Hvilken fart denne tråd har fået, sjovt med forskellige refleksioner og at det skaber debat!

Når jeg kryber ind på loftet med en kravlehøjde på 60-70 cm, med min nette kropsvægt på 102 kilogram, ser jeg, at underarmen på spær er i forskellige højder næsten alle sammen, svært at forklare uden et billede.

Jeg vender tilbage i aften med et længere svar på jeres synspunkter og spørgsmål! Måske får jeg også taget nogle billeder!

• Synes
daugaard og 1 anden
  • Laddar…
Det vigtige er, om du kan se, om nogle samlinger og forbindelser har givet sig.

Så skal du kigge nærmere. Dine spær er hjemmesnedkereret af savet træ og kan variere en del i højde. Det har intet med deres styrke at gøre.

Hvis du vælger at forstærke, så støt taget op og lav dem om til w-tagspær, men det indebærer kun 1 V på hver side af nokken. W på begge sider af nokken har man kun ved store spændvidder normalt (så hedder spærret WW). Tjek eksempler på

http://www.traguiden.se/konstruktio...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/

Dine over- og underliggende ser ud til at være solidt dimensionerede ifølge billederne. Jeg tror, du kan sove roligt.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Autodidak1 sagde:
Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved, at taget har "sat" sig. Men jeg tror ikke, at taget er farligt på nogen måde, hvilket jeg baserer på følgende:
Jeg tror, vi er enige i sagen. Jeg reagerede bare på, at du skrev, at der ikke er tegn på, at taget ikke klarer lasterne. Hvis taget synligt synker sammen er det efter min mening ikke konstrueret til at klare lasterne, selvom der ikke er nogen risiko for, at det skal kollapse.

Nu kan jeg ikke så specielt meget om konstruktioner men det virker som om de kortlinge, der sidder mod tagfoden, de sammensatte, de er sandsynligvis blevet sat på efterfølgende. De sidder helt forkert på et tag med 15 graders hældning. De kan forårsage en vippearmseffekt og bryde rygningen nedad ved for høj tagbelastning. Tag en wire som nogen skrev tidligere, fastgør den i en gennemboret/bolt-beslaget ring i modsatte regler på langsiderne, altså midt i bygningen, støt op under taget og pladsen på loftet, stram wiren igennem ringene og brug dobbelte wirelåse. Jeg tror, at langsiderne "gav efter" i overkanten og loftbjælkelaget har sluppet lidt i de ydre fastgøringspunkter, måske på grund af forkerte søm i forbindelse med lille vinkel på tag og kortlinge, der sidder forkert. Men det er bare en teori, jeg har ikke set konstruktionen på stedet.
Og ja, kortlingerne skal væk, inden taget støttes, ellers giver det ingen ønsket effekt. Derefter er det bedre i dit tilfælde at bruge "kileskårne" krydsfinerplader og forstærke tagspærene med. i underkant, mod tagfoden først og fremmest. I overkant mod rygningen holdes konstruktionen på plads med træklasten af wiren!
Håber det løser sig!

Hej igen alle! Tak for alle synspunkter og engagement!

Jeg har en kollega og ven, der er en erfaren og anerkendt dygtig snedker. Han kravlede op på loftet forleden dag, og vi udvekslede idéer. Der var en forskel på hele 10 cm mellem nogle af underarmerne i højden. Vi indså også, at med tanke på det arbejde, der kræves for at forstærke spær og derefter forsøge at hæve hele taget, er en satsning, da vi ikke med sikkerhed ved, om vi virkelig kan få spær i højde med hinanden. Desuden skal jeg have fat i bondsavet tømmer, da det nuværende er 50x125.

Vi kom frem til, at det bedste ville være at rive sponten ned, fjerne overarmene på alle spær, og lade underarmerne blive. Bestille nye spær og opstille dem ved siden af de gamle underarmer (for at undgå at rive indertaget ned). Derefter på med ny spont, pap, lægter og til sidst tagstenene.

Indser selvfølgelig, at dette vil få pengepungen til at græde, men det føles som det eneste fornuftige at gøre.

7 meter spændvidde på spærene samt 22,5 graders hældning vil koste ca. 1300:-/stk inkl. moms.

Reflektioner på dette? :)

• Synes
saiter
  • Laddar…
En enkel løsning, intet at sige om priserne heller. Er inderseten fladt? Hvis det er det, så har det jo ikke bevæget sig siden inderseten kom på plads, og da har konstruktionen ikke bevæget sig siden da.

Findes der tegn på, at konstruktionen er "farlig", eller er det mere, at du vil have det ordentligt gjort?

