Vi skal snart opføre en loftgarage, og tømrerne har foreslået følgende konstruktion. Det jeg ønsker feedback på, er om I mener, at loftet bliver tilstrækkeligt stabilt til at blive indrettet som en enklere gæstehytte.
Øvrige fakta:
Vægstolper i 45x170 á c/c 600
Spær i c/c 1200
Supplerende gulvbjælkelag i limtræ 56x270 som både skrues fast i underarmer og mellem fagene så c/c 600 opnås
Ingen bærelinje på midten
Derudover undrer jeg mig over, hvilket gulv der bliver stivest?
gulvplader 22 mm som undergulv + laminat
massivt fyrretræsgulv på 25 mm
Har jeg nogen fordel af at forstærke gulvbjælkelaget, eller er det bare overkill? Jeg tænker, at jeg gør det ordentligt en gang...
Men med spånplade behøver man en overflade også, laminat eller andet.
Gulvtræet er godt, som det er, eventuelt med lidt lak eller andet.
Er enig i, at udseendemæssigt og følelsesmæssigt er fyrretræsgulvet at foretrække. Men hvad angår stabilitet, så tilføjer det næsten intet, da samarbejdseffekten næsten helt udebliver.
Tak for svarene - indser at jeg glemte at nævne antallet af tagstole og målene på garagen. Garagen er altså 7.3m dyb og 6.7m bred. Den vil blive båret af 7 tagstole.
De eneste vægge nedenunder er ydervæggene, som vil blive beklædt med OSB og gips.
Enig i at udseende- og følelsesmæssigt er fyrretræsgulvet at foretrække. Men hvad angår stabilitet, så tilføjer det næsten intet, da samvirkningseffekten næsten helt udebliver.
Men gør det virkelig det? Det er jo spontant og skal limes og skrues ved hvert kontaktpunkt, når jeg kiggede rundt. Desuden er spånpladegulv jo tungere (højere densitet) efterfulgt af laminat/parket.
Vores lille stald, 9 x 5,5 m, har kun en "hjerteskillevæg" på 3 m, mellem vaskeplads og sadelkammer.
Tagstolernes underrammer og mellemliggende gulvstrøer er 145 x 45, så vidt jeg husker,
og som gulv har jeg lagt almindelig råspont 22x95.
Og det er tilstrækkeligt som opbevaring/lager til lidt af hvert.
Man kan diskutera, hvilke krav der er rimelige for et loft, som man ikke kan gå oprejst på. Jeg synes dog, at underrammerne og de mellemliggende limtræsbjælker er lidt for svage mht. spændvidden. Jeg ville gerne gå op til 45x400 på underrammerne også og 66x360 på limtræsbjælkerne. Med disse dimensioner kan du lægge almindeligt gulvbrædder. Bruger du skrue-limet plademateriale, kan du gå lidt ned i bjælkedimensioner.
Man kan diskutera vilka krav som är rimliga for et loft som man ikke kan gå rank på, Jag tycker dock at underrammerna och mellanliggande limträbalkar är väl klen mht spännvidden. Jag ville gerne gå op til 45x400 på underrammerne også og 66x360 på limträbalkarna. Med disse dimensioner kan du lægge almindelig gulvtræ. Anvender du skruvlimmet skivmaterial kan du gå ned noget i balkdimensioner.
jeg indser nu, at underarmens dimension ikke stemmer. Jeg må tjekke præcis, hvad den er og vende tilbage. Den grønne tekst stemmer altså ikke på 45x400 samt 45x300.
Men gør det virkelig det? Det er jo spontant og skal limes og skrues ved hver kontaktpunkt, når jeg kiggede rundt. Derudover er spångulv jo tungere (højere densitet) efterfulgt af laminat/parket.
Trodde nok ikke, at det skulle limes. Så bliver det lidt bedre, men kun lidt. Skruelimmet pladegulv giver stadig meget mere styrke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.