10,168 læst ·
48 svar
10k læst
48 svar
Findes der plugs eller skal jeg fylde hullerne?
Det lyder som om der ikke er nogen enkel løsning på dette uden at jeg må fylde hullet igen og bore nye.
Så kommer det næste spørgsmål, hvad skal jeg bruge, huggan sagde husfix, kan man købe det i tube? Jeg ville have brug for en form for sprøjte for at kunne fylde hullet helt ud. Og fungerer det også til kælder?
Man kan selvfølgelig købe en sæk beton og blande selv, men det bliver meget svært at få fuld dækning inde i stenen.
Så kommer det næste spørgsmål, hvad skal jeg bruge, huggan sagde husfix, kan man købe det i tube? Jeg ville have brug for en form for sprøjte for at kunne fylde hullet helt ud. Og fungerer det også til kælder?
Man kan selvfølgelig købe en sæk beton og blande selv, men det bliver meget svært at få fuld dækning inde i stenen.
Jo, sådan har jeg fyldt andre huller i kælderen, men jeg blev bekendt med, at spartel i kælderen slet ikke var godt, det ånder ikke. I stedet skal man bruge fliseklæb, som man køber i poser. Så spørgsmålet er vel egentlig, om dette findes at købe på sprøjte? Eller hvordan man skal gøre for at få det ind i væggen på en god måde.Andy78 sagde:
Jeg kan tilføje, at det Beckers grov spartel, som jeg har brugt, er krympet ganske meget, så man har måttet spartle 3-4 gange, inden det blev godt. Man kan så spørge sig selv, hvor godt det virkelig bliver på indersiden. Det bedste er nok at bruge noget, der ikke krymper nævneværdigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
spartel fungerer som sagt ikke godt som fyldemateriale, da det synker og sprækker. Det gør ikke sådan noget fix eller gips, som man blander fra pose. Findes også i små forbrugerpakker, combifiller, gipsfiller og alle hvad de nu hedder.
Du behøver ikke fylde hele hullet helt til bunden, det vigtigste er jo, at du får lukket hullet og gjort det glat (hvis det nu er vigtigt? )
Du behøver ikke fylde hele hullet helt til bunden, det vigtigste er jo, at du får lukket hullet og gjort det glat (hvis det nu er vigtigt? )
Jo men jeg ville nok alligevel gerne injicere det med en eller anden form for sprøjte, så jeg ved, at det bliver fyldt inde i væggen. Jeg kommer jo til at bore nye huller senere, og da vil jeg ikke risikere, at det sprækker, fordi man ikke har fyldt tilstrækkeligt.
Fishers cement på tube ville nok passe i dette tilfælde, har ikke prøvet selv men det lyder godt.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165
Tja, havde jeg kunnet bruge det samme hul havde det været udmærket, men nu kan jeg ikke det, så de gamle må fyldes igen. Det nye hul kan muligvis placeres en cm i en retning, men ellers skal det være ret tæt på, hvor hullerne allerede er desværre. Dette gør det vigtigt, at fyldningen, der lægges i, bliver ét med den eksisterende betonblok og at det er mindst lige så hårdt.Andy78 sagde:
Det der virker rigtig nice men er det okay at bruge polymer i kælder? Desværre tror jeg svaret er nejPeter2400 sagde:
Ellers havde det været fint med netop en sådan tube, måske som man kunne fylde selv men det ser ikke ud til at findes. At bruge en sprøjte men ellers bruger til mad tror jeg bliver mest sjusk?
Sandsynligvis ikke, har dog allerede spartlet nogle huller og også rundt om 2 vinduer med spartelmasse, før jeg lærte, at man kun skulle bruge fix.
Det ville have været fint, hvis jeg kunne finde en løsning, hvor man kunne sprøjte den rigtige type fyldning ind, som ligner det, der allerede sidder der, så meget som muligt inklusiv holdbarhed og åndbarhed.
Som sagt, jeg kunne sandsynligvis have købt en grovere sprøjte til mad og så lagt fix/husfix i denne, men håbet var, at der findes bedre/smidigere alternativer.
Det ville have været fint, hvis jeg kunne finde en løsning, hvor man kunne sprøjte den rigtige type fyldning ind, som ligner det, der allerede sidder der, så meget som muligt inklusiv holdbarhed og åndbarhed.
Som sagt, jeg kunne sandsynligvis have købt en grovere sprøjte til mad og så lagt fix/husfix i denne, men håbet var, at der findes bedre/smidigere alternativer.
Dette produkt ser jo endda ud som dine hyldekonsoller,
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
https://m.youtube.com/watch?v=vIBRsM8Sdec
Det ser rigtig smart ud, man undrer sig selvfølgelig over, hvor holdbart det egentlig bliver. De ser ikke ud til at forbore, så man må antage, at det er blødt nok til bare at skrue skruen ind, men så er spørgsmålet også, hvor godt det bliver, hvis man vil stramme lidt for at få konsollen til at sidde tæt på væggen.Peter2400 sagde:
Det koster tilsyneladende omkring 200 kr, så billigt er det ikke, lidt usikker på hvor mange huller det virkelig rækker til.
Hvis man alligevel skal have skrue der, bør det alligevel ikke ånde, så på den måde burde det ikke spille nogen rolle, om det ånder eller ej. Skal man derimod dække hullerne og bore nye på en lidt anden position, så er det nok unødvendigt dyrt.
Ellers kan man jo købe en sådan som denne:

50 kr der, og så plus en eller anden form for husfix.