Hej!

Jeg har lige fjernet en gammel olietank i min kælder. Huset blev bygget i 1939, og i dag bruger vi dele af kælderen til boligareal. Nu når jeg har fået fjernet den kedelige olietank, overvejer vi, hvordan vi kan bruge pladsen. Vi overvejer at flytte vaskemaskine og tørretumbler ind og lave det til et lille vaskerum.
Tilbage på gulvet er der tre "fundamenter", hvordan fjerner man disse på en passende måde?

Væggen har ikke været rørt siden 1939, så den kunne godt trænge til en opfriskning. Skal man bruge kalkfix? Jeg tænkte derefter at male væggen og gulvet. Tanken er altså et ret enkelt vaskerum, ingen fliser eller lignende på væggene....
Tre betonfundamenter i en kælder med afskallet væg, tidligere placering af en fjernet oljetank; murstens- og pudsrester ses på gulv.

Tips, råd og idéer modtages med tak!
 
Jeg ved ikke, om fundamenterne har nogen funktion, eller om der ligger rør eller lignende i dem, men hvis man antager, at de ikke har nogen funktion, ville jeg have banket dem væk med en betonhammer. Derefter ville jeg nok have slebet væggene der, hvor det er nødvendigt, med en betonsliber og så pudset dem. Og så primet og malet væggene med silikat eller silikatemulsionsmaling, der ånder.
Vaskerum sagde du, er der gulvafløb til vaskemaskinen? Vand?
 
arkenfall sagde:
Jeg ved ikke om fundamenterne har nogen funktion eller om der ligger rør eller lignende i dem, men hvis man går ud fra at de ikke har nogen funktion, så ville jeg bryde dem op med en slagboremaskine. Derefter ville jeg nok slibe væggene hvor det er nødvendigt med beton slibemaskine og så pudse dem. Og så prime og male væggene. Med silikat eller silikat emulsionsmaling som lader væggen ånde.
Vaskerum sagde du, er der gulvafløb til vaskemaskinen? Vand?
Tak for svar.
Er meget sikker på at der ikke ligger noget i fundamenterne, så det bliver til at bryde dem op. At leje en maskine er måske bedst? Hvilken størrelse har jeg brug for? Kan jeg klare det? Kan klare en del men har aldrig brugt en slagboremaskine før, eller bedre at få nogen til at gøre det?

Bliver til at leje en beton slibemaskine også (?), men tager det nok efter jeg har fjernet fundamenterne.

Vandet kommer ind i huset i dette rum hvor også kedlen står nu. Så vand er der nok af. Afløb er der også (selvom det bare er et hul i betongulvet nu). Det er elektriciteten som jeg må have en elektriker til at få ind i rummet. Men eltavlen er ikke så langt væk, så det skal nok gå godt.
 
Hvis du sparer lidt af fundamentet og fylder op lidt mellem dem, får det en fin højde at have maskinerne på senere. Jeg ville have prøvet med stor vinkelsliber og slædehammer til at starte med. Og eftersom det ser ud til at være et ret lille rum, ville jeg have valgt fliser uden at det bliver for dyrt.
 
  • Synes
Korvgubbe og 1 anden
  • Laddar…
Køb en borehammer med mejslingsfunktion for typisk 350 kr hos Jula. Fungerer godt. Jeg har to :-) har mejslet meget med dem. Eller lej en større, så går det selvfølgelig hurtigere.
Vinkelsliber i kombination med mejsling går nok hurtigst, altså at save blokke ud og så mejsle væk.

Du skal egentlig også sørge for en tætningsmembran på gulvet og 5 cm op på væggen ifølge regler for vådrum. Og så gerne klinker på. I hvert fald hvis du vil gøre det korrekt.
Har du isolering under pladen? Hvis huset er fra 39 har du sandsynligvis ikke det, og så kan du springe tætningsmembranen over. Jeg ville dog stadig have lagt lidt af det rundt om afløbet samt lagt klinker på gulvet, så gulvet kan ånde / lade fugt passere. At lægge klinker selv er ikke specielt svært, bare man er omhyggelig, måler ordentligt, testlægger først uden fix osv.
 
Raveper,
God idé at bevare fundamentet, men bliver det for høj højde at lægge bordplade over og kunne f.eks. folde vasketøj på? Hvordan ville man "fylde mellemrum"? Mure op?

Det er ikke så stor væg, så det ville ikke blive så dyrt at flise. Mere spørgsmål om jeg kan klare det selv. Men man lærer hele tiden! Hvad skal man gøre for at flise? Slibe ned og dernæst pudse for så at sætte fliser på?

