10,168 læst ·
48 svar
10k læst
48 svar
Findes der plugs eller skal jeg fylde hullerne?
Side 1 af 4
Hej,
Jeg har besluttet mig for at udskifte konsollen til en centerhøjttaler i kælderen. Væggen ser ud til at være en slags hulsten, og hullerne efter den eksisterende konsol er desværre ret store.

Her kan man se den skrue, som den nye konsol kræver

Her kan vi se en sammenligning med hvad den tidligere konsol brugte(venstre) og hvad den nye(højre) kræver.

Her kan man også se selve beslaget til konsollen.

Dette er instruktionen til 1 st konsol. Den kommer altså med 2 skruer, men jeg vil kun bruge 1 og i stedet benytte 4 konsoller. Vi kan også se, at borehullet skal være 6 mm, og det der er der i dag er desværre meget større(jeg gætter på 11-12).

Jeg forsøgte her at konstruere en egen pløk ved at slå den medfølgende pløk fra konsollen ind i en lidt tykkere. Pløkken går ind, og hvis man skruer skruen lidt ind, kan man få et fæste, der synes at holde ret god trækraft udad, men desværre er der ret meget fjederkraft i skruen op og ned, hvilket ikke er godt for fæstet.
Jeg gætter på at hullet i væggen er måske 11-12 mm.
Nu undrer jeg om der kan findes en enkel løsning på dette? En form for skrue eller pløk, der kan passe?
Eller skal jeg købe fix, som jeg sprøjter ind med sprøjte i væggen og så bore nye huller? Bliver det holdbart uden at det sprækker, når man borer i nærheden?
Jeg har besluttet mig for at udskifte konsollen til en centerhøjttaler i kælderen. Væggen ser ud til at være en slags hulsten, og hullerne efter den eksisterende konsol er desværre ret store.

Her kan man se den skrue, som den nye konsol kræver

Her kan vi se en sammenligning med hvad den tidligere konsol brugte(venstre) og hvad den nye(højre) kræver.

Her kan man også se selve beslaget til konsollen.

Dette er instruktionen til 1 st konsol. Den kommer altså med 2 skruer, men jeg vil kun bruge 1 og i stedet benytte 4 konsoller. Vi kan også se, at borehullet skal være 6 mm, og det der er der i dag er desværre meget større(jeg gætter på 11-12).

