Undrer hvad der er sket med en sæk færdigblandet beton, der har været opbevaret i 2-3 år tørt i fyrrummet.
Tog denne sæk, blandede med den rette mængde vand og støbte et stort fuglebad direkte på stedet på plastbelagt jord. Desværre blev det ikke til et fuglebad, da blandingen ikke er hærdet efter 2 døgn under plasten og smuldre i hånden som våd jord ??? Hvad er der sket?
Er der en bedst før dato for tørblandet beton i sæk?
gaia
Tog denne sæk, blandede med den rette mængde vand og støbte et stort fuglebad direkte på stedet på plastbelagt jord. Desværre blev det ikke til et fuglebad, da blandingen ikke er hærdet efter 2 døgn under plasten og smuldre i hånden som våd jord ??? Hvad er der sket?
Er der en bedst før dato for tørblandet beton i sæk?
gaia
Det er ikke sådan, at det blev koldt om aftenen, så betonen ikke nåede at hærde? Under 5 grader celsius skal man ikke støbe uden at have kuldetilsætning i mørtlen.
6-månedsreglen er vel fordi nogle kromreduktionsmidler holder op med at virke, og risikoen for kontaktallergi øges...eller noget i den stil.
Se følgende pdf:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3325.pdf
6-månedsreglen er vel fordi nogle kromreduktionsmidler holder op med at virke, og risikoen for kontaktallergi øges...eller noget i den stil.
Se følgende pdf:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3325.pdf
Men hvis produktet er kromatreduceret, betyder det så ikke, at der er færre kromater i det fra begyndelsen? Det kan vel næppe ændre sig med tiden? Jeg var helt overbevist om, at halvåret var fordi betonen begyndte at brænde i sækken i normal luftfugtighed. Og jeg har oplevet det samme med beton, der er omkring et til et og et halvt år gammel og har ligget tørt, den bliver simpelthen ikke særlig holdbar.
Edit: Min fejl, jeg fandt lige det, du sagde, at kromreduceringsmidlet var effektivt i seks måneder.
Edit: Min fejl, jeg fandt lige det, du sagde, at kromreduceringsmidlet var effektivt i seks måneder.
Jeg siger ikke, at jeg har ret, men selv cementa skriver, at lagringen max 6 måneder er pga. at kromatreduceringens effekt aftager over tid se:
http://www.heidelbergcement.com/NR/...1-4A59-BA96-E9793F9CA7CD/0/Produktbl_Bygg.pdf
http://www.heidelbergcement.com/NR/...1-4A59-BA96-E9793F9CA7CD/0/Produktbl_Bygg.pdf
Ok, men spørgsmålet er i så fald, om man kan bruge gammel cement, hvis man tager forholdsregler vedrørende kromallergi.
Sen er jeg ret nysgerrig efter at vide, hvordan gaia havde det med ydertemperaturen på tidspunktet for støbningen.
Sen er jeg ret nysgerrig efter at vide, hvordan gaia havde det med ydertemperaturen på tidspunktet for støbningen.
Ydertemp denne eftermiddag sidst i april var ca. 18 grader og omkring 5-8 grader som lavest i løbet af nogle morgentimer natten efter (Skåne). Der gik i hvert fald 12 timer, indtil temperaturen faldt, så det burde have bundet sammen inden da. Der var dog ikke tale om nogen jordfrost. Alt var luftigt dækket til med plastik.Fasting65 sagde:
Ikke engang to sandkorn er bundet sammen i denne støbning. Materialet virker snarere for luftigt, og tankerne ledes til et sandslot ....
Vi brugte ca. 2,5l kommunalt vand til at blande denne sæk med.
Har oplevet, at en gammel sæk er blevet til en betonklump, men aldrig at den tørre beton overhovedet ikke binder ....
Vi har støbt en sokkel til vores akkumulatortanker og kedel for ca. 2 år siden, og der var en sæk, der var til overs. Tankerne står stadig på sin plads, men nu begynder man at undre sig ....
...og det ville være nyttigt at få at vide, hvad der gik galt denne gang...
Kunne et indlagt galvaniseret hønsenet forårsage forstyrrelser i denne støbning?
gaia
Jeg ville blive tilfreds, hvis det endte med, at den ikke var særlig holdbar, men min støbning har styrke lig med nul. Føles som gruset jord, og det eneste positive er, at man kan rive det ud og glemme det.jon_h sagde:
Betonen så normal ud i tør tilstand, og der var kun nogle få lettere faste små klumper nærmest sækens ydre, som kunne blandes ud. Farven var også korrekt, så det var ikke kun grus i sækken, men alligevel blev der intet fuglebad af dette.
Hvad gik galt?
gaia
Klik her for at svare