Arkenfall, jeg tror ikke, der findes nogen isolering under pladen, men hvordan kan jeg vide det? Skal kigge på Julas borehammer med mejselfunktion. Tak for tippet.
 
Senest redigeret:
Jeg flislagde for første gang i sidste uge. Uden kryds og snor. Var meget enklere, end jeg havde forestillet mig. Så bare gør det :-)
 
Det som bilas bort lægges mellem det som skal være tilbage og så på med cement.
 
Fugtsikring skal man vel kun have på brusepladsen, hvis man anlægger vådrum i kælderen? Jeg ser ingen praktisk mening med at have fugtsikring for vaskemaskinens skyld i kælderen. Hvis en vaskemaskine skulle begynde at lække vand, burde skaderne blive meget begrænsede i en kælder. En fugtsikring risikerer også at indespærre jordfugt.

Det virker selvfølgelig rart at have vaskemaskinen i en bedre arbejdshøjde, men jeg ville alligevel have fjernet fundamenterne helt og stillet maskinerne på gulvet og sat en bordplade ovenpå, så man får en ordentlig arbejdsflade til at folde og sortere vasketøj på. Vaskemaskinerne er normalt 80 cm høje, og 90 cm er standardhøjde for arbejdsborde. Måske kan du også sætte nogle væghylder eller køkkenskabe op ovenover.

Hvordan tænker du omkring tøjsortering, sammenfoldning, tørring osv.?
 
Pelpet, tror også at fugtspærre er lidt overkill til vaskemaskinen. Tror jeg springer det over.
Overvejer stadig fordele og ulemper ved forhøjet vaskemaskine. Da vaskehjørnet bliver ret lille alligevel, vil man gerne have en bænk til at folde tøj og også sætte hylder eller skabe op ovenover. Det man vinder ved at hæve maskinerne, koster nok en del arbejdsplads/bænkeplads.

I et rum ved siden af har vi et "walkin closet". Så der sorterer vi tøjet og vi har også plads til at hænge lidt tøj der, hvis det er nødvendigt. Men det meste af tøjet ryger i tørretumbleren, undtagen om sommeren, hvor vi hænger en del. Det ville være rart at kunne folde tøjet i vaskehjørnet, derfor godt at få en bænk over maskinerne.

Det ville være godt at have en form for vask, der ikke optager for meget plads, som jeg kan hænge på væggen. Nogen der har tips om, hvor man finder sådan en til en rimelig pris?
 
Jeg havde nok alligevel lagt tætningslag omkring gulvafløbet. Hos os havde det af en eller anden grund begyndt at rejse sig rundt om gulvafløbet, og kanten, der blev dannet, gjorde, at der stod mere vand omkring afløbet, der ikke var løbet ned, og dette har også nået betonen. Betonen var så porøs, at man kunne grave det øverste rundt om gulvafløbet ud med en spade. Så nu tætningslagrer vi omkring afløbet, når vi skifter, og gulvet kan jo ånde i resten af rummet.
 
Samme her. Tätskikt kring brunnen men ikke i øvrige dele. Havde det været træbjælkelag havde jeg taget overalt og 5 cm op på væggen. Det er så let at rulle på tätskikten rundt brunnen så det havde jeg gjort - selvom det måske går godt uden også. For at være lidt mere garderet. Og fra et fugtvandringssynspunkt tror jeg ikke det påvirker overhovedet eftersom overfladen er så lille.
 
Har banket al den puds væk, der var løs, med en hammer og skruetrækker. Cirka 50% af pudsen sidder stadig godt fast. Skal jeg prøve at fjerne denne også, eller kan jeg nøjes med at pudse kun de steder, hvor det er nødvendigt?

Hvordan skal jeg tænke omkring fliserne? Skal jeg flise hele væggen eller springe over, hvor vaskemaskinen og tørretumbleren står? Det er jo ikke en stor omkostning, men jeg er usikker på, hvad der vil være bedst?
 
En kraftig boremaskine af mærket Hilti TE 700-AVR ligger på et støvet gulv, omgivet af murbrokker og betonstykker. Billedet viser en delvist fjernet cementfundament i et rum med en skovl og en sort spand. Vægge med synlige pletreparationer. Lille opdatering. Der er ikke sket så meget før nu. Jeg lejede til sidst en maskine til jobbet med at fjerne fundamenterne fra oliepanden. Tænkte, at der var nogle blokke under, men de var støbt i et stykke og hårde. Det ville have været rigtig besværligt med en "enkel" maskine. Så det var godt, jeg lejede en kraftig. Gik lidt igennem gulvet nogle steder. Skal man fylde med cement eller beton?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.