R roli sagde:
Det kan være mere, der adskiller mellem skruer. F.eks. materiale, hårdhed/blødhed, hærdet/ikke hærdet, overfladebehandling mm. Med dette vil jeg sige, at det er svært at sammenligne skruer direkte kun på f.eks. diameteren. Mange af disse oplysninger er desuden svære at finde for hver enkelt skrue, alt er ikke angivet på en karton.
Du har ret i sagen, men i netop dette tilfælde er begge skruer fra VSB i hærdet stål AISI C-1022. Det, der skiller dem ad, er overfladebelægningen, Zincotech Au eller Zincotech Ag, begge i korrosivitetsklasse C4.

Se der, en masse information om både kvalitet, overfladebehandling og korrosivitetsklasse. Men VSB har styr på sine ting/produkter.

Tænkte at fæstne mine tagbjælker til bærebjælken til altantaget med disse vinkeljern. Vil de sidde som klippen med ankerskruer, eller er det bedre at vælge en længere skrue gennem vinkeljernet ned i bærebjælken (den er 180 mm høj, så der er plads til en lang skrue)?

Tagbjælkerne er 42 mm tykke, så 40 mm ankerskruer vil nok være optimale.

Det jeg vil være sikker på, er at vinden ikke tager fat i taget under en storm og løfter det.

• Vinkeljern Habo 415MF med dimensioner 83x62x40 mm, bruges til krydsforbindelse i trækonstruktioner.
Bedre med flere skruer end nogle lange

Protte

prototypen prototypen sagde:
Bedre med flere skruer end nogle få lange

Protte
Jeg tænkte at fylde helt ud. Dvs. 10 skruer per vinkeljern.

Er der nogen, der ved, hvor mange kg trækstyrke opad som tagbjælken kan tåle med 10 ankerskruer i vinkler på begge sider af bjælken?

• Synes
S.lips
  • Laddar…
Ellers må du bruge gaffelanker, så får du i flere skruer

V Villa1949 sagde:
Jeg planlægger at fylde jernet. Altså 10 skruer per vinkeljern.

Er der nogen, der ved, hvor mange kg træk opad tagbjælken tåler med 10 ankreskruer i vinkler på begge sider af bjælken?
Det vil holde mere end rigeligt. Mange nøjes med nogle få søm i skrå.
Forskyd vinklen på modsatte side for at undgå skruekollision, alternativt reducer antallet af skruer i tagbjælken, så de ender forskudt.

Ö öringen sagde:
Det kommer holde mere end nok. Mange nøjes med nogle søm i skrå.
Forskyd vinklen på modsat side for at undgå skruvsammenstød eller reducér antallet af skruer i tagbjælken, så de havner forskudt.
Tror du, de vil kollidere, hvis jeg sætter dem lige overfor hinanden? Jeg tænker, at de bliver forskellige på de forskellige sider af bjælken (3 sider på den ene side og 2 fra den anden lige overfor) tjek gerne billedet, hvordan vinkeljernens huller sidder.

V Villa1949 sagde:
Tror du de kommer kollidere hvis jeg sætter de midt imod hinanden? Tænker at de bliver forskellige på de forskellige sider af bjælken (3 sider på den ene side og 2 fra den anden midt imod) kig gerne på billedet hvordan vinkeljernens huller sidder.
Nej det gør de nok ikke med den variant af hulbillede som er på billedet

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.