5,548 læst ·
6 svar
6k læst
6 svar
Fiks ydertrappe, der har sat sig mod huset.
Hej!
Sidder og funderer på, hvordan jeg skal løse problemet med vores ydertrappe. Det er en stentrappe af murede sten. Problemet er, at den har sat sig betydeligt pga. dårligt jordarbejde af den tidligere ejer.
Trappen er i 4 trin og halvcirkel-formet.
Som det er nu, kan den ikke synke mere, da den nu hælder mod huset, og højdeforskellen mellem de yderste dele af trappen samt mod huset er ca. 8 cm.
Har overvejet at mure sten på, men tror ikke, det bliver så godt. Er nu inde på at tætne revnen mellem huset og det øverste trin med fuge-skum samt sætte en bøjeligt masonitplade rundt om det øverste trin og så støbe det plant...
alternativt at bygge på det sidste trin med imprægneret træ, men ved ikke, om det ser mærkeligt ud med et trin af træ øverst på en ellers flot stentrappe...
Nogen der har et tip???
J P-A
Sidder og funderer på, hvordan jeg skal løse problemet med vores ydertrappe. Det er en stentrappe af murede sten. Problemet er, at den har sat sig betydeligt pga. dårligt jordarbejde af den tidligere ejer.
Trappen er i 4 trin og halvcirkel-formet.
Som det er nu, kan den ikke synke mere, da den nu hælder mod huset, og højdeforskellen mellem de yderste dele af trappen samt mod huset er ca. 8 cm.
Har overvejet at mure sten på, men tror ikke, det bliver så godt. Er nu inde på at tætne revnen mellem huset og det øverste trin med fuge-skum samt sætte en bøjeligt masonitplade rundt om det øverste trin og så støbe det plant...
alternativt at bygge på det sidste trin med imprægneret træ, men ved ikke, om det ser mærkeligt ud med et trin af træ øverst på en ellers flot stentrappe...
Nogen der har et tip???
J P-A
at den læner sig mod huset er ikke så heldigt. Man skal undgå, at regnvand løber mod husvæggen, og der ville jeg forsøge at tætne. Ellers er 8 cm ikke måske så besværligt at træde over
. Desuden er der plads under dørkanten til en dørmåtte/gitter at tørre sko på og plads til 8 cm sne, før du får problemer med at åbne døren
. Hverken påstøbning eller træramp bliver pænt, synes jeg. Derimod kan en type dørmåttegitter måske passe og hæve et par cm op til tærsklen? At udendørstrappen ligger lavere end dørens underkant/tærskel er jo bedre end hvis den ligger jævnt med 
gaia
gaia
Fjern og start forfra den vil bevæge sig mere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Det er muligt at løfte trappen som den er med PUskum.
Protte
Protte
gaia sagde:at den hælder mod huset er ikke så heldigt. Man skal undgå, at regnvand løber mod husmuren og der ville jeg forsøge at tætne.
Ellers er 8 cm måske ikke så besværligt at træde over. Desuden er der plads under dørkanten til en dørmåtte/gitter at tørre sko på og plads til 8 cm sne, før du får problemer med at åbne døren
. Hverken påstøbning eller trærampe bliver pænt, synes jeg. Derimod kan en type dørmåttegitter måske passe og hæve et par cm op til dørtærsklen? At udtrappen ligger lavere end dørens underkant/dørtærskel er jo bedre end hvis den ligger i niveau
gaia[/QUOTE
Mmmmm....snakkede med en kammerat som foreslog at jeg kunne få ned hydraulikere mellem husmuren og trappen og forsøge at rette den på den vis og når trappen var vandret så fylde igen revnerne med beton....
Men det får blive et forårsproblem... nu er der sgu kommet 10 cm sne til!!!
Så har jeg jo et bryggers at renovere!!! Tjoho...
JPA666 sagde:
Om vinteren eller om sommeren bevæger den sig ikke - det er kun når tjælen slipper, at den kommer til at bevæge sig - vent til foråret, så skal du se, at den bevæger sig endnu mere.
Men det burde vel gå at grave ud rundt trapperne og få ind nogle stålbjælker under og løfte trapperne med donkrafte eller et spil på stålkonstruktion. Derefter burde det gå at lave jordarbejdet om og løfte trapperne på plads.
Klik her for at svare