Jeg forsøgte her at konstruere en egen pløk ved at slå den medfølgende pløk fra konsollen ind i en lidt tykkere. Pløkken går ind, og hvis man skruer skruen lidt ind, kan man få et fæste, der synes at holde ret god trækraft udad, men desværre er der ret meget fjederkraft i skruen op og ned, hvilket ikke er godt for fæstet.
Jeg gætter på at hullet i væggen er måske 11-12 mm.
Nu undrer jeg om der kan findes en enkel løsning på dette? En form for skrue eller pløk, der kan passe?
Eller skal jeg købe fix, som jeg sprøjter ind med sprøjte i væggen og så bore nye huller? Bliver det holdbart uden at det sprækker, når man borer i nærheden?
Senest redigeret:
Hvad er dimensionen på skruen omkring 4,5?
Spackle hullet og bor et nyt ved siden af, om muligt.
Det plejer at give gode resultater, hvis man bruger en 1mm mindre bor end anbefalet til 6mm plejer jeg at bruge 5,5 samt 7mm hvis det skal være 8mm, så banker man pluggen i, så plejer det at sidde godt.
Spackle hullet og bor et nyt ved siden af, om muligt.
Det plejer at give gode resultater, hvis man bruger en 1mm mindre bor end anbefalet til 6mm plejer jeg at bruge 5,5 samt 7mm hvis det skal være 8mm, så banker man pluggen i, så plejer det at sidde godt.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 indlæg
Hvorfor ikke bruge en 12 mm plug?
At bruge bare en skrue til hver konsol virker lidt ustabilt.
At bruge bare en skrue til hver konsol virker lidt ustabilt.
Jeg gætter på 5 mm, da det er det samme som den største skrue i IKEA skruesæt.Andy78 sagde:Hvad er dimensionen på skruen omkring 4,5?
Spartl hullet og bor et nyt ved siden af, hvis muligt.
Det plejer at give et godt resultat, hvis man bruger en 1mm mindre bor end anbefalet til 6mm plejer jeg at bruge 5,5 samt 7mm, hvis det skal være 8mm. Derefter banker man i pluggen, så plejer det at sidde godt.
Hvad jeg forstår, er at man ikke skal bruge almindelig spartel i kælderen, men fix som man blander til, det besværlige bliver dog at få det ind i hullet. Havde man kunnet sprøjte fixen ind, kunne man fylde det godt, f.eks. hvis man havde haft fixen i en sådan sprøjte, som man ellers har tætning i.
Jeg forstår dog ikke, hvorfor jeg skulle vælge en mindre skrue? Hvis man fylder hullet korrekt, burde det vel ikke spille nogen rolle?
Problemet er, at en 12 mm plug kræver en tykkere skrue, i tykkelse med den, jeg har haft tidligere. Så tyk en skrue kan man desværre ikke sætte i konsollen. Jeg ved ikke, om der findes plugs, der er 12 mm, men hvor man kan sætte en mindre skrue, f.eks. 6 mm. Risikoen med en sådan plug er måske, at det vil give meget efter?Thomas_Blekinge sagde:
Jeg har en lignende konsol på førstesalen sat i gipsvæg med mollyskrue. Ganske vist er den konsol fra Biltema og klart billigere kvalitet, men én skrue fungerer udmærket der, og den holder samme vægt, som denne vil gøre i kælderen. At sætte 2 skruer så tæt på hinanden i beton føles farligt, revnedannelse kan jeg forestille mig er ret sandsynligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
Er det nogen blød sten, så ville jeg købe længere plugs i stedet. Der findes jo plugs med skrue, som spigerplug, der er beregnet til bløde materialer. Bedre at få skruen langt ind, så den har meget at hvile på, end at bruge større og kortere plugs.
Som jeg forstår det, er det hulsten, hvilket i sig selv også gør det lidt kompliceret at få det til at fungere, så hvis man kunne stikke en sprøjte ind og fylde det op og derefter bore nye mindre huller, ville det være fint, men så let er det måske ikke?Stefan1972 sagde:
Dybelplug kan virke rimelig, hvis de nu er lidt længere, men problemet forbliver, at hullerne er så store, at det bliver svært at finde en skrue, der passer til både plug og konsol.
Hvad indebærer en sømplug forresten?Stefan1972 sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
typ:
http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html
notér at trods navnet så er det en skrue, som kan demonteres. Forslagvis lægger du igen de gamle huller og borer nyt et andet sted og brug kun bor med hårdmetalskær da, ingen slagbor. Så kan man få relativt pæne huller uden at de bliver for store.
http://www.bauhaus.se/spikplugg-11.html
notér at trods navnet så er det en skrue, som kan demonteres. Forslagvis lægger du igen de gamle huller og borer nyt et andet sted og brug kun bor med hårdmetalskær da, ingen slagbor. Så kan man få relativt pæne huller uden at de bliver for store.
Senest redigeret:
Hmm hvorfor kaldes det spigplugg? Jeg ser jo, at det er længere og ser også ud til at have mindre materiale, er det dette, der er forskellen?Stefan1972 sagde:
Ja, der var en del problemer med at bore disse huller, for det første så vandrede boret gerne til en side og desuden blev hullet ret meget større end boret egentlig er. Så hvad du siger er, at jeg skal købe et almindeligt bor, der ikke er lavet til hammer og som i stedet har hårdmetalskær? Kan du linke til et eksempel? Kører man sådan et i almindelig boremaskine, eller går det godt i en borehammer, hvor man slår fra hammeren?
Medlem
· Blekinge
· 12 306 indlæg
I pluggforbindelse er det ikke pluggens "op- og ned"-stabilitet, der bærer belastningen. I stedet strammer man skruen ordentligt, så konsollen bærer belastningen gennem friktion mod væggen. Derfor er udtræksstyrken vigtigere end hvordan en skrue vipper i pluggen.
Problemet her er, at hullet opfattes som noget større yderst. Desuden har jeg ingen plugg, der passer hullet (12-13 mm), men som samtidig passer til en 6 mm skrue (findes det?), så derfor prøvede jeg at konstruere en egen med plug i plug. Problemet der blev, at pluggen blev tyk i midten, hvilket gjorde, at skruen satte sig godt for udtræk (kunne ikke trækkes ud), men den bevægede sig en del op og ned.Thomas_Blekinge sagde:
Havde man kunnet få fat i en plugg, der fylder hullet, men som samtidig fungerer med skruen, så havde det sikkert været muligt at genbruge hullerne. Dette havde været den klart mest smidige løsning, men jeg kender ikke til, om dette findes?
Det er relativt vigtigt for konsollen, at den sidder tæt til væggen, desværre oplevede jeg, at den ret let kunne rokke op og ned, da jeg prøvede den hjemmelavede pluggen.
En så stor skrue som du tidligere har brugt, går jo ikke ind i den nye konsols hul, og du skal have en 6 mm plug, derfor bør du bore et nyt hul, det holder, hvis du bruger den rigtige plug.snowjim sagde:Jeg gætter på 5 mm, da det er det samme som den største skrue i IKEA skruesæt.
Hvad jeg forstår, så skal man ikke bruge almindelig spartelmasse i kælderen, men fix som man blander til, det besværlige bliver dog at få ind i hullet. Hvis man kunne sprøjte fixen ind, kunne man fylde det godt, f.eks. hvis man havde fixet i sådan en sprøjte som man ellers har f.eks. tætningsfuge i.
Jeg forstår dog ikke, hvorfor jeg skulle vælge en mindre skrue? Hvis man fylder hullet korrekt, burde det vel ikke have nogen betydning?
Men at presse en mindre plug i det gamle hul bliver ikke godt.