Hvis I skal stemme op, så er det nok præcis som I selv er kommet frem til, det er umuligt at få det jævnt både på ydersiden af taget og inderseten.

Ovanskogs sagde:
Inser såklart att dette kommer til at få pengepungen til at græde, men det føles som det eneste fornuftige at gøre.

Reflektioner på dette? :)
Ja, nu snakker vi om en garage, der har æstetiske fejl på taget. Det er usandsynligt, at det ikke skulle være funktionsdygtigt.

Gættemæssigt vil festen koste typisk 100tusind + og mindst hele ferien at ordne, betydeligt flere penge, hvis du hyrer en tømrer!

Jeg ville have tænkt over det virkelig nøje, før jeg satsede så meget på et garagetag, som sandsynligvis ikke har brug for at blive ordnet!

• Synes
lärjungen
  • Laddar…
Innertaket er ikke plant men hænger lidt i garageafdelingen, dog ikke noget jeg bliver nævneværdigt generet af, men konstruktionen har helt klart bevæget sig gennem årene.

100.000?
Spær: 13000:-
Spont: dyrt det med, men vek spont på 17x95 koster ca. 5000 til mit tag.
Papp: ikke regnet på det, men måske 2-3000?
Lægter: 1-2000?

I alt ca. 23.000. Tagstenene har jeg jo fra før. Gør arbejdet selv med hjælp fra venner.

Selvfølgelig en dyrere løsning, og jeg er bevidst om, at det bare er en garage.

Dette er ikke hugget i sten og langt fra besluttet, jeg overvejer stadig at prøve at stive op & forstærke.

• Synes
findus42 og 1 anden
  • Laddar…
Har du talt det rigtige antal spær? Nogle har en tendens til at glemme den første, når de tæller!
Godt papir til dit tag koster omkring 4000:-
Strø- og bærelekt 2-3000:-
3-kantslister, sættes mod enderne af rupløkkerne for at sætte papen ordentligt op. Sæt listen 22mm udenfor ruplankerne, så den nederste vindskede ligger tæt mod underkanten af listen og mod endetræet på ruplankerne.
rygtætning, eventuelt ventilation i taget...
30-40 000:- uden tegl får jeg det til, hvis du udfører arbejdet selv!
Held og lykke!

Tror at jeg faktisk springer over nye talstolar osv., det bliver for mange penge for et garagetag. Jeg sigter på at forsøge at forstærke og evt. stive stolarne af og derefter rette op med hjælp af lægterne. Så som jeg var inde på fra start. Skal forsøge at få fat i bondsågat træ i dag!

Skal prøve at tage lidt billeder under projektets gang!

Ha' det!

• Synes
lärjungen og 4 andre
  • Laddar…
Godt valg.
Jeg tror, du har forstået, hvordan du løser dette permanent og på en sikker måde til en human pris og en tålelig arbejdsindsats.

Held og lykke.

Godt valg synes jeg også. Lidt pilleri, lidt slid, lidt besvær og eder, så er det færdigt 😄

• Synes
Matstj
  • Laddar…
Resultat indtil videre; har skåret alt til og skruet nye overarme på alle spær, nu er jeg i gang med at skrue (overdimensionerede) plywoodplader for at holde hele molevitten sammen!

Overdimensionerede plywooddele monteret på tagstole for at styrke konstruktionen i et byggeprojekt.

Loftkonstruktion med nye træplader fastgjort på spærene for at styrke taget. Spåner og støv kan ses på gulvet i konstruktionen.

• Synes
Workingclasshero og 5 andre
  • Laddar…
Interessant tråd som måske er blevet lidt gammel, men måske er der nogen, der tager sig tid til at svare alligevel =)

At spær sætter sig lidt med tiden har jeg forståelse for, men kan man regne med, at de "genfjedrer", hvis de aflastes? I mit tilfælde skal vi udskifte 6 af 15 spær, som skal udskiftes fra WW til saksspær for at få mere loftshøjde. Jeg har målt højden på de eksisterende ved kip og over remmen og fundet, at de er ca. 5 mm lavere ved kip end i tegningsmaterialet og over støtterne er det ca. 2 mm. I dag er der betontegl på taget, som står for belastningen, men i forbindelse med udskiftningen omlægges taget til et lettere ståltag.

Hvis jeg bestiller de nye saksspær med det oprindelige mål, tror I så, at de passer med de eksisterende, når de aflæsses?

Men spørgsmålet er, om det har nogen betydning i virkeligheden?

Kan tilføjes at spærerne er fra -82 med ca. 9 meter spændvidde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.