Har brug for lidt råd fra alle kyndige på forumet.

er i gang med at bygge et nyt stakit for at beskytte drengen fra at falde ned ad trappen til kælderen.

Selve rækværket er på plads, men overvejer nu fastgørelsen til lågen. Bliver en solid træport i samme stil og højde som stakittet, hvor jeg forestiller mig hængselsfastgørelsen på facadesiden.

Fra starten var planen udelukkende facadeplug fischer fur og sætte en regel typ 45x45 for at fæste hængslerne i.

Begyndte derefter at sætte spørgsmålstegn ved, om det er den rigtige vej frem. Vi har et grovmønstret mursten, så en regel mod væggen vil kun have mindre kontaktpunkter. Altså ikke fuld friktion eller låsning mod facaden. Derfor er det måske ikke hensigtsmæssigt og i stedet bør forankres i bunden af trappen.

Som jeg ser det har jeg tre alternativer.

A - facadeplug typ fischer FUR med en regel for videre fastgørelsen af hængsler. (Risiko for skader på facaden? brydekraft)

B - Bore samt montere stolpesko i det øverste trappetrin med kemianker. Montere separat 75x75 stolpe (Tager lasten godt nedad men måske bøjes af vægten?)

C - kemianker og stolpesko i det øverste trappetrin for vægten og facadeplug/kemianker gevindstang i facaden for at sikre 75x75 stolpen for at forhindre bøjning.

Billede af trappen nedenfor (facade mursten fra 76 hvis det påvirker hold? )
En murstensvæg med grov tekstur ved siden af en halvfærdig træport og et hegn, omgivet af planter og byggetrinhøj i forgrunden.
billede af teksturen nedenfor. Grov mursten
Grov tekstur af rødt mursten med fastgørelsesbeslag til en port.

Bedste svar

Jeg ville nok gå med stolpesko og en facadepløk i toppen, hvis det er muligt at få den så tæt. Ellers gevindstang og kemisk anker. Lettere at reparere efter en facadepløk i fremtiden tænker jeg, eller den bliver måske permanent? I så fald gevindstang :)

Gjorde noget lignende for en låge til vores terrasse for nogle dage siden, blev stabilt :)

Grøn træport monteret mellem betonmure med udsigt over en have og en indkørsel. Velegnet til at sikre en altan eller terrasse.

• Synes
Nedro
  • Laddar…
Det bliver sikkert sådan, det føles som den mest robuste løsning. Samtidig er det jo ikke sjældent, at en temporær løsning bliver permanent. ;P

• Synes
patrikd84
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.