I forbindelse med køkkenrenoveringen lagde jeg 10 mm gulvspån på det eksisterende gulv (brædder på bjælkelag) og derefter et linoleum klikgulv. Selvom jeg både limede og skruede gulvspånen, er det nu begyndt at knirke og give efter nogle steder. Jeg vil helst ikke tage linoleumpladerne op og undrer mig derfor, om det måske går at fikse nedefra. Vi har et kælderrum under køkkenet, og min tanke er at lave huller i kælderloftet gennem puds, planker, kutterspån, planker, indtil jeg kommer til gulvspånpladerne nedefra og så stabilisere dem på en eller anden måde, så de ikke giver efter/knirker?

Hvad tror I om dette? Tager gerne imod tips til, hvordan man stabiliserer gulvet uden at lave et alt for stort indgreb i kælderloftet også...

10 mm spån ... er tyndt.
Når du siger limet, mener du da, at du limede spånpladen fast til de eksisterende gulvplanker?

Normalt opstår gulvknirk, når to overflader bevæger sig mod hinanden, såsom fx hvis gulvspånpladerne ligger løst, dvs sømmet/skruet, men ikke limet, mod de eksisterende gulvbrædder uden lumppap imellem.

Hvis dette er tilfældet, er der ingen måde at fjerne knirkeriet uden at rive op og gøre det om - desværre.

Var gulvet helt knirkefrit inden renoveringen? Med andre ord, tror du, at knirkene kommer fra undergulvet, fra spånpladerne eller fra linoleum-gulvet? Eller måske fra at et par af disse overflader gnides mod hinanden, hvis du glemte trinlydsdæmpning.

Har fikset det nu. Savede et lille hul i loftet i rummet nedenunder. Tog betonkskrue, grovgængede og stumpe som jeg derefter skruede op nedefra. Skruen løftede linoleumgulvet som svigtende/knirkede. Fordelen med skruen var, at jeg kunne justere højden på løftningen af gulvet, hvilket ville have været sværere, hvis jeg f.eks. havde sprøjtet fugeskum ind.

Godt med feedback.
Så vil det vise sig med tiden, om tiltaket holder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.