N
Hej.
Jeg er i gang med at samle huset, oven på remmen 45x170 skal der ligge en 22 x170. Den har jeg sat i aften.
Spær skal jo sidde med vinkler og ankerskruer, men jeg kan ikke lide, at 40mm ankerskruer vil jo kun gribe maksimalt 18mm i 45x170 remmen. Spær skal godt nok også skrus med skråskruer, men jeg ville gerne have vinkelbeslagene fastgjort med 70-75mm ankerskruer.
Eller er det bare at bruge almindelige træskruer f.eks. 5x70?

N
Googled, men fandt ikke disse, men de føles stadig korte. Det bliver nok 5x70 træskruer alligevel da.

Skruver du din 22x170 med solide træskruer i reglen, skal der ikke være nogen problemer med at montere beslagene med 40mm ankarskruv.

• Synes
nova383
  • Laddar…
N
N NoOne2k sagde:
Skruer du din 22x170 med ordentlige træskruer i reglen, skal det ikke være noget problem at montere beslagene med 40mm ankarskruv.
Ordentlige og ordentlige... 22’eren sidder med sådanne der jetskruvar tror de er 6 x40 ca 30cm mellem og på kryds.

• Synes
NoOne2k
  • Laddar…
N nova383 sagde:
Rediga o rediga... 22an sidder med sådanne der jetskruer tror de er 6 x40 ca 30cm mellem og korsvist.
Nu har du jo allerede skruet den og det holder sikkert, men havde jeg gjort det havde jeg skruet 170x22 med 60mm lange skruer.
A A.G sagde:
[link]

[link]
VVS-skruv med forsænket hoved er ikke at anbefale til byggbeslag. Eller blev det fejl-linket?

N
N NoOne2k sagde:
Nu har du jo allerede skruet den, og det holder sikkert, men havde jeg gjort det, havde jeg skruet 170x22 med 60mm lange skruer.

VVS-skruv med försänkt skalle är inte att rekommendera till byggbeslag. Eller blev det fellänkat?
Der var 50mm ankarskruv der, men det er for kort alligevel.
Montageskruv? Stor skalle på dem i hvert fald... men måske lidt spinkle, Hvorfor ikke försänkt? bør jo centrere godt og gribe ordentligt i beslagene?

T
N nova383 sagde:
Hej.
Holder på at samle huset, oven på hammarbandet 45x170 skal der ligge en 22 x170. Den har jeg sat i aften.
Spær skal jo sættes med vinkler og ankerskrue, men kan ikke lide at 40mm ankerskrue kun vil gribe maks 18mm i 45x170 hammarbandet. Spærene skal i.o.f.s skrues skævt også, men ville gerne have vinkelbeslagene fastgjort med 70-75mm ankerskrue.
Eller er det bare at køre med almindelig træskrue ex. 5x70 ?
Jeg blev lidt nysgerrig på, hvilke kræfter du vil modvirke med skruen? Spærenes vinkelbeslag skal vel(?) primært modvirke forskydning af spærene i sideled og lidt modvirke løftekraft, hvis det stormer?

Med 4-6 ankernagler/ankerskruer per vinkel har du meget stor modstand mod sidekræfterne, selvom de er fastgjort i bræt+hammarband. (hvorfor brædtet er der, er et andet spørgsmål, jeg stillede mig)

De løftende kræfter, der virker på et tag, modvirkes delvist af tagets egenvægt, delvist af fastgørelsen, og hvis brædtet sidder ordentligt i hammarbandet, undrer jeg mig over, hvor meget det skal blæse, for at der skal blive en løftekraft, som river 8-12 ankernagler/ankerskruer per spær ud. (med vinkel på hver side, ellers 4-6 skruer)
Desuden skal du skrue spærene skævt i hammarbandet, så der er flere modkræfter til den løftekraft, der opstår.

Jeg synes, det lyder som om, det burde være nok med ankerskruer, eventuelt købe 4,8x50 mm, hvis du vil have bedre greb i reglen/hammarbandet.

En ankerskrue opfatter jeg som meget kraftigere/stærkere end en "almindelig" træskrue (selvom jeg ikke har regnet på det eller set nogen tal), især mod forskydning.

• Synes
nova383
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Takstolarnas vinkelbeslag skal vel(?) primært modvirke, at tagstolen forskydes sidelæns og lidt modvirke opdrift, hvis det stormer?
Tagstolene fungerer også som trækforbindelse for at forhindre væggene i at "bue" ud ved påvirkninger.

• Synes
nova383
  • Laddar…
Ikke montageskrue. Hvis du drejer dem det mindste skævt, er det nemt at knække hovedet.

• Synes
nova383
  • Laddar…
N
Har ca. 250 stk. 5x60 som jeg tænkte bruge, forsænket, centrerer og bør holde lige så godt som 4,8 ankarskruv, måske endda større skjuvmodstand p.g.a. forsænkningen, skruen kan jo teoretisk bøje sig lidt før den i så fald "klippes" af, men bare en tanke.

22x170 lægges øverst for at rette ind og binde vægmodulerne/blokkene sammen. Der sidder også en 45x190 på højkant under den liggende 45x170 hammerbåndsregel. Den stående binder også modulerne/blokkene sammen. Satte den sidste sådan i dag, virker stabilt som bare pokker.
Jeg vil skrue direkte igennem de liggende 22x170 og 45x170 ned i den stående 45x190, kom i tanke om det i dag, så den der 22er bør jo sidde fast, og det bør egentlig så være nok med almindelige ankarskruv eller hva'?

N
Jeg plejer at overdrive ordentligt.... Seler og livrem, , måske ikke overalt, men det skader jo ikke på noget, man så ikke kan gøre noget ved senere.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Ryddede i garagen som lørdagsfornøjelse ;) Har lidt ankarskruv til overs fra en tidligere fase i mit igangværende byggeprojekt. Forskellen mellem en ankarskruv og en almindelig træskrue er diameteren lige under hovedet. En 4.8 mm ankarskruv er der netop 4.8mm. Den anden skrue på billedet er en 6x140, længden i dette tilfælde er uvæsentlig, men den ugængede del lige under hovedet er kun 4.3mm.

• To skruer ved siden af en skydelære på en metaloverflade; en ankarskrue 4,8 mm og en anden træskrue på 6x140 mm vises side om side.
  • Synes
nova383 og 1 anden
  • Laddar…
Det kan være mere, som skiller mellem skruer. F.eks. materiale, hårdhed/blødhed, hærdet/ikke hærdet, overfladebehandling mm. Med dette vil jeg sige, at det er svært at sammenligne skruer direkte kun på f.eks. diameteren. Mange af disse oplysninger er desuden svære at finde for den enkelte skrue, alt præsenteres ikke på en kasse.

• Synes
nova383 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.