt anderledes når du har malet og afhængigt af belysning. Dog skal du beslutte dig på forhånd for du vil jo ikke male først og så komme på, at du vil lægge et lag puds til.Domarn84 sagde:
Jeg ser faktisk ikke noget underligt.
Klassisk fintpudset vej.
Klassisk fintpudset vej.
Skal det blive glat, så behøver overfladen udglattes med et pudsebræt af stål, lige når mørtlen er stivnet men ikke blevet hård. Desuden bør pudsebrættet være noget lidt konvekst for ikke at hænge i, men glide over overfladen. Mange af dem, man køber i byggemarkederne i dag, er bare en flad stålplade.
Men det der bliver nok ret godt, hvis du maler. Er jo lidt liv i overfladen.
Men det der bliver nok ret godt, hvis du maler. Er jo lidt liv i overfladen.
De forskellige mørke partier vil ikke være synlige, når du har malet. Ridserne burde man have taget sig af, da man pudsede. Nu ville jeg have blandet lidt af din farve med sand og malet over ridserne, så sandet hænger fast i ridserne.
Hm. Hvis det mørkere sidder lidt løst, går det måske at børste det væk med en fin pensel eller med hånden?