Hej.
Jeg har en revne i pudset(?) I selve rammen som pejsen sidder i.
Jeg undrer om nogen har nogle gode tips til at fikse den? Findes der noget at tænke på når det er i nærheden af ild, bliver varmt osv...
 
  • Sprække i pudset over en brændeovnsdør med glødende ild i rammen. Overvejelser om reparation nær varme.
Bank forsigtigt alt det løse væk. Påfør ny puds og mal. Der findes gode instruktionsfilm på Youtube. Den rigtige puds og maling til høje temperaturer får du i farvehandlen. Hvis du er usikker på, hvor varmt det bliver, så brug et termometer.
Held og lykke!
 
Er det kun pudset, der er sprækket, synes det ser ud som om hele pladen er knækket?
 
  • Synes
Stefan N
  • Laddar…
Synes det samme, det hænger jo ned til venstre.
 
Stefan N Stefan N sagde:
Tycker detsamma, det hänger jo ned til venstre.
Ja jeg tror det er løsnet i en skarv skulle jeg gætte på. Tanken er at få det fikset "ordentligt" når der ikke fyres i den nu i løbet af vinteren. Det ser ud som en revne i en skarv på det som ligger udenfor selve kaminkassetten. Tænkte om man kunne fikse det med noget midlertidigt indtil foråret.
 
jeg synes, at dit gitter rundt om kassetten er lidt for tæt, og det kan forårsage, at luften rundt om kassetten cirkulerer for langsomt og bliver for varm, og det kan have påvirket bjælken ovenover. Har du en anden ventilationsgitter højere oppe i kappen, hvor varmluften kan komme ud i rummet, så se bort fra min mening ;)
 
Stefan N Stefan N sagde:
Synes det samme, det hænger jo ned til venstre.
Aha, det er en skive. Troede spontant det var maling der var skallet af fra typisk mursten som på vores pejs.
 
G gaia sagde:
jeg synes, at dit gitter omkring kassetten er lidt for tæt, og det kan få luften omkring kassetten til at cirkulere for langsomt og blive for hed, og det kan have påvirket bjælken ovenfor. Har du et andet ventilgitter højere oppe i skakten, hvor varmluften kan komme ud til rummet, så se bort fra min mening ;)
Din analyse kan meget vel være korrekt. Vi er lige flyttet ind i huset, så jeg ved ikke rigtigt, hvordan det er bygget. Men nej, det er den eneste luftspalte, der findes, og den er ikke alt for stor. Det, der er sprunget, bliver ret varmt, så din analyse kan meget vel være korrekt. Kan man lave en hurtig løsning, der kan fungere indtil foråret, når man kan få nogen ind, der kan lave det ordentligt, tror I?
Jeg vil jo helst ikke skulle stoppe med at fyre lige nu...
 
Z Zeezoo81 sagde:
Hej.
Jeg har en sprække i pudset(?) I selve rammen som kaminen sidder i.
Jeg undrer mig over, om nogen har et godt tip til at fixe den? Er der noget at tænke på, når det er i nærheden af ild, bliver varmt osv...
Er det en gammel komfur? jeg ser ud som en bærende plade er af
 
mickeparkinson mickeparkinson sagde:
Er det en gammel komfur? ja ser ud som en bærende plade er af
Jeg ved faktisk ikke fra hvornår den er. Vi købte huset for nylig og den var inspiceret og måtte fyres op i. Mere ved jeg desværre ikke.
 
Z Zeezoo81 sagde:
Din analyse kan meget vel være korrekt. Vi er lige flyttet ind i huset, så vi ved ikke rigtig, hvordan det er bygget. Men nej, det er den eneste luftspalte, der findes, og den er ikke alt for stor. Det, der er revnet, bliver ret varmt, så din analyse kan meget vel passe. Kan man lave en quickfix, der kan fungere til foråret, når man kan få nogen til at komme og gøre det om og gøre det rigtigt, tror I?
Jeg vil jo gerne undgå at skulle stoppe med at fyre lige nu...
jeg ville måske demontere alle gitre og så fyre som normalt. Du får bedre cirkulation omkring kassetten og dermed lavere temperaturer. Måske ikke så pænt uden gitre, men det er værd at prøve, inden du skal reparere senere. og måske få mere åbne gitre/net omkring kassetten
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.