Hej!
Jeg spekulerer på, om I kan hjælpe mig med at vælge, hvilken sav jeg bør købe for at skære en fibercementplade/mineritplade? I dag er pladen ca. 1,5 * 2,5 m, 7 mm tyk og den skal skæres i 4 dele. Så kun lige snit. Jeg ved, at det skal være et diamantklinge, men så er det en jungle af save og jeg vil ikke bruge en formue på værktøj jeg kun kommer til at bruge én gang.

Forsøgte at læse gamle tråde, men blev ikke klogere…

En billig fukssvans. Koster lidt over halvtreds kroner.

• Synes
AngelFB og 1 anden
  • Laddar…
Skåret sådan en i weekenden med diamantskive og vinkelsliber.
Nu havde jeg dog begge hjemme allerede, så ingen nyindkøb (desværre).
Nu bliver snittene jo ikke helt præcist lige hvis det er supervigtigt, men hvis man tager det roligt, er det ikke noget, der kan ses alligevel!

Biltema tager 129 kr for en 125-skive til vinkelsliber.

• Synes
AngelFB
  • Laddar…
Jeg har kørt med tigersav med fintandet metalblad. Fungerer okay, men slides ud ret hurtigt!

• Synes
AngelFB
  • Laddar…
Fukssvans, rundsav, stiksav, bajonetsav osv.
Bruger du en maskine, så blæs den ren, inden du lægger den væk.

• Synes
AngelFB
  • Laddar…
Find specielle klingor til dette med kun 4 tænder, men de er meget dyre. Brug en almindelig rundsav eller en fukssvans. Du kan også risse med en kniv som gipsplader og knække den.

• Synes
AngelFB
  • Laddar…
Tak for alle svarene! Jeg har både vinkelsliber og tigersav derhjemme. Jeg må købe det rigtige klinge/blad, og så må min mand prøve sig frem :D

Har du ingen fukssvans derhjemme?

Tomture61
A AngelFB sagde:
Tak snilde for alle svarene! Jeg har både vinkelsliber og tigersav derhjemme. Skal købe den rigtige klinge/blad, og så må manden prøve sig frem :D
Kan leje min klinge ud, kræver dog en rundsav.

Jeg kan bevidne, at ridsning med rids-/morakniv og derefter slå af mod lige kant fungerede fint, da jeg gjorde det sidste weekend.
Alternativt ser det ud til at der findes specielle stiksaveklinger, f.eks., hedder noget med fiber board osv. Kostede 400 kr på Bauhaus for et par sådanne klinger..
Hvis det kun er nogle få kapninger, ville jeg overveje ridsning frem for at købe dyre klinger og savklinger. (Fukssvans har jeg ikke testet)

• Synes
AngelFB
  • Laddar…
Til info gik det fint med vinkelsliber med en diamantklinge ☺️
Tak for alle jeres svar!

• Synes
AndreasLarsson89
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.