Vi har købt et ældre hus i Danmark, som vi er begyndt at renovere. Allerede i det første rum gjorde jeg nogle mindre sjove opdagelser... Da jeg rev det gamle gulv op, viste det sig, at halvdelen af rummet dels var helt uisoleret (mindre problem), og desuden lå gulvbjælkerne bare på sten, der er løst stablet oven på hinanden! Jeg har brug for at lave et helt nyt gulvbjælkelag, og i det mindste i to vægge skal jeg fæstne en solid regel mod murstensvæggen, som jeg kan "hænge" bærelinjerne i. Murstensvæggen føles godt nok stabil, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst risikofrit fæstner en solid regel/bjælke i væggene uden at ødelægge murstensvæggen. Jeg har en fornemmelse af, at hvis jeg borer til en solid plug, knækker jeg stenen, når jeg skruer ind. På det første billede findes der en træbjælke under murstensvæggen, som delvist kan bruges til befæstelse, men på den anden væg på billedet er det kun murstensvæggen. Planen er derefter at fæstne EPS-plader som troldtektbund for dels at forbedre den kommende isolering, og derefter almindelig glasuld mellem bjælkerne. Har jeg brug for vindpap? Plastik?? Rummet er tørt og fint, så jeg vil forsøge at fjerne jorden/sandet, så det bliver lidt mere jævnt (og håbe, at der ikke er klippegrund eller sten).
Den næste mærkværdighed er den anden halvdel, samme rum, hvor en del var isoleret (ca. 10-12 cm, men plads til i alt 15-16 cm), og den anden del var betongulv! Hvad pokker, jeg forstår ikke, hvad de har haft gang i, begge gulvdele er "loft" over kælderen! Hvorfor betonen?? Jeg kommer til at hæve gulvet 3-4 cm (har kun én dør, som er nem at hæve, hvis nødvendigt), og kan så lægge mindst et par cm isolering, måske 4-5 cm, typisk EPS på betonen, men så meget effekt giver det næppe! Der bliver gulvvarme og et Kährs parketgulv. Hvis jeg reglar betongulvet med 5 cm og lægger gulvspån 22 eller 28 mm på det, hvor tæt skal jeg have reglerne? Hvad lægger jeg under reglerne, så de ikke kommer i direkte kontakt med betonen? Og kan jeg lægge noget folie eller lignende, der gør, at gulvvarmen rettes opad og ikke bare forsvinder ned i betonen.
Så det sidste spørgsmål (undskyld for det lange indlæg). Jeg tror, væggene heller ikke har nogen isolering. Der kan være noget mellem den ydre og indre murstensvæg, men jeg tvivler. Også her overvejer jeg at pålægge væggen 5 eller 10 cm EPS (jeg tænker EPS, fordi det har lidt højere K-værdi). Hvad tænker I om det???
Taknemmelig for alle tips og svar ;-) Ps. Danmark er hyggeligt... men de har slet ikke samme tankegang som os andre nordboere, når det kommer til byggerier.
At ud fra et billede anbefale fastgørelse i mursten er vanskeligt for ikke at sige umuligt desværre. Kvaliteten på mursten varierer uendeligt meget, og der er nok en grund til, at de ikke har fastgjort bjælkelaget i murstensvæggen, men stabiliseret det nedefra. Men hvis du ønsker at fæstne noget i murstensvæggen, bør du teste først, og alternativerne er vel dels ankermasse og fx gevindstang, fordelen er, at den ikke ekspanderer, men fæster i stenens alle hulrum. Derefter kan du også bruge facadeplugge til mursten og letbeton eller alternativ ekspander, men da skal du være sikker på, at ekspanderen er beregnet til mursten og ikke beton.