4,057 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Findes der teglbjælke med isoleret armering
Jeg skal mure en platform (lecablokke) hvor jeg stiller en indmuringskamin (supra 583N) på for derefter at fortsætte med at mure rundt om (lecablokke).
Derefter tænkte jeg at have en teglbjælke over åbningen.
Det jeg spekulerer over er om armeringen gør at teglet kan revne når det bliver varmt.
Findes der en teglbjælke med isoleret armering?
og hvis jeg tager en jernbjælke bliver problemet det samme da jeg tænkte at pudse det hele med kalkmørtel.
Derefter tænkte jeg at have en teglbjælke over åbningen.
Det jeg spekulerer over er om armeringen gør at teglet kan revne når det bliver varmt.
Findes der en teglbjælke med isoleret armering?
og hvis jeg tager en jernbjælke bliver problemet det samme da jeg tænkte at pudse det hele med kalkmørtel.
Undrer lidt hvorfor du skal have isoleret teglbjælke for??? Hvis alt andet er muret i lecablokke så isolerer det mere end rigeligt.... Men jeg synes det lyder varmeteknisk svagt med lecasten... Tåler det varmen fra en kamin ???? Er meget usikker på det faktisk...
Jeg havde muret med ildfast tegl et godt stykke op..... Udvendigt havde jeg brugt massiv tegl.... Og selvfølgelig en armeringsstøbt teglbjælke over åbningen.
Jeg havde muret med ildfast tegl et godt stykke op..... Udvendigt havde jeg brugt massiv tegl.... Og selvfølgelig en armeringsstøbt teglbjælke over åbningen.
Hvad er forskellen på ildfast mursten og massiv?
Jeg har tænkt mig om, og det bliver nok bedre at mure med mursten rundt om selve kamin og murbjælke.
Årsagen til, at jeg vil bruge leca, er fordi det er let, da jeg skal mure helt op til taget.
Årsagen til, at jeg vil have isoleret armering i murbjælken, er fordi jeg forestiller mig, at armeringen bevæger sig, når den bliver varm.
Hvilket kan skabe revner i pudset.
Jeg har tænkt mig om, og det bliver nok bedre at mure med mursten rundt om selve kamin og murbjælke.
Årsagen til, at jeg vil bruge leca, er fordi det er let, da jeg skal mure helt op til taget.
Årsagen til, at jeg vil have isoleret armering i murbjælken, er fordi jeg forestiller mig, at armeringen bevæger sig, når den bliver varm.
Hvilket kan skabe revner i pudset.
Ildfast er mere massivt end massivt. og brændt under højere temperaturer..... Massivt er almindelig murstenssammensætning bare uden huller.....
En armeret bjælke er der minimal risiko for revnedannelse... Hvis du er i tvivl, så spørg en murermester om det også findes i ildfast mursten...
Glem ikke at bruge ildfast mørtel også....
En armeret bjælke er der minimal risiko for revnedannelse... Hvis du er i tvivl, så spørg en murermester om det også findes i ildfast mursten...
Glem ikke at bruge ildfast mørtel også....
Armering udvider sig normalt lige så meget som teglstenen og mørtelen gør ved temperaturændringer, så set udgør armeringen ingen skade. Men det, der får de fleste teglbjælker til at revne, er, at armeringen begynder at ruste, fugt kommer ind, og når armeringen ruster, udvider den sig og sprækker bjælken. Det du skal lede efter, er en bjælke med galvaniseret armering. Ops dette var måske indendørs?
Klart at lecan tåler varmen. Lecan tåler ca 1300 grader. Ildfast tegl, muret med ildfast mørtel, har man kun i selve ildstedet.Milkshaken sagde:Undrer lidt over hvorfor du skal have isoleret teglbjælke for??? Hvis alt andet er muret i lecablokke, så isolerer det mere end tilstrækkeligt.... Men jeg synes det lyder varmeteknisk svagt med lecasten... Tåler det varmen fra en kamin ???? Er meget usikker på det faktisk...
Jeg havde muret med ildfast tegl et godt stykke op..... Udvendigt havde jeg brugt massivt tegl.... Og selvfølgelig en armeringsstøbt teglbjælke over åbningen.
Tak for svarene.
Jeg har nu muret platåen (40 cm) med Lecablokke, hvor brændeovnen skal stå på.
Min tanke var at lave resten med ytong.
Men jeg er lidt usikker, måske skal jeg mure rundt om brændeovnen med solid tegl for at få en varm væg og dermed mere varme.
I så fald kan man senere fortsætte med ytong op til loftet (skal sætte mikrolitplade mod loftet).
Videre så ved jeg ikke, om jeg skal støbe en bjælke eller om jeg skal købe fladjern og mure på.
Hvordan ville I gøre, og ja, det er indendørs.
Jeg har nu muret platåen (40 cm) med Lecablokke, hvor brændeovnen skal stå på.
Min tanke var at lave resten med ytong.
Men jeg er lidt usikker, måske skal jeg mure rundt om brændeovnen med solid tegl for at få en varm væg og dermed mere varme.
I så fald kan man senere fortsætte med ytong op til loftet (skal sætte mikrolitplade mod loftet).
Videre så ved jeg ikke, om jeg skal støbe en bjælke eller om jeg skal købe fladjern og mure på.
Hvordan ville I gøre, og ja, det er indendørs.
Klik her for at svare