8,540 læst ·
23 svar
9k læst
23 svar
Findes der ikke længere ankerskrue ?
Hej.
Jeg er i gang med at samle huset, oven på remmen 45x170 skal der ligge en 22 x170. Den har jeg sat i aften.
Spær skal jo sidde med vinkler og ankerskruer, men jeg kan ikke lide, at 40mm ankerskruer vil jo kun gribe maksimalt 18mm i 45x170 remmen. Spær skal godt nok også skrus med skråskruer, men jeg ville gerne have vinkelbeslagene fastgjort med 70-75mm ankerskruer.
Eller er det bare at bruge almindelige træskruer f.eks. 5x70?
Jeg er i gang med at samle huset, oven på remmen 45x170 skal der ligge en 22 x170. Den har jeg sat i aften.
Spær skal jo sidde med vinkler og ankerskruer, men jeg kan ikke lide, at 40mm ankerskruer vil jo kun gribe maksimalt 18mm i 45x170 remmen. Spær skal godt nok også skrus med skråskruer, men jeg ville gerne have vinkelbeslagene fastgjort med 70-75mm ankerskruer.
Eller er det bare at bruge almindelige træskruer f.eks. 5x70?
5x50 findes, men har ikke set længere. Hurtig Googling siger, at blandt andet Harald Nyborg har dem https://www.harald-nyborg.se/halsag-bi-metall-38-mm.html
Nu har du jo allerede skruet den og det holder sikkert, men havde jeg gjort det havde jeg skruet 170x22 med 60mm lange skruer.N nova383 sagde:
VVS-skruv med forsænket hoved er ikke at anbefale til byggbeslag. Eller blev det fejl-linket?A A.G sagde:
Der var 50mm ankarskruv der, men det er for kort alligevel.N NoOne2k sagde:
Montageskruv? Stor skalle på dem i hvert fald... men måske lidt spinkle, Hvorfor ikke försänkt? bør jo centrere godt og gribe ordentligt i beslagene?
Jeg blev lidt nysgerrig på, hvilke kræfter du vil modvirke med skruen? Spærenes vinkelbeslag skal vel(?) primært modvirke forskydning af spærene i sideled og lidt modvirke løftekraft, hvis det stormer?N nova383 sagde:Hej.
Holder på at samle huset, oven på hammarbandet 45x170 skal der ligge en 22 x170. Den har jeg sat i aften.
Spær skal jo sættes med vinkler og ankerskrue, men kan ikke lide at 40mm ankerskrue kun vil gribe maks 18mm i 45x170 hammarbandet. Spærene skal i.o.f.s skrues skævt også, men ville gerne have vinkelbeslagene fastgjort med 70-75mm ankerskrue.
Eller er det bare at køre med almindelig træskrue ex. 5x70 ?
Med 4-6 ankernagler/ankerskruer per vinkel har du meget stor modstand mod sidekræfterne, selvom de er fastgjort i bræt+hammarband. (hvorfor brædtet er der, er et andet spørgsmål, jeg stillede mig)
De løftende kræfter, der virker på et tag, modvirkes delvist af tagets egenvægt, delvist af fastgørelsen, og hvis brædtet sidder ordentligt i hammarbandet, undrer jeg mig over, hvor meget det skal blæse, for at der skal blive en løftekraft, som river 8-12 ankernagler/ankerskruer per spær ud. (med vinkel på hver side, ellers 4-6 skruer)
Desuden skal du skrue spærene skævt i hammarbandet, så der er flere modkræfter til den løftekraft, der opstår.
Jeg synes, det lyder som om, det burde være nok med ankerskruer, eventuelt købe 4,8x50 mm, hvis du vil have bedre greb i reglen/hammarbandet.
En ankerskrue opfatter jeg som meget kraftigere/stærkere end en "almindelig" træskrue (selvom jeg ikke har regnet på det eller set nogen tal), især mod forskydning.
Har ca. 250 stk. 5x60 som jeg tænkte bruge, forsænket, centrerer og bør holde lige så godt som 4,8 ankarskruv, måske endda større skjuvmodstand p.g.a. forsænkningen, skruen kan jo teoretisk bøje sig lidt før den i så fald "klippes" af, men bare en tanke.
22x170 lægges øverst for at rette ind og binde vægmodulerne/blokkene sammen. Der sidder også en 45x190 på højkant under den liggende 45x170 hammerbåndsregel. Den stående binder også modulerne/blokkene sammen. Satte den sidste sådan i dag, virker stabilt som bare pokker.
Jeg vil skrue direkte igennem de liggende 22x170 og 45x170 ned i den stående 45x190, kom i tanke om det i dag, så den der 22er bør jo sidde fast, og det bør egentlig så være nok med almindelige ankarskruv eller hva'?
22x170 lægges øverst for at rette ind og binde vægmodulerne/blokkene sammen. Der sidder også en 45x190 på højkant under den liggende 45x170 hammerbåndsregel. Den stående binder også modulerne/blokkene sammen. Satte den sidste sådan i dag, virker stabilt som bare pokker.
Jeg vil skrue direkte igennem de liggende 22x170 og 45x170 ned i den stående 45x190, kom i tanke om det i dag, så den der 22er bør jo sidde fast, og det bør egentlig så være nok med almindelige ankarskruv eller hva'?
Ryddede i garagen som lørdagsfornøjelse
Har lidt ankarskruv til overs fra en tidligere fase i mit igangværende byggeprojekt. Forskellen mellem en ankarskruv og en almindelig træskrue er diameteren lige under hovedet. En 4.8 mm ankarskruv er der netop 4.8mm. Den anden skrue på billedet er en 6x140, længden i dette tilfælde er uvæsentlig, men den ugængede del lige under hovedet er kun 4.3mm.
Det kan være mere, som skiller mellem skruer. F.eks. materiale, hårdhed/blødhed, hærdet/ikke hærdet, overfladebehandling mm. Med dette vil jeg sige, at det er svært at sammenligne skruer direkte kun på f.eks. diameteren. Mange af disse oplysninger er desuden svære at finde for den enkelte skrue, alt præsenteres ikke på en kasse.