Jeg har et hultfredshus, der er bygget i ét plan med kælder, det blev færdigt i 1961. Indervæggene er bygget af et materiale, der kaldes fiberplank: ret tætte "reglar" (20mm tykke og med en afstand der er 300mm. Reglarne sidder dog i par, fordi at et blok begynder og slutter med en regel) og et masonit-lignende materiale. Væggen er ca. 70mm tyk uden overflade. Mit spørgsmål er: kan en væg, der er bygget i dette materiale, være bærende, og i så fald er væggen, som jeg vil fjerne, bærende? Jeg tilføjer en tegning af mit hus.

• En arkitekttegning af et hus fra 1961 med en pil, der peger på en indvendig væg i stueetagen.
Den væg slutter mod en skorsten?

Kan du tage nogle billeder af afvekslingen rundt om skorstenen, så tror jeg det vil hjælpe forumets konstruktørguruer.

Kan dette være til hjælp?

• Loft med træbjælker, betonkonstruktion og isoleringsmateriale.
en til

• Loftsrum med træbjælker, en del af en muret skorsten eller struktur, omgivet af isoleringsmateriale på gulvet.
Jeg har sendt tegningerne til hultfredshus men har ikke fået noget svar endnu... Tænkte, at jeg kunne fjerne væggen i weekenden (hvis den ikke er bærende)

Noteret, Fjernelsen af væggen (som jeg kan se på tegningen) giver omkring ca 250cm åbning, dog er selve "svækkelsen" (hvis der nu findes nogen) større, da også skorstenen giver en forlængelse af hele åbningen du ønsker. Har kælderen en væg lige under den, du ønsker at fjerne? Så er det vel sandsynligt, at den har en vis bærende effekt. Det er vel ikke sandsynligt, at nogen af spærstolene, der ligger ved siden af skorstenen, er forbundet med den på nogen måde? Fik et almindeligt spørgsmål der og undrer selv, om det er tilladt, dog har det vel forekommet/forekommer, at ældre huse har glugger i skorstenen, hvor regler er stukket ind med en vis "forkulning" som følge.

Mvh Hans (som giver ingen garantier på noget han skriver som glad amatør :) )

Der går en væg lige under den i kælderen... Bør der være en bjælke, der går langs med en bærende væg? Det eneste, jeg kan finde på loftet, er spær, og i væggen er der ikke engang en rigtig regel øverst...

Jeg har også bekendte, der bor i et stort set identisk hus, de har fjernet væggen uden at understøtte noget. De var/er dog ikke helt sikre på, at den ikke er bærende. Det ser ud til at være mange kyndige folk her, så jeg tænkte, at nogen må kunne hjælpe mig...

Væggen er ca. 260cm og murstocken 120cm

Hej igen
Angående at der ikke findes en "rigtig" regel øverst (typen hammerbånd) betyder det ikke, at væggen ikke er bærende i en eller anden form, jeg antager, at pladen du forklarer at væggen er bygget af trods sin enkle konstruktion er stærk, de er desuden limet sammen til en enhed med 30 cm bredde, så de er ganske "robuste". Du kan også se om spærrets "underarm" (forkert ord håber du forstår) og om den er skarvet i forbindelse ovenpå væggen du ønsker at fjerne. Men du har mange muligheder for aflastning, så en efterkonstruktion hvis taget hænger sig er ikke et problem, du/I har hele loftsrumet til at lægge en bjælke ind i.

Venlig hilsen Hans O (den glade amatør)

Jeg fatter nok ikke rigtig, hvad du mener med underarm...

Kan man ikke se på tagstolens konstruktion, om den er lavet til at blive båret op af kun ydervæggene?

Jeg har lige fået fat i en mand som tidligere har været konstruktør på Hultfredshus, dog ikke da mit hus blev til... også han siger, at det med største sandsynlighed drejer sig om fribærende spær!

Nu er det bare at rive!!!

Håber at taget ikke kollapser! :)

Tak for hjælpen!!!

Hej, hvor sjovt. Mr handy

Selvfølgelig skal vi fortælle, er i gang med det lige nu at tage den ned, og det er enkelt.

Vi har jo bekendte, der har fjernet væggen og ved et andet hus, der har fjernet den væg. Vi skal dog stadig tale med hultsfredshus igen på mandag for at få et endeligt sikkert svar, så vi ikke behøver at være bekymrede, skal også høre om den anden væg, har samme forhåbninger om den. Vi renoverer også lige nu kælderen, så snart ryger væggen ned til trappen også.

Må jeg spørge, hvor I bor, eller hvor huset ligger, I har købt? Sjovt at vide cirka, hvor samme hus findes. Vi bor i Falun.
/David

Hej (3an) Underram var det visst, om det endnu er for sent (færdig revet) mål gerne før og efter nedrivningen lofthøjden. Interessant fakta for mange på forumet (og mig). Mange topics handler jo om at fjerne vægge.

Mvh Hans

ok

Før: 2,304m
Efter ?

sådan ja! det gik jo godt... væggen er væk og lofthøjden er den samme. Indtil videre... Skal tage nogle billeder og lægge ud senere, men nu venter det næste projekt, 25m2 klinker i kælderen.

Der er vel måske lidt mere at lave i køkken og stue også: skifte gulv og loft så de bliver ens og i samme niveau. så venter vi på en indsats til den åbne pejs, som desværre er muret i den forkerte retning, men det bliver nok godt alligevel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.